Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door jakwk
Ik heb op dit moment een Davis Vantage Pro 2 staan met de standaard ISS en een aparte zender voor wind en windrichting. Ook heb ik tijdelijk twee consoles ter beschikking.
Het was me al eerder opgevallen dat er een verschil(letje) zat in de regenmeting als het even wat doorregende. Als de ene 10 mm aangaf dan gaf de andere bijvoorbeeld 9 mm aan. Ik vond het al vreemd, want ik dacht dat bij iedere keer dat het bakje met 0,2 mm water omkiepte er een seintje van het ISS naar de console ging. Als de ontvangst van de console dan "gewoon" 100% is, dan mist (naar ik aanneem) het console toch ook geen berichtjes van ISS en kan er toch geen verschil in zitten.

Ik had aan de techniek van het verzenden en ontvangen van berichten eigenlijk nog geen aandacht besteed, maar vandaag was het verschil wel heel erg groot. Het heeft bij ons vandaag aardig geregend en op de ene was er 60 mm afgetapt en op de andere 44 mm.

Iemand enig idee wat het probleem is ?
Door tjabine
Dit heb ik dus ook!
De Envoy geeft vaak minder aan dan de Console.
Dit terwijl ze maar 3 meter bij elkaar van Daan staan.
De Envoy staat zelfs dichterbij de ISS dan de Console.
Soms scheelde het een paar tienden en dan weer een paar mm.
Met een losse regenmeter als controle weet ik zeker dat de Console
altijd klopt.
Voor mij ook een raadsel.

Gr Ron.
Door gerrit32
Staat alles wel ingesteld op 0,2 mm? Oude instellingen willen nog wel eens anders staan.

Ik heb hier 2 consoles die beiden altijd hetzelfde aangeven.
De afstand naar de ISS is behoorlijk verschillend.
Beiden staan ze ingesteld op 0,2 mm.

Groet,
Gerard
Door wvdkuil
jakwk schrijft:
Ik heb op dit moment een Davis Vantage Pro 2 staan met de standaard ISS en een aparte zender voor wind en windrichting. Ook heb ik tijdelijk twee consoles ter beschikking.
Het was me al eerder opgevallen dat er een verschil(letje) zat in de regenmeting als het even wat doorregende. Als de ene 10 mm aangaf dan gaf de andere bijvoorbeeld 9 mm aan. Ik vond het al vreemd, want ik dacht dat bij iedere keer dat het bakje met 0,2 mm water omkiepte er een seintje van het ISS naar de console ging. Als de ontvangst van de console dan "gewoon" 100% is, dan mist (naar ik aanneem) het console toch ook geen berichtjes van ISS en kan er toch geen verschil in zitten.

Ik had aan de techniek van het verzenden en ontvangen van berichten eigenlijk nog geen aandacht besteed, maar vandaag was het verschil wel heel erg groot. Het heeft bij ons vandaag aardig geregend en op de ene was er 60 mm afgetapt en op de andere 44 mm.

Iemand enig idee wat het probleem is ?

Onwaarschijnlijke oorzaak, maar komt voor:
De consoles luisteren niet naar dezelfde ISS, bijvoorbeeld console 1 naar jouw ISS en het andere console naar de ISS van de buurman.

Waarschijnlijke oorzaken voor de verschillen in aflopende volgorde:
1. Grootte kantelbakje voor de regen: Instelling nr 12 handleiding (zie url onderaan).
Er zijn in ieder geval 2 maten voor het kantel bakje. De console moet handmatig verteld worden wat de grootte is van het bakje. En het verschil tussen 0.01inch (0,254 mm) en 0.2 mm is wel 27%.
Dus als de consoles hiervoor verschillend zijn ingesteld is 44 mm bij de ene console zomaar 56 mm bij de andere console.
2. Tijdinstelling (instelling 4): De regenhoeveelheid op de console wordt om 24:00 uur op 0 gezet.
Als de console-tijd uren verschilt, zullen de buien in de nacht door de ene console wel en door de andere niet geteld worden.
3. Zomertijd instelling (instelling 8 en 9). Vaak staat die uit. Instelling kan zijn: uit/aan/automatisch.
Bij automatisch moet ook de juiste tijdzone (instelling 7) ingesteld zijn.
Als de consoles verschillend zijn ingesteld mist 1 console dus de buien tussen 23:00 en 24:00 / 00:00 en 01:00

Ben ZEER benieuwd als je de setup van de consoles door loopt of je een van deze instellingen als oorzaak kan aanwijzen.

Ik heb zelf 2 ISS met ieder 2 consoles en meet tussen de ISS altijd wel (kleine) verschillen, maar nooit tussen de consoles aan dezelfde ISS.

Groeten, Wim

Handleiding
http://www.wittich.nl/NL/PDF/HANDLEIDINGEN/weerstations/Handleiding_VantagePro2.pdf
Door jakwk
Alle instellingen doorgelopen en ze zijn exact gelijk. Instelling van de regenmeting is op beide ook in 0,2 mm. Het verschil is de firmware en de aansluiting via seriële poort op de PC.

