Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door weerstation
Dan koel je extra, en krijg je onderkoeling van de temp/hum sensor.

Nou dat komt me toch heel vreemd voor.

Lijkt me dat wanneer een ventilator de omgevingstemperatuur langs de sensor blaast de temperatuur van de sensor nooit lager kan worden dan de omgevingstemperatuur.
Door pb2rdf
weerstation schrijft:
Dan koel je extra, en krijg je onderkoeling van de temp/hum sensor.

Nou dat komt me toch heel vreemd voor.

Lijkt me dat wanneer een ventilator de omgevingstemperatuur langs de sensor blaast de temperatuur van de sensor nooit lager kan worden dan de omgevingstemperatuur.

Harrie,
Doe eens een proef.
Ga zelf met je gezicht voor een ventilator zitten, één met meerdere snelheids standen.
Vraag :
Bij welke stand vind je het te fris worden,
- bij welke aangenaam
- bij welke ondervind je niets.
Doe dat eens met koude lucht, en met warme vochtige lucht

Ik ben het met je eens als de lucht 0% vocht zou bevatten, maar dat is niet zo.

Vraag : Wat gebeurt er als je vochtige lucht in beweging zet ?
Welke natuurkundige verschijnselen treden dan op ?

grtn, Peter
Door ws vreewijk
Goed beetje off topic,maar graag haak ik hier op in :)

Ooit stelde ik een soortgelijke vraag aan Willem van weerstation ijselmonde hij kon het me heel simpel uitleggen,nog bedankt Willem.

En daarom koppel ik even dezelfde vraag aan dit topic.

Stel het is 10 graden buiten
Je gaat met een auto 100 km/hr rijden en steekt een thermometer uit je autoraam.

Wat ga je dan meten ??????????:woohoo:

en vergelijk dat eens als je je gezicht uit het raam steekt.
kortom het is een heel verschil of je een thermometer in bewegende lucht brengt
of een menselijk lichaamsdeel.

mvr gr Chris
Door weerstation
Peter,

Ik weet welk effect een draaiende ventilator op de huid heeft. Het afkoelend effect heeft o.a. te maken met de snellere verdamping van zweet op de huid. Hierdoor wordt er warmte aan je lichaam onttrokken.

Op http://www.technopolis.be/nl/index.php?n=4&e=360&s=365&exp=286&PHPSESSID=3a4cb staat het beter beschreven dan ik dat kan.

Dit is echter niet te vergelijken met een sensor.

Nadat ik een ventilator in mijn weerhut gebouwd had, heb ik deze door het voltage te regelen op diverse snelheden laten lopen. Om invloed van de zon uit te sluiten heb ik hiermee s'nachts geexperimenteerd. Ik heb nooit ook maar een tiende graad verschil gemeten.
Overdag is bij een bepaalde hoeveelheid zonneschijn een bepaalde minimale ventilatie nodig om de warmte uit de weerhut af te voeren maar verdere verhoging van de snelheid heeft bij mij nog nooit geleid tot een afkoeling van de sensor onder de buitentemperatuur.
Door eugel
Ik wil binnenkort mijn Vantage Pro 2 Wireless24H fan schoonmaken. zijn hier nog ideeen over hoe je dit aanpakt? De fan hoor ik nu geregeld tjielpen (piepen) dus onderhoud lijkt me echt nodig.
Door eugel
Om het allemaal duidelijker te maken :)

Misschien kan iemand me vertellen hoe ik het onderhoud ga aanpakken.
Als ik de emmer van mijn VP2 afdraai zie ik 3 schroeven. Moet ik deze losnemen of moet ik eerst aan de onderkant beginnen waar de lucht invoer zit.

Wie heeft er een stappenplan liggen voor het onderhoud van de vp2 met 24H fan is mijn vraag eigenlijk

bedankt
Door AenG
eugel schrijft:

Als ik de emmer van mijn VP2 afdraai zie ik 3 schroeven. Moet ik deze losnemen of moet ik eerst aan de onderkant beginnen waar de lucht invoer zit.

Wie heeft er een stappenplan liggen voor het onderhoud van de vp2 met 24H fan is mijn vraag eigenlijk

bedankt

Misschien heb je hier iets aan.
http://www.davisnet.com/support/weather/Video/index.asp
Door eugel
AenG schrijft:
eugel schrijft:

bedankt

Misschien heb je hier iets aan.
http://www.davisnet.com/support/weather/Video/index.asp

Bedankt voor je link Geert.

Heb hier een 24H fan maar weet nu dat ik aan de bovenzijde moet beginnen, heb na lang zoeken ook de gebruiksaanwijzing weer gevonden.

groeten