Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door SpeedyGJ
Al een tijdje valt me iets op..en vandaag alweer en zou nu wel eens duidelijkheid willen hebben hierover.

Hallum: 16.2 km/u
VP2 / WeatherLink

Holwerd: 16.1 km/u
VP2 WeatherLink

Zoals jullie zien gebruiken we alle 2 dezelfde software en weerstation, toch zit er 0.1km/h verschil in en zie het soms wel vaker als ik gelijk sta met aantal andere stations die VP2 / WeatherLink hebben, soms komt er een verschil van 0.3km/h ertussen...
Heeft dit nu met de updates van WL / VP2 te maken?
Door Mike
Heey,

Ik begrijp je vraag niet helemaal :S

Er zit verschil in windsnelheid maar jullie gebruiken hetzelfde weerstation en software, maar wat is nu de vraag dan?

De upload is een moment opname, enja je weet dat de vp2 snel update en dan zie je bv 16.1 km/u staan maar hij upload 16.3 km/u, dan kan dat die 2,5 seconden later toch gewoon zo zijn?, bedoel je dit soms?
Weatherlink zal toch niet op de seconde af gelijk lopen met jou pc kwa upload en met de pc van dat andere station???????, dat zou wel heel toevallig zijn ;)

Groeten, Mike.
Door wsEpe
Dit komt omdat de VP in (hele) mijlen registreerd en vervolgens WL en HWA gaan rekenen en afronden. Je console geeft dan ook altijd 1 - 2 - 3 - ... enz mijl aan of afgeleide hiervan in m/s of km/h (tenminste bij de actuele snelheid, niet bij gem. windsnelheid.) In WL wordt echter bij 10-min avg. wel weer afgerond naar hele mijlen.

In jouw voorbeeld: Hallum: 16.2 km/u (dit zal dan 10 mijl/uur zijn)
Hallum rekent dan met m/s in WL, dus 10 mijlen = 4.4704 m/s = (afgerond) 4.5 m/s en op HWA wordt dit 4.5 m/s * 3.6 = 16.2 km/h.

Holwerd: 16.1 km/u
Holwerd rekent dan met km/h in WL, dus 10 mijlen = 16,09 km/h = (afgerond) 16.1 km/h en op HWA wordt dit ook 16.1 km/h.
Door wsEpe
Elke VP2 is ook hetzelfde, in dit geval allebei 10 mijl/uur. Het ligt nl. niet aan de VP2, maar aan de software. Door later hier berekeningen op los te laten door WL, krijg je die afrondingsverschillen.
Het zal je ook opgevallen zijn, dat jouw waarden altijd meervouden zijn van 1.6, nl.
1.6 - 3.2 - 4.8 - 6.4 - 8.0 - 9.6 - 11.2 - 12.8 - 14.4 - 16.0 - 17.6 - 19.2 enz...

Dit omdat de VP2 altijd en alleen de (hele) mijlen doorgeeft aan WL. In dit geval geven beiden VP2's 10 mijl per uur door aan Weatherlink. Vervolgens rekent WL dit om naar m/s of km/h.

Dus VP2 Hallum = 10 mijl/uur -> (= in WL) 4.5 m/s -> (op HWA) 16.2 km/h
En VP2 Holwerd = 10 mijl/uur -> (= in WL) 16.1 km/h -> (op HWA) 16.1 km/h

Hallum rekent dus in 2 stappen om naar km/h, omdat de software WL daar ingesteld staat op m/s en niet op km/h. En door eerst af te ronden en dan weer omrekenen, krijg je het verschil. (HWA krijgt dus 4.5 m/s door van Hallum en rekent dit vervolgens weer om naar km/h door 4.5 * 3.6 = 16.2 km/h).

Denk dat het nu duidelijk is? Ligt niet aan VP2, maar aan hoe je waarden later omrekent naar km/h.
Door jango
SpeedyGJ schrijft:
Dat begrijp ik, maar elke VP2 hoort toch gewoon het zelfde te zijn of ben ik nu gek.

Dus je wil hier mee zeggen dat het bij jou net zo hard zou moeten waaien als in Hallum of in ieder geval de meting hetzelfde zou moeten zijn.

Er zijn maar 2 dingen in de registratie hetzelfde.
Station
Software

Staat de wind meter op dezelfde hoogte?
Kan het niet zijn dat het in Hallum net iets harder waait?

groet Jan
Door tjabine
wsEpe schrijft:
Elke VP2 is ook hetzelfde, in dit geval allebei 10 mijl/uur. Het ligt nl. niet aan de VP2, maar aan de software. Door later hier berekeningen op los te laten door WL, krijg je die afrondingsverschillen.
Het zal je ook opgevallen zijn, dat jouw waarden altijd meervouden zijn van 1.6, nl.
1.6 - 3.2 - 4.8 - 6.4 - 8.0 - 9.6 - 11.2 - 12.8 - 14.4 - 16.0 - 17.6 - 19.2 enz...

Dit omdat de VP2 altijd en alleen de (hele) mijlen doorgeeft aan WL. In dit geval geven beiden VP2's 10 mijl per uur door aan Weatherlink. Vervolgens rekent WL dit om naar m/s of km/h.

Dus VP2 Hallum = 10 mijl/uur -> (= in WL) 4.5 m/s -> (op HWA) 16.2 km/h
En VP2 Holwerd = 10 mijl/uur -> (= in WL) 16.1 km/h -> (op HWA) 16.1 km/h

Hallum rekent dus in 2 stappen om naar km/h, omdat de software WL daar ingesteld staat op m/s en niet op km/h. En door eerst af te ronden en dan weer omrekenen, krijg je het verschil. (HWA krijgt dus 4.5 m/s door van Hallum en rekent dit vervolgens weer om naar km/h door 4.5 * 3.6 = 16.2 km/h).

Denk dat het nu duidelijk is? Ligt niet aan VP2, maar aan hoe je waarden later omrekent naar km/h.

Dit soort afrondingen zie je bijna overal!
Kijk naar Weather Underground, je levert 0.2 mm neerslag af.
En je krijgt van hun 0.3 mm terug :woohoo:

Gr Ron.
Door SpeedyGJ
Dat verhaal snap ik dus allemaal :) maar het kan dus zijn dat Hallum een andere versie WeatherLink draait dan wat ik heb en dat het em hier aan ligt?

Het heeft niks te maken dat het in Hallum harder waait, het gaat mij meer om dat er een verschil van 0.1km/h is terwijl we dezelfde systemen hebben. De 10min gemiddelde wordt vanuit de console gehaald neem ik aan.
Dus als Hallum een 16km/h gemiddeld op de console zou hebben en ik ook dan hoort het dus gewoon 16.1 of 16.2 zijn.
Anyway ik zal eens vragen welke versie WL hij gebruikt, misschien dat het em hier aan ligt.
Door Waling
Ik begrijp dat er enige verbazing over mijn metingen is.
Dus hier maar even een reaktie.

De versie van WL is 5.9.2.
Maar ik denk niet dat je een verschil in meting in een softwareversie moet zoeken.
Het waait in Hallum gewoon altijd 0.1 km/h harder dan in Holwert:laugh:

Waling
Weerstation Hallum
Door SpeedyGJ
HAhaha ja dat heb ik door ;) :D
Ik heb V5.7 :) ik zal later vanavond / morgen effe update om te kijken of het ook een verschil maakt ;) je weet het maar nooit :D

P.s: Het is geen verbazing hoor ;) het kan net zo goed ook bij mij liggen ;)