Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door NielsWest
Beste mensen,

Even een korte vraag.

Wat wellicht cruciaal kan zijn bij mijn aanschaf is het verschil tussen 434 Mhz vs 868 MHz.

Kan ik er vanuit gaan dat je met 868 een groter bereik hebt of is het alleen minder storingsgevoelig?

Mijn weerstation komt binnen op de derde verdieping te staan en alle meters op /achter de schoorsteen op het dak van de vierde verdieping. Daar zit een plafond tussen en nog een meter of 20 buitenlucht.

Heeft dit nog invloed op mijn keuze voor 434 Mhz of 868 MHz?

Thanks,
Niels.
Door hanszzz
Hallo Niels vooral in een druk bevolkt gebied (flat)zal mischien de storing meer aanwezig zijn, denk aan draadloos hoofdtelefoons ed.

gr Hans
Door NielsWest
Nou dat is dan duidelijk, ik zit aan een binnentuin met tientallen huishoudens, wordt dan sowieso 868.
De weerstations die ik op het oog heb hebben het over 100 meter bereik in open veld. Red ik het daar mee met mijn situatie;
Mijn weerstation komt binnen op de derde verdieping te staan en alle meters op /achter de schoorsteen op het dak van de vierde verdieping. Daar zit een plafond tussen en nog een meter of 20 buitenlucht.
thanks,
Niels.
Door hanszzz
Dat moet geen probleem zijn lijkt mij staat hier ook op het dak met een laag beton en een schuin dak.
Soms als er uitval is van een sensor kan je altijd de console op een andere plaats zetten.
en mocht dat helemaal niet lukken kan je zelf een buiten antenne op je balkon proberen.

dus opties genoeg dacht ik zo

gr hans
Door NielsWest
ok bedankt Hans, dan gaan we binnenkort maar eens over tot aanschaf :-)
groet,
Niels.
Door hanszzz
Succes Niels wat het ook mag worden hopelijk op mooie gegevens van jou.

Gr Hans
Door wsMaurik
Je kunt ook altijd nog spelen met de antenne.
Verticaal geplaatst is het bereik in horizontaal vlak beter (dus zelfde verdieping), horizontaal levert een beter verticaal bereik op. Natuurlijk zijn er meerdere tussenstanden en orientaties waarmee je kunt spelen.
Bij mij is 868Mhz geen enkel probleem door 2 verdiepingen heen, mast staat op het platte dak en de ontvanger beneden in de huiskamer.
Door hanszzz
wsMaurik schrijft:
Je kunt ook altijd nog spelen met de antenne.

Inderdaad vergeten te melden hier staat de antenne van de windmeter naar beneden toe gericht. ;)

gr Hans
Door NielsWest
Thanks Maurik,
Ik ga maar eens een beslissing nemen en tot aanschaf over.
Hou jullie op de hoogte.
groet,
Niels.