Alles wat je niet kwijt kunt in een van de andere forums
#75361
Beste lezers,

Voor mij persoonlijk vind ik het prettig om in contact te komen met mensen (in real life o.a.) die zich bezig houden met gedeelde hobby's zoals meteorologie en metrologie, en de daarbij behorende aanverwanten van techniek en elektrotechniek. Online communicatie kan ook, maar is veelal versnippert over vele forums heen waar ik minder belang bij heb.

Wat ikzelf erg mis is contacten onderhouden over onderwerpen waar ik mij bezig hou en daar als project zijnde aan te werken op individueel niveau. Ik hoopte hier dan ook in mijn onderwerp van het RPi weerstation mijn vorderingen en etc. te delen in de hoop op feedback en gedachte wisseling, maar begrijp dat dit hier niet wenselijk is (no harm done, en kan hier een prima tijd hebben).

Wat ik jammer vind aan het internet is de massa aan informatie en kennis wat aanwezig is, waardoor je feitelijk helemaal geen forum nodig bent zoals deze om iets te bespreken. Alles is al wel gedaan en uitgezocht, dus is het te vinden op internet en AI maakt het tegenwoordig al helemaal makkelijk. Het aspect om gezamenlijk een hobby te beoefenen gaat daardoor geheel verloren voor mij. Ik kan dus letterlijk alleen aan de slag, alles maken en vervolgens ermee in het veld spelen, maar kan dan vervolgens de gehele hobby niet delen met iemand. Domweg data dumpen op het net aan gegevens is in mijn persoonlijke beleving niet het delen van een hobby.

Nu ben ik mijn hele leven lang zo anoniem mogelijk geweest op het internet, maar wil daar juist vanaf zodat er een persoonlijk tintje is en ook eens met mensen in privé kan spreken zodat ik diverse vragen kan stellen, dingen kan maken, het proces delen en etc. Het allerleukste is aan iets werken met anderen om een gezamenlijk doel te halen.

Ik zit dus met de vraag of er niet iets is van bijeenkomsten of etc. waarbij je wat meer doelgericht kunt werken op het onderwerp en waarbij het doen een grote rol speelt. Iets waar ik kan meekijken hoe mensen dingen hebben gemaakt of waar ze mee bezig zijn, ik vind een forum dan net te oppervlakkig, of ik moet een manier vinden wat wel werkt.

Hartelijke groet,
Stef
#75363
De meesten onder ons hebben wel een weerstation en weten wel wat of veel over weer gerelateerde dingen.
Maar zelf apparatuur bedenken en hierbij de software is ben ik bang maar een heel klein groepje.

Wil je mensen spreken over het weer dan zou je je eventueel kunnen aansluiten bij https://www.vwkweb.nl/.
Maar dit is ook weer gerelateerd en heel minimaal over zelfbouw....
#75364
Ik denk dat de nadruk op zelfbouw iets teveel naar de voorgrond is gekomen, bij mij is zelfbouw de basis van de ontwikkeling van de hobby om meer te gaan leren. Doordat ik iets maak moet ik gaan nadenken hoe ik het inzet en wat de invloeden zijn voor goede metingen, nadenken over hoe gegevens te delen en deze in te zetten voor het groter geheel. Ik zie het als spelende wijs metrologie leren en door zelfbouw dingen ontdekken die mij onbekend zijn.

Wat ik dan nog mis in het geheel is de achterliggende kennis vormen, ik wil dus volgende week mijn zelfbouw meter in een veld zetten en gaan ontdekken wat er allemaal speelt en hoe ik uit gegevens een verwachting kan opmaken. Nu ben ik bewust wat slordig begonnen in de hoop mensen aan te trekken om mee te praten, maar begrijp dat het wat meer gericht moet zijn op wat hier bekend is.

Edit: Ik dump hier wat ik doe en waar ik mee bezig ben en dan kan ik uitgewerkte stukken of aansluiting hier weer vinden https://meteorologie.actieforum.com/ Als ik dan later een eigen website heb dan kijk ik wel even verder.