Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door dibasta
AenG schrijft:
Dat ziet er netjes uit zo.

Een vraag:
Waarom een solar-sensor en geen UV-sensor? Ik heb de solar waarde juist bewust niet op mijn website geplaatst.

@Geert,

Heel simpel, vanwege de prijs!!

Maar de UV staat op het verlanglijstje hoor ;)

Heb dan wel een wedervraag, waarom wel een UV en geen solar sensor?

Gr,
Peter.
Door AenG
Dag Peter,

Ik heb beide sensoren maar gebruik alleen de UV-waarde op mijn website. Het nut van een Solar-sensor zie ik niet direct.

Ik weet bijna zeker dat de meeste bezoekers (99%) van onze weersites niet eens weten wat het precies inhoudt.

Een UV-waarde spreekt meer aan omdat ze hier iets mee kunnen, en volgens mij weet iedereen wel wat het betekend.

Gr. Geert
Door dibasta
Hallo Geert,

Oke, das dan wel duidelijk, de solar is zeg maar overbodige luxe.

Gr,
Peter.
Door reitsma1960
AenG schrijft:
Dag Peter,

Ik heb beide sensoren maar gebruik alleen de UV-waarde op mijn website. Het nut van een Solar-sensor zie ik niet direct.

Ik weet bijna zeker dat de meeste bezoekers (99%) van onze weersites niet eens weten wat het precies inhoudt.

Een UV-waarde spreekt meer aan omdat ze hier iets mee kunnen, en volgens mij weet iedereen wel wat het betekend.

Gr. Geert

Dag Geert,

Ik merk dat bezoekers wel degelijk de solar waarden bekijken. Zeker nu men zoveel zonnepanelen op het dak plaatst of laat plaatsen.
Ik krijg met regelmaat reacties per mail van mensen die de waarden vergelijken met de gemeten waarden van hun zonnepaneel. Men heeft behoefte aan deze waarden, hoor ik tenminste.
Maar ja, of je daarvoor een solar sensor moet aanschaffen.......
Ik vind het leuk.

Groet,
Oebel
Door AenG
@Peter en Oebel,

Als je de kosten buiten beschouwing laat dan zou mijn voorkeur uitgaan naar een UV-sensor, maar ieder moet voor zichzelf bepalen of hij het leuk vindt om de Solar waarde op zijn website te plaatsen.

Ik zie ook weleens waarden van “Regenintensiteit”, "wolkenbasis", "windsnelheid in m/s" etc. Daarvan kun je je ook afvragen of het echt nodig is. Ieder heeft zo zijn ideeën hierover, en dat is maar goed ook. Anders werd het maar saai met al die standaard weerwebsites:) .

Gr. Geert
Door dibasta
AenG schrijft:
@Peter en Oebel,

Als je de kosten buiten beschouwing laat dan zou mijn voorkeur uitgaan naar een UV-sensor, maar ieder moet voor zichzelf bepalen of hij het leuk vindt om de Solar waarde op zijn website te plaatsen.

Ik zie ook weleens waarden van “Regenintensiteit”, "wolkenbasis", "windsnelheid in m/s" etc. Daarvan kun je je ook afvragen of het echt nodig is. Ieder heeft zo zijn ideeën hierover, en dat is maar goed ook. Anders werd het maar saai met al die standaard weerwebsites:) .

Gr. Geert

@Geert,

Maar wat ik mij dan afvraag, wat doe je dan nog met je Solar Sensor? heb je die dan in de kast liggen? omdat je aangaf dat je er niet veel in ziet.

En idd, als iedereen hetzelfde station had, kon het wel eens heel erg saai worden.

Gr,
Peter.
Door AenG
dibasta schrijft:
AenG schrijft:
@Peter en Oebel,

Gr. Geert

@Geert,

Maar wat ik mij dan afvraag, wat doe je dan nog met je Solar Sensor? heb je die dan in de kast liggen? omdat je aangaf dat je er niet veel in ziet.

En idd, als iedereen hetzelfde station had, kon het wel eens heel erg saai worden.

Gr,
Peter.

Hij zit inderdaad ongebruikt op mijn VP2+. Verkopen kan natuurlijk wel, maar daar schiet ook niets mee op. Ik laat alles maar compleet, je weet maar nooit wat je er later mee gaat doen.
Door WillemMoes
Ik heb wel een sensor en sla de gegevens ook op, een buurman heeft zonnepanelen en dat stelt mij in staat om zijn waarden te vergelijken met mijn meting, ik heb er nog niet echt iets mee gedaan maar plan het wel. Ik heb voornamelijk belangstelling in het rendement tov de gemeten energie en ben hier en daar op zoek naar de invloed van de omgevingstemperatuur op dit rendement, doordat er laatst dagen waren met vrieskoude en veel zonneschijn bleek dit rendement heel hoog, men moest zelfs stroom verkopen aan negatieve prijzen. Ik ben ook zinnens om te kijken of de wind invloed heeft, wind zal de panelen namelijk koelen wat opnieuw winst geeft, het is inderdaad niet zo eenvoudig om een constante te bepalen die de verhouding geeft tussen de gemeten waarde en het rendement van panelen, bovendien worden die panelen ook vuil en ik vermoed dat de ouderdom ook gaat meespelen...