Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door tjabine
Hoi,

Kan iemand mij helpen?
Het volgende is er aan de hand, ik heb op een paal van 150cm
aan de onderkant een klomphoogte meter gemonteerd, en daar boven de VP2.
Op een of andere manier blijft de temperatuur in de VP2 te hoog!
Op de grond nu bv -3.9°C, en de VP2 -2.2°C! er zit 1 meter tussen!
Beide stations zijn van Davis.
Als ik met een losse temperatuur meter ga meten klopt de temperatuur aan de grond
-3.9°C (gemeten in de sensorhut) in de VP2 meet ik ook -2.2°C(in de sensor hut)
Klopt toch zou je zeggen!
Mijn buurt stations meten allemaal rond de -3°C.(alle Davis gebruikers)
Als ik meet buiten de sensor hut kom ik uit op ongeveer -3.5°C.
Op een of andere manier lijkt het te warm te blijven in de VP2.
Hebben jullie dit ook? of enig idee hoe dit kan.

Gr Ron.
Door jango
Vraag 1; zijn deze meters op dezelfde manier afgeschermd.

De VP kan wel 1 tot 1.5° afwijken van een niet afgeschermde meter op dezelfde hoogte gemeten.

Aan de grond kan de temperatuur ook eenzelfde verschil geven ivm stralings effect.

Zijn de meet eenheden van de buur stations op precies dezelfde manier opgesteld als jou station?

Is hier enig verschil in, dan kan dit een normale afwijking zijn.

En het is zeker niet leuk als een ander met de records an de haal gaat.

Het enige advies dat ik kan geven is, ga naar een boer in het buitengebied en vraag of je daar je meet apparaten mag opstellen.
Dan wat steunzenders plaatsen en je hebt gegarandeerd de laagste temperatuur.

En ik zie ook niet zoveel verschil met het station Heerhugowaard zuid.

Dus wat is nu het echte probleem ??????

succes

groet Jan
Door tjabine
Hoi Jan,

Nu is het weer ok.
Maar tijdens de afkoel periode, en die ging heel snel!
Blijf ik bijna 1.5°C achter.
Ik loop dat wel in maar dat duurt veel langer.
Terwijl de sensor aan de grond wel mee gaat in de snelle afkoeling, alleen de VP2 blijft achter.
De VP2 standaard shelter en de grondsensor ook standaard shelter van Davis.
De meeting is dus wel goed! maar ijlt behoorlijk na.
Door mavlo77
Is het alleen als de zon schijnt?

Ik zit namelijk ook met een ruime 2.5 graad in de plus met de Davis. Hij staat aan de rand van de tuin, de wind waaide er langs (tuin grenst aan weiland). En ik zat gewoon op 3.5 graden vandaag :( (KNMI: +0.5 ofzo). Zodra de zon schijnt schiet de temp omhoog.

Nu had ik via ebay een zonnecel besteld en een ventilatortje (mini pc ventilatortje). Deze heb ik in de sensor gefrut, zodat de wind vanaf de schaduwkant wordt weggezogen over de temperatuursensor. Winst: 0.2 graden lagere temperatuur :woohoo: ... Dus niet echt een verbetering :(.
Door jango
mavlo77 schrijft:
Is het alleen als de zon schijnt?

Ik zit namelijk ook met een ruime 2.5 graad in de plus met de Davis. Hij staat aan de rand van de tuin, de wind waaide er langs (tuin grenst aan weiland). En ik zat gewoon op 3.5 graden vandaag :( (KNMI: +0.5 ofzo). Zodra de zon schijnt schiet de temp omhoog.

Nu had ik via ebay een zonnecel besteld en een ventilatortje (mini pc ventilatortje). Deze heb ik in de sensor gefrut, zodat de wind vanaf de schaduwkant wordt weggezogen over de temperatuursensor. Winst: 0.2 graden lagere temperatuur :woohoo: ... Dus niet echt een verbetering :(.

Dan is er toch enige vorm van beschutting waardoor de temperatuur te hoog komt.
Plaats event. een foto zodat andere mee kunnen kijken wat er aan te doen is.

En is er geen mogelijkheid om met de boer een afspraak te maken om je station in het weiland te zetten want dan krijg je een ideale opstelling.

