Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door Overijse
@ Nicolas

Thx voor de duidelijke uitleg.
Door Luc
Goeie bijdrage. De meesten hier, zijn erg benieuwd wat deze storing ons daadwerkelijk gaat brengen...

PS: de titel van het topic dekt de lading niet. Probeer ook daar op te letten. 'Sneeuwverwachting 16 december 2010' dekt de lading van het topic beter dan 'Winter 2010'

Gr,
Luc
Door weatherservice
Dank voor de complimenten!

Even een update voor de liefhebbers:

GME / Offenbach komt met de depressie iets oostelijker uit. Dat kan een goede zaak vormen voor de neerslagvorm donderdagnamiddag (valt volgens de Duitsers dan al als droge sneeuw). Als we dan nog eventjes verder kijken, dan zien we depressie eerst naar Ierland verschuiven, om zich daarna te nestelen boven Frankrijk. Deze ontwikkeling is bij mijns inziens heel positief.
Door Eckie76
weatherservice schrijft:
Dank voor de complimenten!

Even een update voor de liefhebbers:

GME / Offenbach komt met de depressie iets oostelijker uit. Dat kan een goede zaak vormen voor de neerslagvorm donderdagnamiddag (valt volgens de Duitsers dan al als droge sneeuw). Als we dan nog eventjes verder kijken, dan zien we depressie eerst naar Ierland verschuiven, om zich daarna te nestelen boven Frankrijk. Deze ontwikkeling is bij mijns inziens heel positief.

Nicolas,

kijk, op deze manier kan ik deze bijdragen van jou wel waarderen, en zoals je leest de rest ook.

Ik hoop op een flink pak sneeuw, wat mij betreft kan er niet genoeg vallen.
Door WSWijk
weatherservice schrijft:
Deze ontwikkeling is bij mijns inziens heel positief.

Maar, wat is jou inziens?

Is het voor jou positief als er veel sneeuw valt, of zie je liever dat het wat rustiger is en dat de neerslag snel weg is (of te wel, regen)?

Groeten

Theo
Door weatherservice
@ Theo, inderdaad, hier was mijn onderbouwing een beetje dubbel. Ik ben nogal een winterliefhebber en vindt het dus positief als er veel sneeuw gaat vallen.

Samenvatting van de avondruns:

Meerdere runs (GFS, ECMWF, BOM ACCES) geven een op en top winterse situatie. Ze opteren daarbii ook voor een snellere occludering van kou- en warmtefront wat meer sneeuw impliceert voor zowel Nederland als België. Daarnaast ook even de 500hPa streamlines erbij genomen en gemerkt dat de windsnelheid daar wel vrij hoog ligt. Dit kan ervoor zorgen dat een deel van de virtuele sneeuw (door modellen voorspeld) niet op de grond terecht komt, maar eerder als virga in de lucht blijft circuleren.

Niet tegenstaande, van mijn kant een waarschuwing voor de periode tussen 14:00 en 23:00 (donderdag). De kans op overlast is vrij groot, aangezien in die tijdspanne de dauwpunten zakken en de isothermie nu weldegelijk zijn werk gaat doen (intensiteit van koufront is voldoende hoog).
Door Eckie76
weatherservice schrijft:
@ Theo, inderdaad, hier was mijn onderbouwing een beetje dubbel. Ik ben nogal een winterliefhebber en vindt het dus positief als er veel sneeuw gaat vallen.

Samenvatting van de avondruns:

Meerdere runs (GFS, ECMWF, BOM ACCES) geven een op en top winterse situatie. Ze opteren daarbii ook voor een snellere occludering van kou- en warmtefront wat meer sneeuw impliceert voor zowel Nederland als België. Daarnaast ook even de 500hPa streamlines erbij genomen en gemerkt dat de windsnelheid daar wel vrij hoog ligt. Dit kan ervoor zorgen dat een deel van de virtuele sneeuw (door modellen voorspeld) niet op de grond terecht komt, maar eerder als virga in de lucht blijft circuleren.

Niet tegenstaande, van mijn kant een waarschuwing voor de periode tussen 14:00 en 23:00 (donderdag). De kans op overlast is vrij groot, aangezien in die tijdspanne de dauwpunten zakken en de isothermie nu weldegelijk zijn werk gaat doen (intensiteit van koufront is voldoende hoog).

Virga heeft toch helemaal niets met de windsnelheid op 500 hPa te maken en ook niet met het frontale systeem dat ons donderdag gaat passeren. Het is neerslag die de grond niet bereikt (de bekende zwevende valstrepen ) hoewel er waarnemers zijn geweest die virga hebben gevolgd en het bleek dat er toch iets van lichte neerslag op hun voorruit belandde.
Bij zomerse buien kan je virga goed waarnemen door de lichtcontrasten die ontstaan. Bij virga zie je dus letterlijk het nulgradenniveau, aangezien de vaste vorm (ijskristallen) overgaat in vloeibaar.

Ik lees op veel forums over mensen die beweren dat de sneeuw hen niet bereikt door sublimatie; ook een complete misvatting. alleen liggende sneeuw en ijs sublimeren bij extreme droogte icm hevige koude. Ijs verdampt dan letterlijk.

En op welke manier zou isothermie zijn werk moeten doen volgens jou?
Volgens mij is dit een volledige paradox, want dat zou betekenen dat de atmosfeer compleet stabiel zou zijn ( temperatuur blijft gelijk bij toenemende hoogte).