Heb je mooie weerfoto's, deel ze dan op dit forum
Door Gnoef
Vreemde licht(lucht) spiegeling dezien op 23 april 2010 om 17.20 uur.
zie bijlage
Bijlagen
lente_009.jpg
lente_009.jpg (10.56 KiB) 4248 keer bekeken
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
Hallo Gnoef,

Mooi vastgelegd, Waarschijnlijk gaat het hier om vocht druppeltjes/nevel, in de lucht die het Zonlicht Breken net als bij een regenboog.Dus als ware is dit een heel klein stukje regenboog.

Mvg,

Martijn
Door WeerstationGraveNL
Volgens mij zien we hier een bijzon, en om precies te zijn de rechter bijzon.
Door Eckie76
Dit is irisatie. Als je er goed op let, zie je irisatie best vaak. Vooral aan zee heb ik ze regelmatig gezien en in de Eifel / Ardennen.
Meestal in de avond als de zon een bepaalde hoek inneemt t.o.v. bepaalde wolkenstructuren.
Door fotogw
Volgens mij is dit inderdaad een bijzon. Bijzonnen ontstaan door lichtbreking op ijskristallen, niet in waterdruppel(tjes). Waarschijnlijk was er aan de andere kant van de zon ook nog een bijzon zichtbaar. En een 22?kring om de zon. Op de site uit mijn vorige post wordt het allemaal haarfijn uit de doeken gedaan. Wel in het engels helaas...

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
Heel mooi Gerhard,

Maar je had beter in dit Topic door kunnen gaan met je reactie.

Altijd proberen om zoveel mogelijk on topic in hetzelfde Topic te blijven.

Mvg Martijn
Door jango
Op de site die Gerhard aanhaalt staat dus wel het antwoord op je vraag en hoort dus wel in dit topic.

Het zou dan dus gaan om Circumhorizon arc
[url][/url]http://www.atoptics.co.uk/rainbows/notabow.htm

Ik heb dit verschijnsel ook al vaker waargenomen op wintersport wanneer er dunne wolkjes in de lucht hangen die soms alleen maar zichtbaar worden door de spiegeling van de kleuren
Door Christian
Ik vind het vreemd dat mensen conclusies trekken zonder enig idee te hebben waar de zon staat, ondanks het enigszins duidelijk is waar de zon staat door te kijken naar het blauw in de lucht. Denk toch echt dat het een bijzon is, want zo'n circumhorizontal arc (circumhorizontale boog, chb) heeft het kleurenspectrum verticaal lopen, en het spectrum van Gnoefs foto loopt horizontaal.

Zag het er ongeveer uit als op onderstaande foto? Dan is het inderdaad de (22 graden) rechter bijzon.

Afbeelding
Door Christian
Eckie76 schrijft:
Dit is irisatie. Als je er goed op let, zie je irisatie best vaak. Vooral aan zee heb ik ze regelmatig gezien en in de Eifel / Ardennen.
Meestal in de avond als de zon een bepaalde hoek inneemt t.o.v. bepaalde wolkenstructuren.

Het is geen irisatie. Irisatie komt alleen voor bij altocumulus- en altostratusbewolking, en af en toe eens bij een flink gegroeide cumulus. De bewolking waarop de bijzon (daar ben ik nog steeds van overtuigd) te zien is ligt weer een niveau hoger, het is cirrus / cirrostratus.

Edit: en bovendien zijn deze kleuren heel anders vergeleken met irisatie. Zie foto (bron weerwoord.be):

Afbeelding