Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door SpeedyGJ
Hallo allemaal.

Na een hele grote probleem te hebben gehad met de verbindingen lijkt nu eindelijk alles weer een beetje te werken :)
Mei is de maand van de belastingcenten en natuurlijk de vakantiegeld! Met dit geld heb ik al mooie dingen voor kunnen kopen. 2 nieuwe fietsen, 1 voor me zelf en 1 voor mijn vriendin. Een mooie boxspring bed en uiteindelijk is nu ook het apparatuur waarmee je satellietbeelden kunt ontvangen ook in bestelling.

Eerst heb ik contact opgezocht met Dik van hamonline, hij verkocht namelijk weersatelliet systemen. Voor 400 euro was je helemaal klaar. Mail terug met slecht nieuws. De antenne was slecht leverbaar + dat hij 20 ontvangers moest inslaan. Gezien de verkoop van de afgelopen jaren heeft hij dit helaas niet meer door laten gaan waardoor hij hiermee gestopt is. Jammer want het was natuurlijk prachtig, toch kreeg ik nog een mailtje met een link naar een andere website die het nog wel verkoopt! Prachtig natuurlijk!

Ik ga rond kijken en zie uiteindelijk een mooi pakket staan, gelijk maar in bestelling doen! Ojeee!!!! Paypal acount! Laat die van mij nou net geblockt zijn. He verdikkie, Dik maar gemailt of hij iets kon regelen, gewoon mailtje sturen naar de man dan komt het wel goed :) zo gezegt zo gedaan.
Ik mailtje sturen in het Engels, (Duits ho maar! ;) ) en met succes. In de middag kreeg ik een mailtje met alle gegevens waar ik het geld kan storten!
Gelijk alles maar in behandeling genomen en mail terug gestuurd met de informatie dat alles onderweg is. Nu even afwachten tot alles correct is aangekomen en hopelijk krijg ik het deze week nog binnen.

Al met al was het even een omweg maar toch is het goed gekomen.
Naast dit zal de oude pc alles niet echt gaan trekken, 4 programma's + die weerbeelden, hmmz nee denk het niet, daarom zal ik vanavond of morgen alles gaan omzetten. Hierdoor zou er tijdelijk even geen gevens worden geupdate, natuurlijk zou alles hooguit een uurtje tot max 2 uurtjes offline zijn.

De website is trouwens ook vernieuwd voor de mensen die het nog niet weten.
De Weersatellietbeelden zal ik eerst op achtergrond gaan testen, ik hoop uiterlijk binnen een week alles online te zetten, mocht alles goed verlopen.
De antenne zal aan de paal worden vast gezet, eerst aan de schoorsteen om te kijken hoe de ontvangst is, mocht het niet goed zijn dan erboven op. Als dit iets betere resultaat geeft maar nog niet 100% dan zal alles inc windmeters nog met 5 meter worden verhoogt waardoor ik dan 1 meter boven de bomen uitkom. Pffffff wat een geval zou dat zijn dan, echter hoop ik niet dat het zover hoeft te komen ;)

Nou dit was het weer even, later meer updates!

Gr: Gerrit-Jan Leunk
Door beneluxmeteo
Hey Gerrit-Jan,

Ik neem aan dat je MSG via Eumetcast bedoeld?
Als je dat gaat ontvangen adviseer ik je zeker een hele goede pc te nemen....

groet,

Johan
Door weerzoetermeer
Hoi Gerrit-Jan,

Volgens mij heb je een NOAA ontvanger aangeschaft? Wel type heb je gekozen? Hou er wel rekening mee dat je een pc moet gebruiken waar alleen maar de software voor de weersat op staat anders gaan je plaatjes al snel verkeerd lopen. Als je de Eumetcast wilt ontvangen dan heb je helemaal een snelle pc nodig!

Neem de tijd voor het plaatsen van de antenne want dat is erg belangrijk. Als je WXtoIMG gaat gebruiken lees dan goed de handleiding anders wordt het helemaal niets...hihi!

Succes!

