Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door Luc
Ik gebruik dezelfde methode. Gewoon vergelijken met professionele stations is de buurt.

Tip: doe dat niet tijdens dagen met veel wind, want dan kan de barometerstand op korte afstand relatief veel verschillen. Bij voorkeur ijken op mooie, hoge druk dagen met weinig wind.
Door wslangerak
Ik doe iets soortgelijks, mijn pro-maatstaf is KNMI-Cabauw, hier ca. 4 km vandaan. Verder heb ik een overzicht gemaakt met nog 2 andere regio-stations erbij:

Extra vergelijkingsmateriaal is nooit weg :) (Overigens gemaakt met toestemming van de collega's).

Gr,
Bijlagen
regio.png
regio.png (62.75 KiB) 6557 keer bekeken
Door WeerstationGraveNL
Dat is inderdaad een goede tip Luc.
Gisteravond, tijdens het naderende onweer, kon ik er geen touw aan vast knopen hier :D

Overigens zweert mijn lokale barometerverkoper bij zijn zogenaamd geijkte barometer. Ik vraag me echter wel af of die na verloop van tijd niet gaan afwijken?

@Kees, Volkel ligt hemelsbreed maar zo'n 9 km. onder Grave, dus dat is ook een goede maatstaf. Ik controleer dan wel andere vliegvelden en ga er zo'n beetje tussen in zitten als er verschillen zijn tussen Volkel en de andere.

Dat overzichtje ziet er trouwens goed uit Kees.
Zijn dat allemaal WD gebruikers? Ik neem althans aan dat je dat via hun clientraw-bestand hebt aanmaakt!?
Door wslangerak
WeerstationGraveNL schrijft:
Zijn dat allemaal WD gebruikers? Ik neem althans aan dat je dat via hun clientraw-bestand hebt aanmaakt!?

Ja, inderdaad Peter, dat klopt. Maar je kan natuurlijk ook in overleg de customtextout10.txt of een dergelijke file voor HWA als basis gebruiken.

In het HWA-overzicht mis ik de luchtdruk, vandaar. Maar ik kan me voorstellen dat je weer enorme discussies gaat krijgen als je in één oogopslag alle barometerstanden van de deelnemende stations zou zien. Want daar zitten - verwacht ik - behoorlijke afwijkingen tussen. Die discussies hebben we in het verleden ook al regelmatig gehad ;)
Door WeerstationGraveNL
Ik zie die onderlinge verschillen regelmatig op mijn Mesomap Live voorbij komen Kees.
Maar ja, iedereen heeft wel eens dat een sensor het niet doet, of dat de batterijen moeten worden vervangen, of je PC is uitgevallen, en meer van die ongein :)