Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door BeArt
Het bewijs dat Meteo Consult onze gegevens gebruikt. :)

Link http://www.groentje.nl/www/index.cfm?page=artikel&artid=941009

Volgens Meteo Consult was Odijk de afgelopen maand juli de natste plek van Nederland.
En het geven klopt exact met mijn meting van die maand.

Nu doe ik er ook alles aan om de meting juist te hebben door regelmatig mijn referentiemeter ernaast te zetten.

De waarde van 277mm is eigenlijk nog te laag doordat bij de zware buien de regen meter met wipjes negatief gaan afwijken. De bakjes overstromen als het ware.
Ik hoor ook Davis gebruikers klagen dat hun gaatje van de regenmeter snel verstops is.
Dit is om bovengenoemd effect te minimliseren. De opvangbak wordt als buffer gebruikt met de hoop dat ie niet overstroomt.

Wel grappig om te zien dat de samenwerking met Meteo Consult wel degelijk werkt.

Mvrg Bart
Door jeroenzwart
BeArt schrijft:
De waarde van 277mm is eigenlijk nog te laag doordat bij de zware buien de regen meter met wipjes negatief gaan afwijken. De bakjes overstromen als het ware.
Ik hoor ook Davis gebruikers klagen dat hun gaatje van de regenmeter snel verstops is.
Dit is om bovengenoemd effect te minimliseren. De opvangbak wordt als buffer gebruikt met de hoop dat ie niet overstroomt.

Beste Bart,

Het "overstromen" van de bakjes kan ik volgen, alhoewel het meer de tijdsduur van het omklappen is die het verschil veroorzaakt. Naarmate het harder regent, gaat er tijdens het omklappen meer water "verloren". Maar volgens mij moet het dan al heel hard regenen wil dit een significant verschil opleveren. Als je uitgaat van 0,2 seconde voor het omklappen (de tijdsduur waarbij water verloren gaat is wellicht nog korter) dan krijg je pas bij 1 maal per 2 seconden of korter dat de wip omklapt een significant verschil (afwijking groter dan 5%). Dat komt overeen met een intensiteit van 360 mm/hr of meer: dat zijn intensiteiten die uiterst zeldzaam zijn in Nederland, dus ik kan me niet voorstellen dat die 277 mm alleen met die intensiteit gevallen is. M.a.w. ik denk dat de normale meetafwijking die je hebt door de opstelling, vervuiling, meetfout in calibratie, etc. groter zal zijn. Let wel: de Davis regenmeter kan intensiteiten meten tot 999 mm/hr, dus de invloed van de grootte van het gaatje zal wel loslopen...
Nietemin een forse hoeveelheid! Hier in Milsbeek was het niet meer dan 91 mm, dat is maar eenderde van de hoeveelheid bij jou! Het toeval wil overigens dat ik in Bunnik ben opgegroeid en dat ik ook tijdelijk in Odijk heb gewoond. Is wel grappig om te zien dat deze uitzonderlijke neerslaghoevelheid juist in mijn jeugdgemeente is opgetreden:laugh:

Groet, Jeroen