Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door koos
Wie kan mij helpen?

Het uploaden van de weerdata via Weatherlink heeft altijd probleemloos gewerkt. Afgelopen vrijdag heb ik mijn oude Speedtouch modem vervangen door een nieuwe Experiabox (beide van KPN). Sindsdien valt steeds mijn FTP upload uit. Als ik het modem uit en weer aanzet gaat de FTP weer lopen. Dit gaat dan enkele minuten tot enkele uren goed om er vervolgens weer mee te stoppen. Na het uit en weer aanzetten van het modem herhaald dit zich weer.

Ik heb verder geen problemen. De connectie met het internet valt niet uit. Ook als de ftp actie gestopt is kan ik de computer waarop Weatherlink draad prima benaderen via Remote desktop protocol of Teamvieuwer. Alle netwerkverbindingen zijn er dus.

Welke techneut weet de vinger op de zere plek te leggen?

Gr. Koos
Door marius92
kan het zijn dat er een IP conflict aan de gang is of dat de beveiliging in het modem dicht zit dat hij het als een aanval van buitenaf zit ofzo. kan zijn dat da de poorten zijn of bij mijn is het zo dat ik een FTP server moet toestaan.
Door koos
Dank voor het meedenken. Maar:

1. Als er een IP conflict is dan zou ik ook de PC niet moeten kunnen benaderen. Ik heb trouwens een vast IP adres ingesteld. En er wordt ook geen IP-conflict vermeld in het Windows logboek.

2. Openstellen van poortjes. Hiermee ben niet zo bekend. Maar het lijkt mij dat bij het niet openen van de goede poort je nooit FTP verkeer kunt hebben. En niet eerst een tijdje wel en vervolgens niet meer. Maar corrigeer mij als ik het fout heb.

Nu loopt mij FTP verkeer al weer vijf uur na een herstart van het modem. Ik ben benieuwd hoe lang het nu goed blijft gaan.

Gr. Koos
Door Snarf2000
Voor de goede orde,........
Voor een uitgaande FTP hoef je geen poorten in te stellen.
Zou het niet aan de hosting provider kunnen liggen?

Grt. Frans
Door powerr
Heb je misschien nog een 2e netwerkadapter die is aangesloten op de computer? Bij mij was het zo dat de upload ook stopte na een tijdje toen ik een wifi adapter aan de computer had aangesloten. Het probleem zat hem in de prioriteit van de netwerken. Toen ik de LAN-verbinding (kabel) weer als eerste instelde, waren de problemen over.
Bijlagen
netwerkprio.JPG
netwerkprio.JPG (39.76 KiB) 3508 keer bekeken
Door koos
@powerr: hoe kom ik in dat instelschermpje? Ik heb in het verleden wel een USB-wifi stickje gebruikt. Misschien dat daarvan een instelling is blijven hangen.

@Frans: Toen mijn FTP eruit lag gaf ik ook als eerste de provider de schuld. Maar mijn provider heeft nog nooit problemen gehad met FTP. En de problemen zijn pas opgetreden na verwisselen van het modem. En na een reboot van het modem doet ftp het weer. Dus de provider lijkt mij dan niet logisch meer.
Door powerr
koos schrijft:
@powerr: hoe kom ik in dat instelschermpje? Ik heb in het verleden wel een USB-wifi stickje gebruikt. Misschien dat daarvan een instelling is blijven hangen.

Als je Windows XP hebt ga je naar het configuratiescherm, waar je vervolgens voor de netwerkinstellingen kiest. Dan in de menubalk kiezen voor "Tools" en dan "Advanced settings".
Hoe en of het zit in Windows Vista/7 weet ik zo even niet.
Als er maar 1 netwerkadapter staat in de lijst met netwerkadapters, zal dit het probleem wel niet zijn.

Kijk ook nog eens naar de instellingen van de router. Wordt er toch iets geblokkeerd (na een tijdje)? Zie je errors staan in het logboek?

Ook kun je nog proberen om active ftp om te zetten naar passive ftp of andersom in je weerprogramma.
Door wsMaurik
hallo koos,

Ik vind zelf dat Weatherlink niet echt betrouwbaar is met ftp-verbindingen en bovendien erg traag. Daarom laat ik alles naar de harddisk schrijven in een bepaalde folder.
Mbv een ftp-programma als Fling kun je deze folder bewaken en uploaden bij wijzigingen. Werkt uit de kunst moet ik zeggen en wordt door meerdere mensen hier gebruikt.

Niet echt de oplossing natuurlijk maar wel een 'betere' manier van werken die de PC behoorlijk ontlast.

suc6
nico
Door Luc
Koos heb je een IP datalogger?

De IP logger maakt namelijk ook automatisch zelf een connectie met het internet om de data naar weatherlink.com te sturen. Zover ik weet is dat niet uit te zetten.

Als deze net de data aan het sturen is, dan kan de software weatherlink, de datalogger niet uitlezen. En weatherlink zal de data dan ook niet via FTP naar internet sturen. Dat zou je echter in de log van weatherlink terug moeten zien.

Ik heb ook af en toe last van dit probleem. Dit kan zich met name voordoen als je via weahterlink elke minuut de data uitleest.

Gr,
Luc