De link naar je site werkt niet ( er staat te veel http// in) even veranderen in je gebruikers profiel.

groet Jan
Door Wietse
@Jango,

Wat heeft het KNMI dan nog aan het onderzoek van de stadsstations?
Wij zijn toch juist stadsstations en daar is de temperatuur zoals het is, warmer dus!

Als je dan je temperatuursensor in een weiland gaat zetten waar geen hond komt valt de temperatuur lager uit, logisch dus.
Wat heb je daar nu aan, omdat je zo nodig het zelfde wil hebben als het KNMI?
Dan kun je bij deze de samenwerking daarmee ook verbreken, haha.

Je temperatuursensor met een KNMI-weerstation vergelijken is meten met twee maten ;).
Door jango
Wietse schrijft:

@Jango,

Wat heeft het KNMI dan nog aan het onderzoek van de stadsstations?
Wij zijn toch juist stadsstations en daar is de temperatuur zoals het is, warmer dus!

De temperatuur is in de stad afwijkend met het platteland maar waar staat geschreven dat dan de temperatuur daar ook enorm veel zal afwijken.
Het KNMI zal zelfs van stations waarvan de opstelling niet goed is helemaal niet meenemen in dat onderzoek vandaar dat zij ook foto`s van deelnemende stations wilde hebben.

Als je dan je temperatuursensor in een weiland gaat zetten waar geen hond komt valt de temperatuur lager uit, logisch dus.

In het geval van Malvo77 kan je afvragen of het een stadsstation is zoals hij aangeeft is achter zijn tuin allen weiland en zou je ook kunnen spreken van buiten de stad maar wel enige beschutting

Wat heb je daar nu aan, omdat je zo nodig het zelfde wil hebben als het KNMI?
Waarom zou het niet mogelijk zijn om op bepaalde plekken in de stad en onder bepaalde conditie`s ongeveer hetzelfde meetresultaat te kunnen halen als het KNMI station
Dan kun je bij deze de samenwerking daarmee ook verbreken, haha.

Je temperatuursensor met een KNMI-weerstation vergelijken is meten met twee maten
Als bijna gelijk kan meten met het KNMI word er dus aangetoond dat je in de stad wel degelijk zulke resultaten kan bereiken zoals dus in het geval van Eelde en natuurlijk zal dat niet onder alle weerconditie`s mogelijk zijn.

Groet Jan
)
Door tjabine
Hallo,

Waar het mij dus om gaat is dat de temperatuur in mijn VP2 niet snel genoeg lijkt te dalen?
Gisteren vergelijk de tabelen bij andere stations in mijn buurt maar, om 18.00
de meesten rond de -3°C en ik nog op -2°C.
Ik loop dat wel weer in! maar ik vind het gewoon typisch.
Het lijkt wel of hij langzaam op gang moet komen.

Gr Ron.
Door Wietse
jango schrijft:

Het KNMI zal zelfs van stations waarvan de opstelling niet goed is helemaal niet meenemen in dat onderzoek vandaar dat zij ook foto`s van deelnemende stations wilde hebben.

Logisch natuurlijk, want als je de temperatuursensor in de volle zon legt is je temperatuur aanzienlijk hoger door je eigen fout en kan het KNMI dit niet serieus nemen.
Maar als je de temperatuursensor prima in een weerhut of sensorhut op 1,5 meter hoogte plaatst, zodat de zon er niet bij kan maar de wind wel en dan je temperatuur nog steeds iets hoger uit valt dan vind ik dat je daar ook weinig aan kan doen. Dat is nou juist het stadseffect!
Ik vind ook dat je dan geen fan moet bij plaatsen om het zodoende effect te krijgen als de KNMI-stations.

jango schrijft:

Waarom zou het niet mogelijk zijn om op bepaalde plekken in de stad en onder bepaalde conditie`s ongeveer hetzelfde meetresultaat te kunnen halen als het KNMI station

Tuurlijk is dat wel mogelijk op sommige plekken, echter in de meeste gevallen dus niet omdat sommige weerstations ook midden in de stad zitten en daar de temperatuur altijd hoger is. Als je er dan een fan bij plaatst geeft dit een vertekend beeld van hoe de temperatuur werkelijk in de stad is.