Discussie forum over overige software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door whozee
Heel mooi gemaakt, bedankt. Alleen heb ik een davis station met een andere waarde voor de tiptool.
Hoe kan ik die tiptool waarde veranderen in de excel file??
Door BeArt
Het maakt helemaal niet uit wat voor een type of merk regenmeter je hebt.
Ook een reeds ingestelde tipmaat in de software of een eigen correctie daarop heeft geen enkel effect als je dit tool gebruikt.

Dat komt omdat deze methode uitgaat van de daadwerkelijk gemeten regenhoeveelheid van de referentiemeter i.c.m. de uitlezing op je display van je weerstation.
Op basis hiervan bereken je de tipmaat van je weersoftware (niet van de meter) die hierdoor uiteindelijk de juiste correctie uitvoert en zo de gecorrigeerde waarden weergeeft in de grafieken van je software en op HWA.
De waarde op het display kun je niet corrigeren (misschien bij een Davis?), dus deze kan en zal blijven afwijken, zeker als je de regenmeter opgevoerd hebt met een trechter kan dit zelfs een x factor meer zijn. Maar ook deze correctie (indien mogelijk) is niet van invloed op dit tool.

Het enige waar je dus op moet letten is dat je de hoeveelheid regen in de referentiemeter goed meet.
Gebruik zelf een grote 1L maatbeker als referentiemeter die ik aan het eind van de meting afdroog aan de buitenzijde (druppels water) en dan met een digitale keukenweegschaal meet. Voordeel van wegen is dat je ook de druppels die aan de binnenzijde van het glas zitten meeneemt. Het gewicht van maatbeker en inhoud minus het gewicht van de lege maatbeker vul je dan in het tooltje in tesamen met de diameter van de maatbeker.

Ben van plan om zelf nog een betere referentie meter maken met een ingebouwde trechter (zoals Hellmann) om verdamping van het reeds opgevangen water tegen te gaan.

Gr Bart
Door whozee
Dank voor je uitgebreide uitleg.
Heb hier een Hellman regenmeter met diameter 159,6 mm en meet vandaag 0,3 mm neerslag in 24 uur in het maatglas van de Hellman.
Vul deze waarden in in de excel tabel. De Davis geeft in 24 uur 0,2 mm.
Indien ik deze waardes in de excel file invul krijg ik 90% afwijkingen.
Weeg dus niet en gebruik GEEN trechters.
Handmatig heb ik een afwijking van ca 5% tussen de Hellman en de Davis.
Davis bucket is ingesteld op 0,2 mm.
Wat doe ik verkeerd??
Door BeArt
Beste Whozee,

De fout die je maakt, maar dat is ook mijn schuld, is dat je de gemeten regenval mm/M2 invult i.p.v. het gewicht in grammen of het aantal milliliters.
Ik moet dit ook duidelijk in de handleiding vermelden, want alle analoge regenmeters hebben een schaalverdeling op basis van mm/M2 i.p.v. ml.

In jouw geval mat je 0,3mm/M2 met je Hellmann meter.
Omgerekend is dat 6 mg of ml.
De procentuele afwijking is dan 50%.

Dit klopt want 0,2 + 50% = 0,3

Dus tweede aanvulling bij het tooltje is dat je alleen moet calibreren bij voldoende regenhoeveelheden. Maar dat geldt eigelijk altijd, om een goede referentie te hebben.

Mensen met een Hellmann meter hebben niet veel aan het tooltje want zij zijn met een simpele rekensom klaar.
Tooltje is ook meer voor de amateurs die op eenvoudige wijze met eenvoudige hulpmiddelen een correcte calaibratie willen uitvoeren.

Mvrg Bart
Door whozee
Ok Bart,

Helemaal duidelijk.
Met mijn dank voor je moeite.

Mvg

Wim Hozee
Door BeArt
Bedankt Wim voor je info.

Bijgaand nog het aangepaste tooltje met de extra opmerkingen over het gebruik van referentieregenmeters met een schaalverdeling in mm/M2.

Dit tool is expliciet voor referentiemetingen in ml of mg.

Mvrg Bart

Bijlagen
(31.23 KiB) 267 keer gedownload
Door Tonnie
Hallo Bart,

Erg handig toolje
Bij het gewicht meten is het zo dat 1 gram water gelijk is aan 1 ml op de maatbeker.

1 liter = 1000 gram
1 deci liter = 100 gram
1 centi liter = 10 gram
1 mili liter = 1 gram

Voor de rest super duidelijk.

Groetjes,

Tonnie.