Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door HeliantHus
Hoi Toulon,

Het Sensecap weerstation doet het prima, maar ik loop tegen wat eigenaardigheden aan. Hij meet bijvoorbeeld geen regenhoeveelheid (mm) maar de regensnelheid in mm/u.
Het is mij nog niet gelukt om een database koppeling te maken.

Ik denk dat ik over een tijdje toch een WiFi station neem omdat daar Via Internet al standaard web-koppelingen voor bestaan.
LoRa is leuk en het werkt met bijna niks, maar je moet door een woud van scripts om meer te willen.

Voor WiFi moet ik wel grotere zonnepanelen en accu plaatsen en een mifi router. Maar dat lijkt me ook een leuk project.

Gelukkig nieuwjaar, Wim Huisman
Door Toulon7559
Neerslagmelding als mm/u is mooi direct als invoer voor rainrate, maar betekent rekenwerk voor raintoday e.d.
Zoiets kwam ik ook tegen bij het maken van interfacevertaler-software voor de HWA-server,
want er zijn weerstations die neerslag melden als mm/afgelopen_10minuten, of mm/compleet_uur.
Rekenkundig op te lossen m.b.v. een script dat hulpvariabelen genereert, die de gerapporteerde waarden sommeren per uur, resp. per dag_vanaf_00:00, per lopende maand en voor het lopende jaar.
Die hulpvariabelen moet je wel in een database o.i.d. wegzetten, want anders ben je alles kwijt bij een processorstoring.
Niet helemaal kosher, want de data is naijlend op de actualiteit.

LoraWAN is inderdaad niet eenvoudig vanwege de protocollen, en daarom is de test-opstelling bij mij ook nog steeds 'in oprichting', want loopt wel, maar niet ‘lekker’.
Het moet kunnen, maar dat vraagt dat iemand voor ons als ‘liefhebbers’ een robuust&eenvoudig voorbeeld ter beschikking stelt hoe je de data via TTN bij een eind-applicatie krijgt zoals bijv. WUnderground of AWEKAS (of HWA).

Er zijn tegenwoordig kantenklare configuraties met ingebouwde 3G/4G-toepassing:
een Wifi-configuratie i.c.m. een mifi-router voor de externe data-verbinding is een DHZ-nabootsing daarvan.
Let wel op met die mifi-router, want ;) sommige typen gaan slapen als ze het niet druk hebben, en moeten dan met de hand gereactiveerd worden (en dat is niet zo handig bij veldopstelling) ............
Heb je een heel ruim budget, dan is Meteobridge_NBIOT ook een mogelijkheid.
In dit forum ook diverse ervaringen te vinden van anderen met dit thema, waaronder deze thread.
Door Toulon_wx
Zou deze aanpak een voorbeeld-oplossing kunnen zijn voor een werkende end-to-end LoraWAN-dataoverdracht van meteo-info?
[bijwerken naar actuele mogelijkheden is een belangrijk aspect, bijv. omdat bij TTN de http-integration nu is vervangen door StorageIntegration, en omdat de huidige Webhook-functie ook een optie is voor data-overdracht.
Bij TTN ook altijd opletten of een voorbeeld geldt voor TTNv3, en niet voor het uitgeschakelde TTNv2]
Door Toulon_wx
Je 'probleem' met de Sensecap2120-installatie van schaalfactor en van mm/uur-zonder-mm_today zou uiteraard het meest ideaal moeten worden opgelost in de Sensecap-PWS zelf, maar bij gebrek aan medewerking van Sensecap zou je ook een 'partij onderweg' in de arm kunnen nemen, zoals de payload-formatter of payload-decoder.
zie bijv. deze thread bij TTN.
Misschien die thread eens goed te lezen, en mogelijk zelf op doorborduren?
In het TTN-forum kun je op zich alleen terecht voor zaken die echt met de kern van TTN te maken hebben.
Voor aspecten van toepassing van randapparatuur en voor applicaties lijkt eigen inzet of hulp van medegebruikers vereist.

Aanpassing 03Januari2025:
Na vraag&reactie in het TTN-forum de tekst van dit bericht ingekort en aangepast.
In het manual voor Sensecap S2120 staat op blz. 43/44 dat firmware 2.0 in het data-lijstje een cumulatieve neerslagwaarde heeft.
Welke firmware-stand heb jij?
Indien lager dan 2.0, dan misschien firmware-upgrade van je PWS een oplossing voor dit aspect?
Laatst gewijzigd door Toulon_wx op 03 jan 2025, 15:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Door Toulon_wx
Voor LoraWAN momenteel zelf weer eens bezig om vanuit voorbeeldscripts voor TTN_Webhook en voor TTN_DataStorage een betere file-export te maken van de decoded_payload van een eenvoudig device.
Ook een voorbeeldscript beschikbaar voor TTN_MQTT, maar dat is een andere manier van aanpak voor data-doorvoer:
wordt daarop volgend experiment.

Uitdaging is om in bovengenoemde scripts het vangen&wegzetten van de laatste decoded_payload redelijk universeel te maken,
met het 'uitpakken' van de decoded_payload naar individuele data uitgesteld naar een volgende functielaag,
want dan is waarschijnlijk zo'n script eenvoudig(er) herbruikbaar voor uitlezing van andere devices.
Het 'uitpakken' zal bijna altijd specifiek/uniek zijn toegesneden op de inhoud van de decoded_payload.
Met de uitgepakte data kun je gericht verder naar applicaties, zoals vertoning en invoer in een database (en bijv. compilatie van files voor upload naar deze en gene organisatie).
Door HeliantHus
He dat is goed nieuws Toulon! Ik ga morgen de firmware upgraden.
Bedankt voor al je werk!

Ik laat het je weten.

Gr. Wim

Toulon_wx schreef: 03 jan 2025, 11:22 Je 'probleem' met de Sensecap2120-installatie van schaalfactor en van mm/uur-zonder-mm_today zou uiteraard het meest ideaal moeten worden opgelost in de Sensecap-PWS zelf, maar bij gebrek aan medewerking van Sensecap zou je ook een 'partij onderweg' in de arm kunnen nemen, zoals de payload-formatteren of payload-decoder.
zie bijv. deze thread bij TTN.
Misschien die thread eens goed te lezen, en mogelijk zelf op doorborduren?
In het TTN-forum kun je op zich alleen terecht voor zaken die echt met de kern van TTN te maken hebben.
Voor aspecten van toepassing van randapparatuur en voor applicaties lijkt eigen inzet of hulp van medegebruikers vereist.

Aanpassing 03Januari2025:
Na vraag&reactie in het TTN-forum de tekst van dit bericht ingekort en aangepast.
In het manual voor Sensecap S2120 staat op blz. 43/44 dat firmware 2.0 in het data-lijstje een cumulatieve neerslagwaarde heeft.
Welke firmware-stand heb jij?
Indien lager dan 2.0, dan misschien firmware-upgrade van je PWS een oplossing voor dit aspect?