Gr.
Thierry
Door SpeedyGJ
Indd NOAA systeem.
Ik heb het volgende systeem besteld.
WeSaCom-D

Ready to use set for receiving NOAA weather satellites.

Includes: Receiver APT-06, PC-soundcable
PC-Serial cable,
Antenna KX-137P (passive)
20m Coaxial feed cable complete with plugs.
Software APT-Control / WxtoImg

Antenne:
Afbeelding
Ontvanger:
Afbeelding

Naast de opmerkingen over de PC gebruik, kan dit draaien op de EE PC van Asus dan? Want dan zal ik hier ook eens naar kijken :)
En anders: 1500MHZ met 512MB ram genoeg? dan zou ik eventueel de PC die ik nu als weerstation heb draaien kunnen gebruiken, overige kan wel op mijn gewone apparatuur.

Opstelling komt zeker wel goed! Zoals ik al zei: Eerst kijken wat het met de schoorsteen doet, mocht het niks worden dan boven op de paal, anders wordt er een 5m paal erbij op gegooid, maar ik verwacht niet echt grote problemen :)
Door hjr
De fiscus is je beste vriend als ik dat zo lees.

Begrijp ik het goed, dat je voor 400 euro een compleet systeem kunt kopen waarmee je realtime weersateliet gegevens mee kunt ontvangen? Lijkt me een leuke aanvulling voor een weerstation.

Succes ermee!!!
Door SpeedyGJ
400 euro kon ik het doen ja, alleen Dick is ermee gestopt. Ik betaal nu 325 euro voor heel pakket :)
Check de link:
Wraase.de
Dan naar "Shop" :)
Zeker leuke aanvulling. Zojuist alles ontvangen en hoop dat het deze week nog binnen komt gezien ik volgende week weer aan het werk ben.
Door SpeedyGJ
Momenteel pakket nog niet in huis. Ik hoop dat deze morgen wel aan de deur komt. Voor de rest is de betaling gereed...en qua weer zat het toch al tegen. De harde wind etc zou de antenne plaatsing lastig maken tot zelfs onmogelijk, pieken dik in de 50km/h, tja wordt lastig. Maar wat lastig is is voor mij juist een uitdaging :D
Door SpeedyGJ
Zojuist heb ik het satellietsysteem binnen gekregen. Kortom ik heb straks wat te doen.
1 ding scheelt: Het waait niet heel erg veel door de bomen, kortom super weertje :D
Door duck1966
ik heb ook een noaa ontvanger en dat spul draait op een asus ee pc samen met W.D en heb geen problemen alleen de op stelling van de antenne is heel belangrijk ik moet die van mij nog hoger zetten
groetjes ronald

ww.weerstationteraar.nl
Door SpeedyGJ
De foto's van het weersatellietsysteem.
Een lange doos kreeg ik in mijn handen, 1maal open gemaakt zag ik dit:

Afbeelding

En dan maar omhoog halen :)
Afbeelding

Het hele setje bij elkaar :)
Afbeelding

ModelNR en ontvanger van de antenne:
Afbeelding

De ontvanger die de gegevens van de antenne pakt.
Afbeelding

En dan de installatie....deze verliep echt heel erg!
Eerst de paal naar beneden halen, ging goed....daarna de antenne neer hangen, ojee ik kom er niet helemaal bij. Ik ben 1.81 maar de paal stak nog dik 20 a 30cm boven mij uit. En nu? De 5m paal van dikke 20/30 kilo naar beneden halen is geen optie, een boomstam en nog een ding boven op de schoorsteen zetten was de enige optie om de deze antenne bovenop te plaatsen.
De windmeter zelf moest zijn eigen plek inleveren maar al met al hangt die nog steeds hoog genoeg.
Afbeelding

Tijdens deze instalatie is de backup windmeter kapot gegaan, ach die werkte toch niet want moest nog van alles bij kopen.

Nog 1 uurtje wachten en dan hoop ik de eerste beelden te ontvangen. Alles moet goed zijn :)