Discussie forum over Weather Display software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door westkapellegek
Hallo beste mensen,
Ik wil de zonnesterkte gaan 'meten' met de anemometer(ofzo- sensor 8 in wd)en de solar in a jar instellingen. Ik krijg alleen geen resultaat. wat doeik fout-(zie hieronder):
[img]http://www.alweeronline.nl/vb/naamloos.GIF[/img](sensor nummer ingesteld = 8)
[img]http://www.alweeronline.nl/vb/naamloos2.GIF[/img]
en
[img]http://www.alweeronline.nl/vb/naamloos3.GIF[/img]

gr Niek
Door wslangerak
Hoi Niek,

Het vinkje weghalen in je eerste scherm bij "I have an adapted temp/hum sensor etc." en juist plaatsen bij "Use solar-in-a-jar to override etc."

Verder is de temperatuur die je voor 100% hebt ingevuld (13.7 °C) nogal aan de hoge kant schat ik. Bij mij staat hij op 6 °C. Maar daarmee kan je experimenteren zodra je zon hebt "gedetecteerd". Dat geldt ook voor de andere instellingen die je hebt laten zien. Ze staan ongeveer zoals ik ze ook heb.

Succes!
Door fotogw
Hallo Niek,
De tempwaarden die je in de solar sensor setup kiest kunnen nogal afwijken afhankelijk van de bouw van je solar sensor. Ik heb een sensor die klein is, omdat er alleen de temperatuuropnemer, en niet de hele sensor in de "Jar"zit. Verder heb ik de bodem van de solar sensor zwart gemaakt, waardoor de sensor heel snel opwarmt. Bij volle zon komt de gemeten temp 24 graden boven de normale temp in de hut uit! Ik heb dus de threshold op 24,1 staan en de ondergrens heb ik op -5,1 gezet. De negatieve waarde is alleen om het totale bereik groter te maken, waardoor je bijvoorbeeld dunne bewolking beter in de grafiek kunt zien.
Ook leuk; Als je via "setup" "Advanced/misc settings" naar het tabblad "Boltwood/Home made cloud sensor" gaat dan kun je ook de uitstraling meten, en dus een behoorlijk accurate weergave krijgen van de bewolking in de nacht. Je current condition plaatje geeft dan ook aan of het een heldere of (half)bewolkte nacht is.
Succes met het experimenteren met de instellingen!

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl
Bijlagen
foto_solar1.JPG
foto_solar1.JPG (40.93 KiB) 3311 keer bekeken
Door wslangerak
Niek maakt - net als ik trouwens - gebruik van de standaard temperatuursensor die in de anemometer zit, dus geen speciale aangepaste apparatuur. De temperatuur in volle zon loopt in zo'n windmeter niet zo enorm op. Bij mij is 6 graden verschil 100% zonneschijn heb ik proefondervindelijk vastgesteld.

Overigens werkt het bij mij vrijwel perfect op deze manier!
Door fotogw
wslangerak schrijft:
Niek maakt - net als ik trouwens - gebruik van de standaard temperatuursensor die in de anemometer zit, dus geen speciale aangepaste apparatuur. De temperatuur in volle zon loopt in zo'n windmeter niet zo enorm op. Bij mij is 6 graden verschil 100% zonneschijn heb ik proefondervindelijk vastgesteld.

Overigens werkt het bij mij vrijwel perfect op deze manier!

Hee Kees,

Aha, dat verklaart een heleboel! 't is dus niet echt "in a jar" Dan zal de nighttime cloud sensor dus ook niet werken! Maar goed, de Solar-gegevens zijn toch het meest interessant!

Gerhard
http://www.weeropdeveluwe.nl
Door wslangerak
Nou Gerhard, je maakt me toch nieuwsgierig. Ik heb de boel nu ingesteld voor de nacht ook. Ben benieuwd, 't is goed helder nu hier (buiten én in WD!)

Gr,
Door WTB
Hallo Gerhard

Ik wil ook een solar in a jar maken ben er nu mee bezig
maar zie nog niets de instellingen heb ik het zelfde als
Niek,kun jij mij er mee helpen BVD

gr
Marcel
Door fotogw
Hallo Marcel,

Wat heb je al? Of ben je bezig met het trekken van een plan?

Ik heb hier een temperatuursensor (Oregon Scientific THGR10) opengemaakt en de feitelijke tempsensor losgesoldeerd en via een kabel (ong 1m) verlengd. De tempsensor heb ik ingebouwd onder een perspex bolletje (verkrijgbaar in hobbywinkels, 2 helften samen voor ongeveer 2 euriB)) Op de zwarte ondergerond van de "jar"" heb ik de sensor gemonteerd op een opstaande "vin" zoals je op de foto's eerder in dit topic zien kunt. De zwarte ondergrond zorgt voor een snelle opwarming, en de opstaande vin, gericht op Z, zorgt voor extra warmte 's ochtends en 's avonds. Dit heb ik later aangepast aan de hand van de eerste periode met metingen. De perspex bol en de kabeldoorvoer heb ik volledig afgedicht met transparante siliconenkit en met zo droog mogelijke lucht (Fohn) gevuld, om het van binnenuit beslaan te voorkomen. Vervolgens een half jaar bezig geweest om de goede instellingen te vinden:dry:

Dat was mij "Solar in a jar" avontuur in een notendop

Heb je hier iets aan?

Groeten, Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl