Discussie forum over overige software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door Luc
#4057
Op de homepage staan de hoogste en laagste temperatuur van het moment. Het kan echter voorkomen dat een amateur weerstation een storing heeft. Nu er al 149 weerstations zijn aangesloten, wordt die kans alleen maar groter. Af en toe zie je dan ook een hoogste temperatuur van bijvoorbeeld 1800 graden staan. Of een minimum temperatuur van -10 in de zomer.

Ik wil onjuiste metingen automatisch eruit filteren. Hiervoor wil een formule opstellen. Ik weet dat hier standaard formules/algoritmes voor zijn, maar ik ken ze niet. Wie kan helpen?
Door Luc
#4064
Ik heb een formule gevonden via het forum van weerwoord.

hi_flyer (Barendrecht) kwam met deze formule:

- Bereken het gemiddelde van alle temps.
- Bereken de standaarddeviatie.
- Bepaal hoeveel maal (x) de stddev de maximale afwijking van het gemiddelde mag zijn.
- if T > Tgem + x*stddev or if T < Tgem - x*stddev then WegErmee

Volgens een reactie van Ben Lenkamp, filter je met 3x de stddev alle foutieve waardes uit.

Ik heb deze formule getest direct op de database en deze werkt perfect. Nu nog integreren in de code. Dit zal foutieve temperatuurmeldingen op de homepage voorkomen. Na een testperiode zal ik deze formule ook in het temperatuurkaartje integeren.

Kunnen we weer een stap richting 'professionaliteit' maken! :P
Door Meteo Simpelveld
#4068
Luc schrijft:
Ik heb een formule gevonden via het forum van weerwoord.

hi_flyer (Barendrecht) kwam met deze formule:

- Bereken het gemiddelde van alle temps.
- Bereken de standaarddeviatie.
- Bepaal hoeveel maal (x) de stddev de maximale afwijking van het gemiddelde mag zijn.
- if T > Tgem + x*stddev or if T < Tgem - x*stddev then WegErmee

Volgens een reactie van Ben Lenkamp, filter je met 3x de stddev alle foutieve waardes uit.

Ik heb deze formule getest direct op de database en deze werkt perfect. Nu nog integreren in de code. Dit zal foutieve temperatuurmeldingen op de homepage voorkomen. Na een testperiode zal ik deze formule ook in het temperatuurkaartje integeren.

Kunnen we weer een stap richting 'professionaliteit' maken! :P


Goedemiddag Luc,
De formule is goed.
Over het algemeen is vermedevuldigingswaarde ook goed, maar je kan bij de vorstgrens wel eens wat teveel filteren. De vraag is wanneer komt dit voor?
Het lijkt mij een prma oplossing.

Groet Bert
Door Luc
#4075
Ik heb met succes een automatisch filter ingebouwd volgens de formule uit het voorgaande bericht.

Dit filter werkt nu op de homepage voor de actuele hoogste en laagste temperatuur en op de banners per land of provincie.

De extremen op de homepage werken nog niet via dit filter. Dat komt als ik de extremen heb teruggerekend naar dagen van 18:00 UTC tot 18:00 UTC.

In het temperatuurkaartje moet dit filter ook nog ingebouwd worden.
Door Luc
#4080
Luc schrijft:
In het temperatuurkaartje moet dit filter ook nog ingebouwd worden.
Ook hier zit de formule nu in. :woohoo: Als het goed is, voorkomt dit ook de 'zwarte gaten' die we weleens gezien hebben op het kaartje wanneer ergens een temperatuur van 1800 geregistreerd werd.
Door Meteo Simpelveld
#4082
Luc schrijft:
Luc schrijft:
In het temperatuurkaartje moet dit filter ook nog ingebouwd worden.
Ook hier zit de formule nu in. :woohoo: Als het goed is, voorkomt dit ook de 'zwarte gaten' die we weleens gezien hebben op het kaartje wanneer ergens een temperatuur van 1800 geregistreerd werd.


Goedemorgen Luc.

Netjes!!

Bert
Door Luc
#8115
Meteo Simpelveld schrijft:
Luc schrijft:
Ik heb een formule gevonden via het forum van weerwoord.

hi_flyer (Barendrecht) kwam met deze formule:

- Bereken het gemiddelde van alle temps.
- Bereken de standaarddeviatie.
- Bepaal hoeveel maal (x) de stddev de maximale afwijking van het gemiddelde mag zijn.
- if T > Tgem + x*stddev or if T < Tgem - x*stddev then WegErmee

Volgens een reactie van Ben Lenkamp, filter je met 3x de stddev alle foutieve waardes uit.

Ik heb deze formule getest direct op de database en deze werkt perfect. Nu nog integreren in de code. Dit zal foutieve temperatuurmeldingen op de homepage voorkomen. Na een testperiode zal ik deze formule ook in het temperatuurkaartje integeren.

Kunnen we weer een stap richting 'professionaliteit' maken! :P


Goedemiddag Luc,
De formule is goed.
Over het algemeen is vermedevuldigingswaarde ook goed, maar je kan bij de vorstgrens wel eens wat teveel filteren. De vraag is wanneer komt dit voor?
Het lijkt mij een prma oplossing.

Groet Bert
Tijdens deze vorstperiode waren de verschillen in het land extreem. Daardoor wordt er met deze formule teveel uitgefilterd. Ik heb de afgelopen dagen getest met 4x de standaard deviatie ipv 3x. Het blijkt dat dit goed werkt. Ik daarom de formule voor het bepalen van de extremen aangepast.

Luc