Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door weatherservice
Om dan toch maar een plaats te openen, waar mensen kunnen discussiëren (in alle vrede), hier mijn verwachting voor donderdag:

Vanuit het noorden nadert een koude luchtbel welke, met diktewaarden gepaard gaat van zo'n 515-520dam. Tussen donderdagnamiddag is de kans groot, dat er chaos zal ontstaan in de Benelux (geen sensatie, de kaarten liggen er momenteel al enkele dagen zo bij).

Wat staat er nu eigenlijk te gebeuren op die donderdagnamiddag:

Heel éénvoudig uitgelegd, wordt de Benelux gegrepen door een flinke portie polaire lucht (met oorsprong vanuit Groenland). De temperaturen gaan op nadering van het warmtefront niet veel oplopen, dat gebeurt eerder in de warme sector tussen warmte- en koudefront. Die warme sector zou zich in de namiddag moeien met België, waardoor er daar regen kan vallen. Hoe groot de factor 'isothermie' zal zijn, dat is nog koffiedik kijken, aangezien verschillende modellen een andere neerslagintensiteit hanteren.

[img]http://188.165.210.54/map_eu/THETA_RR_PMER72.png[/img]

Naar de avondperiode, wanneer het koufront op bezoek komt, gaat alle regen transformeren in sneeuw. De grootste hoeveelheden zijn daarbij weggelegd voor het oosten van Nederland en België, waar het al vroeg in de namiddag kan sneeuwen.

P.s.: hou ook rekening met het feit dat beide fronten (warmtefront en koudefront sneller kunnen occluderen). Indien de 'ritssluiting' vroeger ontstaat, dan nemen de kansen significant toe op sneeuw i.p.v. regen.

Bron van het kaartje: keraunos.org
Door meteozwolle
complimenten voor deze bijdrage !
dit is een stijl van beschrijven waar ik wat aan heb en heel veel van leer.
of dit nu uit gaat komen of niet.

kan alleen het plaatje niet vinden op de aangegeven website.

ga zo door !

mvg,

Marcel
Door WSWijk
Dan heb ik nog een leuke aanvulling op het bericht.

Ik kwam een filmpje tegen van WetterSpiegel.de. Hierin hebben ze de verloop weergegeven van de verwachte sneeuwval tot en met donderdag avond.

Niet schrikken :-) Kijk vooral goed naar Nederland vanaf 0:18 seconde (dat is Donderdag 16-12 rond 2.30 uur)

En voor de duidelijkheid, het zijn verwachtingen....

YouTube

Groeten

Theo
Door kees ws middelburg
Ga maar een sneeuwscooter aanschafen voor donderdag

Grt Kees
Door WSWijk

Ach Kees, het zijn en blijven verwachtingen. Best kans dat het weer op nowcasten aan gaat komen op het moment supreme... krijgen we wel of krijgen we geen...
Voor gisteren hadden ze voor hier ook een cm of wat verwacht. Uiteindelijk toen ik gisteren m'n rondje ging lopen, was ik blij dat ik een plu bij me had. Liep halverwege m'n 5 km wel in de regen. En dat was dus vanmorgen ijs geworden... Maar sneeuw? Dat heb ik gisteren ook niet mogen verwelkomen.

Hoewel het in het oosten wel wat gevallen is.

Groeten

Theo
Door petergroeneveld
@Weatherservice: goede stijl van berichtgeving, prachtig dat Belgische taaltje toch, eens kijken wat hier van overblijft deze week. ;)

@Theo leuk animatie filmpje en weersverwachtingen kunnen ook wel eens uitkomen wie weet. :laugh:

Bij ons in Haelen gisteravond toch nog zo'n 2cm sneeuw gevallen.

Groeten en veel sneeuwpret de komende dagen!
Door Eckie76
Het gaat er donderdag vooral om spannen of de temperatuur wil meewerken. Zoals het er nu uitziet valt in oostelijk Nederland (van Limburg tot Groningen) hoofdzakelijk sneeuw. Overdag lijkt het toch ook hier + 1 te worden. Na de passage van het hoogtelaag wordt het pas echt koud.
Al met al zou er 10 cm sneeuw kunnen vallen.
Eens kijken of dat morgen ook nog zo berekend wordt.
Door kees ws middelburg
Met je eens Theo,de kaarten veranderen nog steeds zo wat per uur .
We wachten het wel af wat er komen gaat

Grt Kees
Door Mike
kees ws middelburg schrijft:

Grt Kees

Gaaf, mag ik er dan achter hangen op mn snowboard? :laugh:

Leuke avatar heb je trouwens.

@ Weatherservice: Dit zijn berichten die ik graag lees, dat mag je vaker doen.

@ Theo ; idd een heel mooi filmpje, ben zeer benieuwd donderdag.
Door tjabine
Weather service, dit is nog eens een goede uitleg! hier kunnen we wat mee.
Kan menig weerpresentator nog wat van leren denk ik zelf (PP)
Ik wacht rustig af wat er gaat komen, wel spannend zo.

Gr Ron.