Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door amolenkamp
Mijn bedrade Vantage Pro2 is van 2006, en voordat ik het geïnstalleerd heb heb ik alle onderdelen uitelkaar gehaald, heb namelijk ook een weerhuis.
De anemometer heb ik op 10 meter hoogte staan en de vocht en temperatuur opnemer heb ik in mijn weerhuis gemonteerd. Verder heb ik de Sensor Interface module binnenshuis gemonteerd wat daarom niet aan de weersomstandigheden bloot is gesteld.
Ik maak de regenmeter 3x per jaar schoon en behandel het met auto was ter bescherming.
Sinds de montage heb ik nog nooit een storing gehad.
De metingen zijn zeer goed.
Heb in de weerhut onder de regenmeter een andere geijkte temperatuur opnemer gemonteerd wat zodat ik het verschil tussen de opnemer in de weerhut (VP) en de weerhut onder de regenmeter kan zien, en dan zie je dat het onder de regenmeter sneller reageerd op temp.verschil.
Prima weerstation en is volgens mij z'n geld waard.

Groet A Molenkamp
Door eugel
Heb mijn vantage Pro 2 nu 5 jaar na volle tevredenheid.
1x per jaar schoongemaakt. Echter dit jaar zie ik op de behuizing diverse zwarte vlekjes (verweerd) Wat is hier de oplossing voor? Krijg het er niet af.
Iemand tips?
Bijlagen
IMG_3550.JPG
IMG_3550.JPG (42.31 KiB) 4067 keer bekeken
Door nolversteeg
Geen!
Ook niet aan poetsen of schuren, het materiaal is verweerd en zacht geworden door UV.
Afwassen, en bewerken met een doekje met cockpit spray of silicone olie.
Het solar panel kan je bewerken met koperpoets. maar ook hier niet teveel aan poetsen.
Groeten Nol
Door SpeedyGJ
Dan zouden ze ook niet moeten zeggen dat het UV bestendig is, want uiteindelijk verweerd het gewoon.
Door jacg
Volgens mij haal je iets door elkaar Nol, plastic wordt zacht door warmte, niet door door UV :silly:

Weekmakers gaan na verloop van tijd altijd uit plastic, blootstelling aan UV versnelt dit proces alleen maar.
Door nolversteeg
Laten we er geen cursus van maken, want dan weet ik er nog wel een paar.

Het materiaal wordt zacht, dat was de basis, alleen door de polimeren die ze er bij doen worden de moleculen gebonden. deze polimeren ,verdwijnen door UV,
waardoor het materiaal zacht wordt, of wij andere basismaterialen bros.

Groeten Nol.
Door jacg
Ach wat maakt het uit Nol, beetje silicone olie op je plastic, met een beetje geluk zitten daar ook wat oplosmiddelen in, moet je wel een nieuw kapje kopen...

Wat je toch al moest doen omdat je je zonnepaneel behandeld had met koperpoets :laugh:

En als je zulk soort dingen zelf gebruikt, prima, maar om zulke tips aan anderen te geven zou ik niet durven!
Door weerstationhoogeloon
jacg schrijft:
Ach wat maakt het uit Nol, beetje silicone olie op je plastic, met een beetje geluk zitten daar ook wat oplosmiddelen in, moet je wel een nieuw kapje kopen...

Wat je toch al moest doen omdat je je zonnepaneel behandeld had met koperpoets :laugh:

En als je zulk soort dingen zelf gebruikt, prima, maar om zulke tips aan anderen te geven zou ik niet durven!

Ik ben het toch met Nol eens.
heb hetzelfde aan de hand gehad, een compleet verweerde solarpanel van de ISS, gelijk aan de foto van eugel.
na het oppoetsen van de solarpanel en de kunststof behuizing ziet ie er weer als redelijk nieuw uit. Mijn solarpanel en behuizing is een paar jaar geleden behandeld, en werkt nog steeds voor de volle 100%. Ben er dus zeer tevreden over.

Wat ik wel vind tegenvallen, is dat de kwaliteit van de ISS elektronica behuizing een stuk minder is als van een anemometer transmitter.
Die heb ik ook al 2 jaar in bezit en ziet er uit nog steeds uit als nieuw. waarschijnlijk een ander composiet toegepast door Davis.

Dus oppoetsen zoals Nol beschrijft is zo slecht nog niet.....

gr. Remie