Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door weerstation
Momenteel ben ik bezig om zelf een schotelhut te bouwen. Omdat ik hier een ventilator in wil plaatsen heb ik er een tekening van het Radiation Shield van Davis, de 24h Fan Aspirated versie, bijgenomen.

Wanneer ik de tekening goed bekijk stroomt de lucht vanonder langs de sensor en hebben de "schoteltjes" maar een beperkt nut. Er stroomt althans geen lucht rechtstreeks tussen de schotels door naar de sensorkamer.

Zoals ik het zie zit er dus simpel gezegd een buis met daarin de sensor en daarboven een ventilator tussen de schotels gemonteerd. De sensor meet dus eigenlijk de luchttemperatuur die onder de shield aanwezig is.

Kan iemand dit uit de praktijk bevestigen.

Verder zie ik op de tekening een ruitvormig symbool onder de ventilator. Is dit de sensor of is dit een onderdeeltje dat de aangezogen lucht beter verdeeld.
Bijlagen
davisaspiratedradiationshield1.jpg
davisaspiratedradiationshield1.jpg (48.21 KiB) 3528 keer bekeken
Door weerstation
Na diverse eigen ontwerpen van collega's op internet bekeken te hebben, heb ik 9 stuks 25 cm schoteltjes gestapeld. Het geheel op 4 draadeinden geschoven met een onderlinge afstand van 30mm. Als afstandbussen gebruik ik op maat gezaagde hostalietbuis.
De bovenste twee schotels zijn gesloten, de rest is met een gatenzaag voorzien van een gat van 83mm.

De buis binnenin kom je niet zo vaak tegen, ik zie dat jij er zelfs drie gebruikt. Is daar een bepaalde reden voor.
Door JPC
Het is misschien wat overdreven, maar als je goed kijkt heeft Davis dat ook gedaan.
Halverwege de tekening zie je twee luchtstromen naast de hoofd/sensor stroom.
Maar er moet minstens een buis worden gebruikt, anders werkt het niet.
Zonder buis is het zoals de fan die je er later bij kunt kopen (bij Davis).
Mijn buizen zijn 8,10 en 12 cm. De schotels 24 cm.
(De 12 cm had ik nog over van de telescope buis van de regenmeter)
De gaten zijn met een figuurzaag gemaakt.
De afstand is hier ook 3 cm, en ik gebruik 11 schotels.
En helaas ben ik geen geschikte witte schotels tegengekomen, dus wit geschilderd en kit in de randen.
Door Mike
weerstation schrijft:
Wanneer ik de tekening goed bekijk stroomt de lucht vanonder langs de sensor en hebben de "schoteltjes" maar een beperkt nut. Er stroomt althans geen lucht rechtstreeks tussen de schotels door naar de sensorkamer.

Hmm, ik denk dat de taak van de schoteltjes is dat ze de zon van de buis weghouden en de eventuele warmte door de openingen afvoeren, dit natuurlijk het meeste met wat wind, uiteraard is dit alles wit omdat wit als kleur het minste warmte vasthoud.
Daarom werkt FARS ook zo mooi, zou je dit niet doen dan gaat bij heel windstil weer toch warmte zich ophopen rond de sensor.
Door JPC
Zoals ik de 24 uur FARS van Davis zie:
Een gesloten systeem.
De lucht komt alleen van onderen.
Verder moet er gezorgd worden dat er geen opwarming plaats vindt in de hut.
Hiervoor zijn er aan de zijkant 1 a 2 actieve en een passieve barrière gemaakt (de schotels).
Aan de bovenkant 2 actieve barrières. (De watermeter kun je als passieve barrière zien?!)
Lucht die stroomt (actieve barrière) is moeilijk op te warmen.

Omdat ik met standaard verkrijgbare onderdelen werk, moest ik het ontwerp wat versimpelen.
Boven 2 actieve en een passieve barrière.
Aan de zijkant 2 actieve en een passieve barrière. De schotels aan de zijkant raken de buis niet.

Wat die ruit onderaan doet weet ik niet precies
Door weerstation
Zoals ik de 24 uur FARS van Davis zie:
Een gesloten systeem.
De lucht komt alleen van onderen.
Verder moet er gezorgd worden dat er geen opwarming plaats vindt in de hut.
Hiervoor zijn er aan de zijkant 1 a 2 actieve en een passieve barrière gemaakt (de schotels).
Aan de bovenkant 2 actieve barrières. (De watermeter kun je als passieve barrière zien?!)
Lucht die stroomt (actieve barrière) is moeilijk op te warmen.

Ik denk dat je gelijk hebt. De schoteltjes zijn er dus misschien wel omheen geplaatst omdat het zo in de traditionele weerhut ook werkte.

Innovatief gedacht zouden 2 of 3 in elkaar geschoven buizen met isolatie ertussen en een ventilator erboven misschien net zo goed kunnen werken. Dit zou veel simpeler te maken zijn omdat je al dat gehobby met schoteltjes kwijt bent.

Voorlopig ga ik iig eens de buis in mijn schotelhut plaatsen. Misschien later toch eens met iets innovatiefs experimenteren.
Door weerstation
Sinds dinsdag draait mijn schotelhut met geforceerde koeling proef. De eerste resultaten zijn uitstekend te noemen. Loopt binnen 0.1 graad synchroon met de oude houten weerhut. Deze was overigens ook van een ventilator voorzien.

Binnenkort plaats ik wat foto's.