Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door Lourens
Ik ben me aan het oriënteren om een goed weerstation te kopen.
Maar ik zie aan de ène kant door de bomen het bos niet meer.
En aan de andere kant blijf ik met wat vragen zitten waar ik (nog) geen goed antwoord op gevonden heb.
Er zijn een paar dingen voor mij toch wel belangrijk:

- Ik denk van mezelf dat ik best wel handig ben, maar ik wil graag een bestaand station kopen zonder het helemaal zelf te moeten bouwen.

- Het buitenstation wil ik graag draadloos
Gelukkig is dat al redelijk standaard

- Dan wil ik die ook graag redelijk onderhoudsvriendelijk
Met wat zonnecellen en een accu dus

- Ik wil de gegevens graag overhalen naar mijn 'GebouwBeheerSysteem'.
Een 'GBS' is een soort HomeAssistent, maar dan toch net even anders.
Voor de overdracht kan ik gebruik maken van verschillende communicatieprotocollen, en daar loop ik momenteel vast.
Ik heb de mogelijkheid om te communiceren via BacNet, ModBus, MQTT of eventueel MBus.
Ondanks best wel wat zoekwerk, heb ik nog niet veel gevonden.
Mogelijk ligt dat aan mijn zoektermen, maar het zou ook kunnen zijn dat wat ik wil (nog) niet beschikbaar is.
- Een betaalbaar weerstation wat direct via BacNet communiceert heb ik nog niet gevonden.
- Hetzefde geldt voor ModBus, je komt dan meteen in een hoge prijsklasse.
Ik heb wel wat budget, maar het moet wel leuk (voor thuis) blijven.
- Voor MQTT, kom ik alleen maar stations tegen van Ecowitt, en dan samen met een Ecowitt2MQTT device.

Communicatie via MQTT heeft op dit moment mijn voorkeur, hoewel ik de andere niet bij voorbaat wil uitsluiten.
Maar ben ik daardoor meteen beperkt tot een station van Ecowitt?
Of zijn er inmiddels ook andere oplossingen/mogelijkheden voor MQTT?
Ik kan me bijna niet voorstellen dat een fabrikant als Bresser of Davis niet de mogelijkheid van MQTT heeft.
Maar zoals gezegd, heb ik daar nog geen antwoord op kunnen vinden.