Heb je mooie weerfoto's, deel ze dan op dit forum
Door WeerstationGraveNL
Zoals ik al schreef: rechter bijzon.
Waarom weet ik dat het hier de rechter betreft? (zonder dat ik de zon kan zien)
Omdat de rode kleur altijd de kant van de zon aangeeft.

Als je goed kijkt wordt deze bijzon weergegeven op een plukje Cirrus Undulatus.
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
Aan Jango,

Er is een apart Topic aangemaakt door Gerhard buiten dit Topic om kijk maar eens.

Kwestie van ff verder kijken.

Mvg,

Martijn
Door fotogw
WEERSTATION KLAZIENAVEEN schrijft:
Heel mooi Gerhard,

Maar je had beter in dit Topic door kunnen gaan met je reactie.

Altijd proberen om zoveel mogelijk on topic in hetzelfde Topic te blijven.

Mvg Martijn

Sorry... Ik had inderdaad een nieuw topic gestart. Niet goed opgelet....
Dit had ik hier willen bijdragen:

Volgens mij is dit inderdaad een bijzon. Bijzonnen ontstaan door lichtbreking op ijskristallen, niet in waterdruppel(tjes). Waarschijnlijk was er aan de andere kant van de zon ook nog een bijzon zichtbaar. En een 22?kring om de zon. Op de site uit mijn vorige post wordt het allemaal haarfijn uit de doeken gedaan. Wel in het engels helaas...

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl
Door pb2rdf
Ik zie de laatste tijd regelmatig (dit voorjaar) dit soort verschijnselen.

Heeft te maken dat ik tegen zonsondergang naar het westen rijd over de A12.
Met de hoge dunne Cirrus bewolking breekt dan het licht en zie je de regenboogkleuren.
Doordat ik met de ondergaande zon "meerijd"zie je dit verschijnsel op meerdere plekken in de lucht ontstaan, vooral bij hoge dunne bewolking.

grtn, Peter.
Door Eckie76
Ik denk inderdaad niet dat het een irisatie is bij nader inzien, maar dat het een bijzon is een afgezonderde cirrusbank.
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
fotogw schrijft:
WEERSTATION KLAZIENAVEEN schrijft:
Heel mooi Gerhard,

Maar je had beter in dit Topic door kunnen gaan met je reactie.

Altijd proberen om zoveel mogelijk on topic in hetzelfde Topic te blijven.

Mvg Martijn

Sorry... Ik had inderdaad een nieuw topic gestart. Niet goed opgelet....
Dit had ik hier willen bijdragen:

Volgens mij is dit inderdaad een bijzon. Bijzonnen ontstaan door lichtbreking op ijskristallen, niet in waterdruppel(tjes). Waarschijnlijk was er aan de andere kant van de zon ook nog een bijzon zichtbaar. En een 22?kring om de zon. Op de site uit mijn vorige post wordt het allemaal haarfijn uit de doeken gedaan. Wel in het engels helaas...

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl

Gerhard,

Dat kan gebeuren.Ik denk dat een van onze moderators het bericht wel kan deleten.

Dan kan het hier gewoon verder gaan.

Interessante discussie tot nu tot wat het nu wel of niet is met die luchtspiegeling.

Mvg,

Martijn
Door Gnoef
Het was inderdaad aan de rechterkant van de zon, zoals het tijdstip al aan gaf rond 17.00 uur. Het was een heldere dag want we zaten lekker van de ondergaande zon te genieten waarbij plotseling dit beeld zichtbaar werd.
Geen idee of er links ook 1 zat. Niet gezien in iedergeval. het beeld was eerst nog veel mooier maar voordat ik mijn camera te pakken had werdt het helaas al weer iets minder.
Door Christian
Fascinerend zeker, maar niet zeldzaam. Lichtende nachtwolken daarentegen zijn wel relatief zeldzaam, en ik kan jullie ook zeker aanraden op een heldere zomeravond tussen eind mei en begin juli naar de noordelijke horizon te kijken. Dit dan zo'n één à anderhalf uur na zonsondergang, of tot maximaal één à anderhalf uur voor zonsopkomst. Dan kun je, bij optimale condities, hier in Nederland dit soort taferelen zien:

Afbeelding