Ik had beide consoles ook handmatig op hetzelfde aantal mm's gezet. Terwijl het flink doorregende zat ik ook tegelijk naar beide consoles te kijken. Toen de ene in korte tijd al 1 mm had gemeten was de andere nog maar op 0,6.

Ik kan de regenmeting nog vergelijken met een KNMI-station in mijn omgeving. Dat station heeft 63 mm gemeten. Het console met firmare v1.80 heeft 60,8 mm terwijl de console met firmware v1.90 die aangesloten is op de PC op 44,2 mm bleef steken.

Kan de berichtenontvangst gestoord worden door communicatie met de PC ?
Door nolversteeg
Hallo Mete3ovrienden,
ik heb even niets gezegd, omdat ik het gehele verhaal niet begreep.

Ik ben nu zo ver dat ik het nog steeds niet begrijp, 1 regenbeker via een ISS,
en daarna via de lucht naar diverse ontvangers. "Moet" altijd dezelfde waarde aangeven, omdat dit werkt met een schakelaar.

die schakelaar wordt doorgegeven aan de ontvanger, als zijnde schakeling die achteraf in de software gerepresentateerd kan worden als een bepaalde hoeveelheid water wat er gevallen is. (punt) ongeacht wat er voor een opnamesysteem gebruikt wordt , 1 kip staat voor de (gecalibreerde !) waarde van de beker.

De volgende slag verwerk deze waarde in de console. hangt af wan de kip waarde die je hebt in gegeven.

Dus veelal 0,2 mm hangt af van de beker instelling .

de meeste Davis systemen houden deze waarde vast, want hoe het ook zij, het zou nog wel eens kunnen regenen.

Deze rekenkundige bewerking kan nog wel afwijken, want nu gaat het over mm/uur

dus de waarde die gemeten is loopt na 10 minuten terug naar 0 behalve als er weer een kip komt , dan wordt deze er bij opgeteld en loopt na 10 metingen ook weer naar 0.

Kortom verschil in metingen kan niet met 1 beker,
verschil in meting met 1 beker over langere tijd kan wel, maar dan is het niet de actuele regen val, maar de regenval per berekende periode.

Groetjes Nol
Meteoeersel.nl
Door tjabine
Ik kan bijna met 100% zeggen dat het te maken heeft met de pc.

Mijn Envoy zit aan de pc en de Console staat 3 meter verder.
Beide krijgen de data van de zelfde ISS.

Hier onder de data over een aantal jaar neerslag.

2009
Envoy:730.4 mm Console:732.2 mm
2010
Envoy:794.0 mm Console:794.0 mm
2011
Envoy:826.8 mm Console:856.0 mm
2012
Envoy:1042.8 mm Console:1051.0 mm
2013
Envoy:697.8 mm Console:698.0 mm
2014
Envoy:355.8 mm Console:355.6 mm

Wat mij opvalt is dat ik vanaf 2013 een nieuwe zeer snelle pc gebruik.
In 2011 en 2012 mis ik behoorlijk wat neerslag met de Envoy.
Toen maakte ik ook gebruik van Wowza en wat andere dingen, ik denk dat de belasting van de pc in mijn geval de oorzaak is van de gemiste mm.
2013 en 2014 lopen weer zo goed als gelijk.

Groetjes Ron.
Door nolversteeg
Hier heeft de PC niets mee te maken, de waarden, worden opgeslagen in een database, als bij mij de PC uitvalt , of internet is weg, dan is na terugkomst van de verbinding what ever de data nog steeds in de logger, en die wordt daarna ook weer vrolijk uitgelezen, alleen kan ik die naar HWA niet herstellen. wat bij jouw gebeurd Ron, is , en je bent niet de enige, is dat de communicatie met de ISS wegvalt , soms met de envoy en soms met de console. en waar praat je over 10 mm gem op jaarbasis. ik kan deze waarden ook terughalen, op 2 regenbekers die aan hetzelfde console hangen. Ik mag het niet zeggen maar nu wel WTF. het is niet anders, en morgen gaat de zon weer op.
Door tjabine
nolversteeg schrijft:
Hier heeft de PC niets mee te maken, de waarden, worden opgeslagen in een database, als bij mij de PC uitvalt , of internet is weg, dan is na terugkomst van de verbinding what ever de data nog steeds in de logger, en die wordt daarna ook weer vrolijk uitgelezen, alleen kan ik die naar HWA niet herstellen. wat bij jouw gebeurd Ron, is , en je bent niet de enige, is dat de communicatie met de ISS wegvalt , soms met de envoy en soms met de console. en waar praat je over 10 mm gem op jaarbasis. ik kan deze waarden ook terughalen, op 2 regenbekers die aan hetzelfde console hangen. Ik mag het niet zeggen maar nu wel WTF. het is niet anders, en morgen gaat de zon weer op.

Hahaha ja daar heb je gelijk in WTF.
Maar je hebt een punt wat betreft de logger.
Dan zal het wel gewoon een ontvangst dingetje zijn.