Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door mavlo77
Eckie76 schrijft:
dan vind ik het misleidend als men deze stations ook aan gewone amateurs wil verkopen. Op 1,5 m hoogte wind meten in een achtertuin van 20 vierkante meter brengt volgens mij weinig zinvols met zich me.

Ik zie de laatste tijd een enorme wildgroei aan weerstationnetjes waarbij de windmeter gezellig in e achtertuin staat te wapperen. Kennelijk is er een markt (vraag) voor compacte oplossingen, en Davis stapt daar graag in. Zo simpel is het.

Overigens bedenk dat het een Amerikaans ding is, en dat in de VS de tuintjes vaak heeeeeeeeel veel groter zijn. Dus het bezwaar ook wat afneemt (ondanks dat het dan nog niet goed is natuurlijk).
Door petergroeneveld
Deze mobiele weerstations kunnen in ieder geval met de Davis Vantage Vue wat simpeler gepimpt worden. :laugh:

Mijn mening ga voor de Davis VP2 tot nu toe een prima weerstation met toch wat meer mogelijkheden, maar helaas wel duurder. De Vue moet zich nog maar bewijzen!

Davis heeft de Vue een eigen site gegeven.
Bijlagen
mobileweatherstation.jpg
mobileweatherstation.jpg (132.81 KiB) 3362 keer bekeken
Door weerzoetermeer
Eckie76 schrijft:
Als de Vue alleen interessant is voor mobiel gebruik (bv onderzoekers in afgelegen gebieden, of op zee), dan vind ik het misleidend als men deze stations ook aan gewone amateurs wil verkopen. Op 1,5 m hoogte wind meten in een achtertuin van 20 vierkante meter brengt volgens mij weinig zinvols met zich me.
Dat je de onderdelen niet kan loskoppelen is dan meteen mijn grootste bezwaar om er nooit een aan te schaffen.

De Vantage VUE is niet ontwikkeld voor mobiel gebruik.

Vantage Vue is the result of years of effort on the part of our design team and meteorologist. While we and our customers have been very happy with the fully-featured, professionally oriented Vantage Pro2, we understood that there were some users who would like a weather station that is more competitively priced, had fewer features but was not less accurate or durable.

Het is natuurlijk wel een mogelijkheid van dit station.

En je kan het weerstation natuurlijk ook gewoon op het dak van een woning zetten. Hier is best redelijk te meten, met wat beperkingen. Niet iedere amateur heeft namelijk de mogelijkheid om te meten in een tuin. Daar zou dit weerstation een leuke optie voor kunnen zijn. Niets 'misleidend' aan wat mij betreft!

Gr.
Thierry
Door spoetnik
Dat is dus ook mijn afweging. Ik kan een station alleen maar op het dak plaatsen. Eventueel een draadloze temp sensor zou ik ergens anders kunnen plaatsen, maar niet als deze met een kabel aan het meetstation verbonden zou zijn.

Ik denk dat de Vue zich niet hoeft te bewijzen, ik denk dat het een Pro2 in een ander jasje is.

Enige wat ik me af vraag, of de vue al snel door meteohub ondersteund gaat worden, of misschien dat deze zelfs als vantage pro2 gezien zal worden.
Door spoetnik
Ik heb er nu een Cresta aan vast gemaakt:
[img]http://www.hanglos.nl/media2/news/newspics/pic20097234EGcc0o2_small.JPG[/img]

Nog niet over nagedacht, maar zou de Vue echt de bakstenen uit de schoorsteen trekken?? Dan wordt het wel een hele dure hobby.....
Door SpeedyGJ
Nou ik denk dat dat wel mee gaat vallen ;)
Ik had een 5m paal aan de schoorsteen hangen, prima gehouden maar inmiddels weer naar beneden gedaan omdat het geen functie meer had ;)
En je kan de paal altijd nog iets vast zetten met een kabeltje of zo ;)

Naast dit moet je natuurlijk ook kijken naar de kwaliteit van de schoorsteen ;) in de meeste gevallen kunnen ze heel wat hebben. Schoorsteen beugels (met een draad om de schoorsteen) zou ook heel veel kunnen schelen omdat het gewicht wordt verdeeld over de hele schoorsteen ;)

Anyway, VV kan gezien worden als mobiele weerstation, zoals al werd gezegd: Sommige mensen hebben de ruimte niet in de tuin dus boven op dak zou een optie kunnen zijn, helaas bestaan er ook huizen die geen schoorsteen hebben maar een plastic geval...in dat geval wordt het dan lastiger om zo'n station te plaatsen.
Als ik em aanschaf zou dat puur voor mobiel gebruik zijn, dagje weg naar het strand of weekje op vakantie, toch leuk dat je het station gewoon in 1 keer kunt mee nemen en niet alles eerst hoeft los te halen ;)
Door weerzoetermeer
osjohn schrijft:
Dan moet je wel een verzwaarde schoorsteen hebben om zo,n Vue op je dak te plaatsen, hij vangt veel wind, en gaat dan zelf aan de wandel naar je achtertuintje.

John

Volgens de specificaties weegt hij 2,5 kilo dus dat zal wel los lopen.

Gr.
Thierry
Door osjohn
weerzoetermeer schrijft:
osjohn schrijft:
Dan moet je wel een verzwaarde schoorsteen hebben om zo,n Vue op je dak te plaatsen, hij vangt veel wind, en gaat dan zelf aan de wandel naar je achtertuintje.

John

Volgens de specificaties weegt hij 2,5 kilo dus dat zal wel los lopen.

Gr.
Thierry

Maar als er op zo,n mooie vogelhoogte een kraai in het waterbakkie schijt heb je wel gewicht, en een heleboel werk.

Hier zit het vol met kraaien, duiven, exters, al dat grote grut vertoeft in Boven-Leeuwen, in de stad zal dat minder zijn !!!

John
Door Eckie76

Maar als er op zo,n mooie vogelhoogte een kraai in het waterbakkie schijt heb je wel gewicht, en een heleboel werk.

Hier zit het vol met kraaien, duiven, exters, al dat grote grut vertoeft in Boven-Leeuwen, in de stad zal dat minder zijn !!!

John

We tellen alleen hemelwater (bevroren of vloeibaar) als geldige neerslag :laugh: