Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door nolversteeg
Ok Peter ,

Heb ik ook aan gedacht maar mussen kunnen het niet zijn daarvoor zit de meter te vast en de wind die ze maken kan niet door het gaatje hier ligt ook nog een zeefje bovenop , het zou van een duif kunnen zijn , dus even goed in de gaten houden.

Bedankt

Groeten Nol
Door SpeedyGJ
Ik had hier ook last van, ook bij droge dagen kreeg ik 0.2/0.4mm aan regen te verwerken. Sinds de spul op dak staat heb ik hier vreemd genoeg geen last meer van.
Door Regards
Bij mij ook om 10:30 uur 0.254 bij gekregen (en dat zonder 'wip' ).
Bij mij zou het kunnen zijn dat ik 9X 0.0254 had van een andere regen dag in het geheugen, en vandaag 0.0254 er bij heb gekregen en zodoende 0.254mm heb gehad vandaag, vreemd is het wel ja met dit weer.

Gr Rik
Door weerstationhoogeloon
Hoi allemaal,

Interessante discussie, en iedereen heeft gelijk!
Ik ben er stellig van overtuigd dat die 0,2mm wip te maken heeft met dauw of rijp of heel vochtige lucht die neerslaat op de binnenwand van de trechter, die op een gegeven moment zoveel condensatie vormt, dat er een aantal waterdruppels naar beneden rollen die de wip doen kantellen. Dus is het GEEN REGEN wat we meten maar je moet het volgens mij gewoon NEERSLAG noemen.

Ik heb het hele jaar door van die "0,2mm wippen" in een etmaal en ik kan ze nergens anders aan toewijzen. Ik ga ook niet meer proberen om die meting van 0,2mm te resetten want het is tenslotte gemeten neerslag.

Heeft iemand nog een andere verklaring? Laat maar horen wat jullie mening is....

gr. Remie
Door tjabine
Even krom door de bocht!
Een wip die niet gevuld is kan makkelijk omklappen!
Bij mij is het vaak een spinnen gekte om de wip, wat als een spin van de ene naar
de andere kant loopt?
Al moet ik zeggen dat het bij mij alleen bij mist/dauw voorkomt.

Gr Ron.
Door Meteonoord
Ik heb er eens op gelet. Vanochtend zat bij de inspectie inderdaad rijp aan de binnenkant van de regenmeter ( Davis ). Ik heb een verwarming, echter die staat nog niet aan. Zojuist is het zonnetje in het zicht gekomen en voila, 10 minuten daarna was er 0,2 neerslag.

Voor mij is het " probleem " hiermee verklaard.

Groet,

Bert
Door weermaarssen
Hallo Bert

Jouw bevindingen zijn gelijk aan die van mij dus jouw conclusie is de juiste.

Maar nu de vraag: Moeten wij dit rekenen als neerslag?

Groet Louis
Door Meteonoord
weermaarssen schrijft:
Hallo Bert

Groet Louis

Hi Louis,

Ik vind dit per dag zo'n klein verschil dat ik dit binnen de tolerantie vind vallen, voor zowel de neerslag als de totalen.

We praten immers over 0,2 mm en ik vind dat we dan niet moeten zeuren.

Ik accepteer het.

Groet,

Bert
Door Luc
weermaarssen schrijft:
Hallo Bert

Groet Louis
Ja, volgens de officiële richtlijnen van het KNMI zijn rijp en dauw ook neerslag. Ik ben de link even kwijt, maar elders op het forum staat dit ook ergens vermeld.

Gr,
Luc
Door Meteonoord
Luc schrijft:
weermaarssen schrijft:
Hallo Bert

Groet Louis
Ja, volgens de officiële richtlijnen van het KNMI zijn rijp en dauw ook neerslag. Ik ben de link even kwijt, maar elders op het forum staat dit ook ergens vermeld.

Gr,
Luc

Helemaal goed dus. Einde discussie. ( Lijkt mij )

Groet,

Bert