Discussie forum over overige software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door eugel
hallo,

heb hier joomla (Versie 1.5.8 ) draaien op een "test"server. Wil graag mijn ontvangen weerdata op een site plaatsen gemaakt onder joomla. Weet niet alles nog van joomla maar wil toch een poging wagen.
De data die ik nu op mijn weersite plaats komt uit een xml bestand dat automatich gemaakt wordt in WSWIN.

Wil dit nu ook maken in Joomla.
Mijn vraag is: Welk module (plug-in) moet ik hier voor hebben? of zit deze module al standaard in joomla?
Hoe maak ik dit voor elkaar onder joomla?

Misschien wel wat veel gevraagd maar weet zeker dat er hier weeramateurs zijn die me hier mee kunnen helpen ;)
Werk hier met een WS2500-PC datalogger.

Groeten marcel.
webmaster weerstation Hengelo gld.
Door AenG
Hallo Marcel,

Ik gebruik daar Jumi voor (http://jumi.vedeme.cz/) Met deze uitbreiding is het mogelijk om op elke plaats op je site (bv in een artikel) een stukje code aan te roepen. Bv een java- of een phpscript.

Op de plaats waar de acutele waarde op de site moet komen roep ik Jumi aan, en daarbij wordt gelijk een php script geladen. Voor elke waarde op mijn site heb ik dus een php scripje gemaakt. Zorg er wel voor dat Jumi als extensie binnen joomla aanwezig is.

En hier is de inhoud van het script dat wordt geladen:

$idxfile = "hetweeractueel/all-sensors.txt";
$value=array();
$file = file($idxfile);
foreach ($file as $line)
{
$exp_line = explode(" ", $line);
$var=$exp_line[0];
$value[$var]=$exp_line[1];
}
echo $value[actual_th0_temp_c]."°C";
?>

Hier zie je dat ik een file uitlees met de naam all_sensors.txt, en zoek naar de waarde van "actual_th0_temp_c".
All-sensors.txt is een bestand wat elke 5 min naar mijn provider geupload wordt met daarin alle actuele weerdata.
Hier een stukje van de inhoud.

actual_sunrise_nauticaltwilight_utc 06:14
actual_sunset_nauticaltwilight_utc 17:16
actual_sunrise_nauticaltwilight_local 07:14
actual_sunset_nauticaltwilight_local 18:16
actual_thb0_temp_c 21.9
actual_thb0_temp_f 71.4
actual_thb0_hum_rel 34
actual_thb0_hum_abs 0.7
actual_thb0_dew_c 5.3
actual_thb0_dew_f 41.5
actual_thb0_heatindex_c 21.9
actual_thb0_heatindex_f 71.4
actual_thb0_humidex_c 21.3
actual_thb0_humidex_f 70.3
actual_thb0_cloudheight_m 2075
actual_thb0_cloudheight_ft 6640
actual_thb0_press_hpa 1015.0
actual_thb0_press_psi 14.72
actual_thb0_press_mmhg 761.2
actual_thb0_press_inhg 29.99
actual_thb0_sealevel_hpa 1015.4
actual_thb0_sealevel_psi 14.73
actual_thb0_sealevel_mmhg 761.5
actual_thb0_sealevel_inhg 30.00
actual_thb0_fc 0
actual_thb0_fc_wdlive 20
actual_solar_irradiance_wqm 193
actual_th0_temp_c 3.9

De ontwikkelaars onder ons zullen nu wel met kromme tenen mijn oplossing zitten te lezen. En er zullen vast wel mooiere oplossingen zijn. Maar het werkt in ieder geval prima.

gr Geert
Door eugel
Geert bedankt voor je info, maar weet niet of ik er wat mee kan. Wil namelijk een .xml bestand uitlezen in joomla. dit bestand wordt gemaak door WSWIN. als middenweg.xml
Op mijn huidige site wordt een .xslt bestand ingelezen.(dit is een tabel met daarin de actuele weerwaarden)
dit wil ik ook graag toepassen in joomla.

weet niet of dit met jumi kan. Heb het geinstaleerd onder joomla maar kom er niet uit, gebrek aan kennis laten we maar zeggen;)

Wil dus in joomla een xml bestand uitlezen, liefst moet de data ook nog om de 5 minuten ververst worden (ajax?)

Hopende dat er iemand een oplossing weet.

Groeten Marcel.
Bijlagen
(37.15 KiB) 285 keer gedownload
Door Eckie76
eugel schrijft:
Geert bedankt voor je info, maar weet niet of ik er wat mee kan. Wil namelijk een .xml bestand uitlezen in joomla. dit bestand wordt gemaak door WSWIN. als middenweg.xml
Op mijn huidige site wordt een .xslt bestand ingelezen.(dit is een tabel met daarin de actuele weerwaarden)
dit wil ik ook graag toepassen in joomla.

weet niet of dit met jumi kan. Heb het geinstaleerd onder joomla maar kom er niet uit, gebrek aan kennis laten we maar zeggen;)

Wil dus in joomla een xml bestand uitlezen, liefst moet de data ook nog om de 5 minuten ververst worden (ajax?)

Hopende dat er iemand een oplossing weet.

Groeten Marcel.

Waarom gebruik je niet de eenvoudige html-template functies?
Die templates kan je dan met wrappers, externe links of Jumi overal plaatsen waar je maar wil.
Lijkt mij veel eenvoudiger.
Wat is de reden dat je XML wil gebruiken?

Groet Olaf
Door eugel
hallo Olaf,

gebruik nu ook XML, maar als je een betere oplossing weet graag.

Kun je me een beetje op weg helpen? Zou niet 1,2,3 weten hoe ik dit moet aanpakken onder joomla. Werk dus met Wswin, en wil dus de data van mijn weerstation presenteren op een website gemaakt met joomla.

Groeten marcel.
Door eugel
AenG schrijft:
Hallo Marcel,

Ik gebruik daar Jumi voor (http://jumi.vedeme.cz/) Met deze uitbreiding is het mogelijk om op elke plaats op je site (bv in een artikel) een stukje code aan te roepen. Bv een java- of een phpscript.

Op de plaats waar de acutele waarde op de site moet komen roep ik Jumi aan, en daarbij wordt gelijk een php script geladen. Voor elke waarde op mijn site heb ik dus een php scripje gemaakt. Zorg er wel voor dat Jumi als extensie binnen joomla aanwezig is.

gr Geert

Kun je me een voorbeeld geven hoe ik b.v een php scriptje met Jumi op mijn "test"site zet? Heb alwel gekeken op de jumi site, daat staat wel een voorbeeld maar kom daar niet helemaal uit. Hoe doe ik dit? heb Jumi geinstaleerd nu onder joomla. En wat bedoel je met:[Zorg er wel voor dat Jumi als extensie binnen joomla aanwezig is.]
Ook moet je html kunnen plaatsen onder joomla. hoe gaat dit in zijn werk? misschien wel veel vragen maar ja begin net met joomla.

Groeten marcel.
Door AenG
Ok, je hebt jumi geinstalleerd. Als het goed is heb je een artikel gemaakt als beginpagina. Binnen dit artikel plaats je onderstaande code op de plaats waar de waarde (bv temperatuur) moet komen.

Code: Selecteer alles
{jumi/[hetweeractueel/php/temperatuur.php]}

De php file moet dan wel in de desbreffende directory aanwezig zijn.
De inhoud van de php-file zie je hierboven.
Dit trucje kun je op elke plaats binnen het artikel gebruiken.

Je kunt inderdaad html-code in joomla toepassen. Als je een artikel wil bewerken binnen joomla kom je automatisch in een html-editor terecht. Hierin kun je naar hartelust dingen veranderen en aanvullen. Dus hier plaats je ook ergens de jumi-code hierboven.

Kan de moderator eens kijken waarom de regel tussen de code-tags niet werkt?
Door eugel
Oke bedankt voor je snelle reaktie. Ga wat proberen hier. Zie het wel zwaar in :( maar wie niet waagt.....