weatherservice schrijft:
@ Theo, inderdaad, hier was mijn onderbouwing een beetje dubbel. Ik ben nogal een winterliefhebber en vindt het dus positief als er veel sneeuw gaat vallen.
Samenvatting van de avondruns:
Meerdere runs (GFS, ECMWF, BOM ACCES) geven een op en top winterse situatie. Ze opteren daarbii ook voor een snellere occludering van kou- en warmtefront wat meer sneeuw impliceert voor zowel Nederland als België. Daarnaast ook even de 500hPa streamlines erbij genomen en gemerkt dat de windsnelheid daar wel vrij hoog ligt. Dit kan ervoor zorgen dat een deel van de virtuele sneeuw (door modellen voorspeld) niet op de grond terecht komt, maar eerder als virga in de lucht blijft circuleren.
Niet tegenstaande, van mijn kant een waarschuwing voor de periode tussen 14:00 en 23:00 (donderdag). De kans op overlast is vrij groot, aangezien in die tijdspanne de dauwpunten zakken en de isothermie nu weldegelijk zijn werk gaat doen (intensiteit van koufront is voldoende hoog).
Virga heeft toch helemaal niets met de windsnelheid op 500 hPa te maken en ook niet met het frontale systeem dat ons donderdag gaat passeren. Het is neerslag die de grond niet bereikt (de bekende zwevende valstrepen ) hoewel er waarnemers zijn geweest die virga hebben gevolgd en het bleek dat er toch iets van lichte neerslag op hun voorruit belandde.
Bij zomerse buien kan je virga goed waarnemen door de lichtcontrasten die ontstaan. Bij virga zie je dus letterlijk het nulgradenniveau, aangezien de vaste vorm (ijskristallen) overgaat in vloeibaar.
Ik lees op veel forums over mensen die beweren dat de sneeuw hen niet bereikt door sublimatie; ook een complete misvatting. alleen liggende sneeuw en ijs sublimeren bij extreme droogte icm hevige koude. Ijs verdampt dan letterlijk.
En op welke manier zou isothermie zijn werk moeten doen volgens jou?
Volgens mij is dit een volledige paradox, want dat zou betekenen dat de atmosfeer compleet stabiel zou zijn ( temperatuur blijft gelijk bij toenemende hoogte).