Vantage Regenmeter Heater.
De winter is nog lang niet voorbij dus heb toch ook maar een regenmeter heater in elkaar gezet, ook voor de volgende winters met sneeuw natuurlijk. Gisteravond kon die voor het eerst zijn werk doen en het werkte ook nog. Van te voren uitvoerig getest eerst buiten de regenmeter en toen er binnen je weet maar nooit wat er kan gebeuren met een verwarmingelement.
De weerstand krijgt een temperatuur van 30 tot 45 graden Celcius bij in en uitpikken. Dit betekend dat in de ruimte onder de emmer een temperatuur heerst van 3 tot 5 gr. C. dus werkt perfect! Dit kan nog worden bijgesteld.
Met hulp van Willy en John, waarvoor dank, en ook de verschillende topics op HWA over de verwarming heb ik het ook voor elkaar gekregen.
Een nauwkeurige digitale temperatuur voeler extra ingebouwd om de afstelling te kunnen meten, bijregelen en om de regeling te vervolgen. Deze kun je als bouwpakket ook bij Conrad kopen. Als weerfanaat willen we altijd wat meten en ik kan deze temperatuur meter nog altijd voor andere doelen gebruiken. Ook een schakelaar gemonteerd om de verwarming gemakkelijk te bedienen en de LED in het deksel gemonteerd zodat je ook kunt zien of die nog werkt.
Het is even wat werk en dat alleen maar om sneeuw te laten smelten, maar dat is hobby, en we willen toch ook betrouwbare neerslag gegevens op het juiste moment hebben. Voor de kosten hoef je het niet te laten de originele van Vantage kost wat meer €uro’s en deze werkt ongeveer op dezelfde manier. Vond het zelf een leuke klus en je leert er nog wat van ook.
Wel ga ik ervan uit dat je nog ergens een niet gebruikte adapter, kabel, wat elektrisch klein materiaal hebt liggen of op de kop kan tikken en een kabel lasdoos is het geld ook niet. Verder moet je wel kunnen solderen en iets van elektronica weten of je laten informeren of misschien heb je wel een behulpzame kennis. Natuurlijk kun je ook de originele van Davis kopen niets mis mee behoudens de kosten dan voor mij.
Voor de geïnteresseerden zijn
hier nog enkele andere foto’s te zien met wat uitleg erbij.
Het is goed te doen en succes als je er ook een gaat maken.
Laat de sneeuw maar komen!