Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door dibasta
Nou breekt mijn klomp!!!

Nou geeft mijn console de windrichting N aan en soms NNO, terwijl mijn windvaan op het dak naar Z en ZZW wijst, (tegenovergestelde richting dus)wat mag dat nu weer betekenen??
Heb alles gister gereset, omdat het de laatste tijd ook het geval was (steeds tegenovergestelde)tot aan 12.30u, (zie grafieken op mijn website of HWA) gaf deze keurig de juiste richting aan!

Wat nu te doen???

Het schijnt dat je in WD ook het één en ander kunt stellen qua windrichting.

Hopelijk weet iemand hoe wat dit nu weer is!!

Gr.
Peter.

(moet nu weg, werken helaas:( maar ben er om half vijf weer hopelijk weet iemand wat te doen) !!
Door wslangerak
Zit je windmeter wel goed vast aan de paal? Lijkt wel of-ie gewoon op de wind draait...

In WD kan je hier de "afwijking" van de windrichting instellen:

Control panel > Offsets & Initial rain > Tabblad Windspeed/Direction en dan bij Direction offset het aantal graden ingeven.

Overigens de windmeter uitrichten gebeurt door hem met de hand vast te houden op het Noorden gericht en dan de resetknop in te drukken.
Door dibasta
Hoi Kees,
De windmeter zit heel goed vast, dat is wel goed!!
en hij staat naar het Noorden toe.

en het uitrichten heb ik gisteren gedaan precies zoals jij nu zegt!

maar het is zo raar dat vanaf gisteren t/m 12.30u vandaag alles goed was, en spontaan geeft ie op de console de tegenovergestelde richting aan!!

Gr,
Peter.
Door dibasta
dibasta schrijft:
Hoi Kees,
De windmeter zit heel goed vast, dat is wel goed!!
en hij staat naar het Noorden toe.

en het uitrichten heb ik gisteren gedaan precies zoals jij nu zegt!

maar het is zo raar dat vanaf gisteren t/m 12.30u vandaag alles goed was, en spontaan geeft ie op de console de tegenovergestelde richting aan!!

Gr,
Peter.

Op hoeveel graden staat het zuiden eigelijk??
Door dualfoot
Als je er van uitgaat dat noord 0 graden is dan is zuid 180 graden aangezien een heel rondje 360 graden is.

Noord = 0
Oost = 90
Zuid = 180
West = 270
Door petergroeneveld
Nog enkele tips om het noorden resp. het zuiden te bepalen :laugh:

1. Je kunt natuurlijk een kompas gebruiken.

2. Je kunt het noorden ook vaststellen met een gedetailleerde kaart van de omgeving. (bijvoorbeeld stads- of dorpsplattegrond).

3. De zon komt altijd ongeveer in het oosten op, staat rond de middag op zijn hoogste punt in het zuiden, en gaat in westelijke richting onder. Aan de hand hiervan kun je dus het noorden bepalen (als de zon schijnt tenminste).

4. Een echte "padvindersmethode" is de volgende: plaats een stok in de tuin. Markeer bijvoorbeeld ieder half uur het eindpunt van de schaduw van de stok. Het verlengde van de stok en de plek waar de schaduw het kortst is, wijst naar het noorden. Want als de schaduw het kortst is, staat de zon op zijn hoogste punt: in het zuiden dus.

5. Je kunt ook 's avonds de sterren bekijken en de poolster zoeken. Deze staat in het noorden.

6. Met behulp van Google Earth.

Wie weet er nog enkele ....... :laugh:
Door petergroeneveld
dibasta schrijft:
Zou trouwens ook leuk zijn als je misschien antwoord weet op mijn 1e post :P

Gr,
Peter.

Denk dat je de windmeter gewoon simpel 180 graden de andere kant op moet draaien dan geeft de console tenminste ook richting zuid aan en het vaantje uiteraard door de wind ook.

Succes, :)

Ik heet ook Peter leuk toch. :)
Door dibasta
Dat klopt ook wel. maar een aantal dagen geleden had ik dat ook gedaan, dus ook gedraaid, maar na een tijdje, gaf jij weer de verkeerde richting aan op de console, wat denk je ? precies het tegenovergestelde.

Maar zat erover na te denken, zou misschien waar de vaan op zit, misschien beschadigd zijn of wat dan ook? ik haal hem zondag/maandag naar beneden, en wil dan de vaan eraf halen om proberen te zien hoe het binnenwerk eruit ziet.

Gr,
Peter.

En tuuurlijk mooie naam :laugh: