Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Eckie76
Ik was voor 40 euro klaar met zelfbouw en het ding werkt perfect. Ook ik moet het wel handmatig aan en uitzetten, maar dat vind ik geen probleem.
Als ik enkele dagen achter elkaar sneeuw verwacht laat ik hem aanstaan. Ik heb nog geen temperatuurmeting gedaan in de trechter om te testen hoe warm het er wordt.
Door osjohn
osjohn schrijft:
petergroeneveld schrijft:
Het is gewoon zo dat de temperatuur onder de opvang trechter geregeld wordt tussen 30 en 43 graden Celcius middels de thermostaat. Dus de regeling pendelt constant tussen deze 2 waarden en houdt zo de trechter op temperatuur.

Als je nou verwacht dat het gaat vriezen of sneeuwen zet je hem aan middels de schakelaar bij de trafo door deze op on te zetten. Verwacht je dit niet dan kun je hem uitschakelen schakelaar op off.
Hij hoeft dus niet de hele winter aan te staan, zeker bij hogere buitentemperaturen, het kan wel maar is onnodig energieverbruik. Dus in de zomer kun je hem uitschakelen. :laugh:

Zoals John al aanhaalde wordt het wel een duur grapje alles bij elkaar zo'n
225 €uro's om sneeuw te doen smelten. In verschillende topics over de Davis verwarming kun je volgens hetzelfde principe een heater in elkaar zetten voor zo'n € 30,00. Zelf ben ik ook bezig met het in elkaar zetten van deze heater.

Dit is te gek voor woorden voor zo,n investering.

John

Als ik jullie was zou ik nog maar eens goed informeren over de automatische werking van de verwarming van de Vantage, voordat je allerlei temperatuurschakelaars aanschaf.

John
Door tjabine
Natuurlijk John,
Ik ga niet zomaar 175 euro neerleggen!
Ik was eigenlijk gewoon benieuwd.
En ik vind de originele oplossingen vaak toch mooier en netter, ondanks de prijs dan.

Gr Ron.
Door tjabine
Bij deze een update!
Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de verwarming
automatische in en uit schakeld bij 4°C.

Gr Ron.
Door baroman
tjabine schrijft:
Even een vraag omtrend de originele verwarming van Davis.
Gaat deze vanzelf aan en uit als de temperatuur onder of boven nul komt?
Of moet je hem zelf aanzetten als het bv gaat sneeuwen?

Gr Ron.

Hoi Ron.

Kijk eens even op mijn site instrumenten en projecten en verwarming regenmeters.
Deze kun je kopen bij conrad (verwarmingsfolie) en kost geen drol 7.50,- en is ook nog goedkoop in gebruik wat wil je nog meer vreet maar 1 Watt.;)
Je moet dag nog even een transformator deze kosten ook niets op de kop tikken.
En een thermostaat het mooiste die ook op mijn station aanwezig is deze kun je zelf instellen naar gewenste temperatuur waarin de verwarming moet aanspringen.

Groeten Ronnie.. B)
Door regenbui
Gr Ron.[/quote]

Hoi Ron.

Kijk eens even op mijn site instrumenten en projecten en verwarming regenmeters.
Deze kun je kopen bij conrad (verwarmingsfolie) en kost geen drol 7.50,- en is ook nog goedkoop in gebruik wat wil je nog meer vreet maar 1 Watt.;)
En een thermostaat het mooiste die ook op mijn station aanwezig is deze kun je zelf instellen naar gewenste temperatuur waarin de verwarming moet aanspringen.

Groeten Ronnie.. B)[/quote]

Hoi, Ok daar gaan we weer. Zoals eerder op dit forum al is aangegeven, verwarmd de folie alleen de regenmeterkegel. Bij vorst en sneeuw loop je de kans dat het Tippet-Bucket systeem vast vriest. De verwarming van de fabrikant is een ruimte verwarming, dit is niet voor niets zo geconstrueerd. Je kunt het originele kopen maar voor een paar tientjes kan je zelf iets in elkaar zetten.( zie: http://www.hetweeractueel.nl/forum/davi ... rslagmeter

groeten Theo
Door tjabine
Hoi,

Inmiddels heb ik gewoon het Davis systeem in gebruik!
Kost wat maar werkt wel super.
Alleen de opmerking dat het inschakeld bij 4 graden is volstrekt onjuist.
Je moet hem zelf handmatig aanzetten! een min punt bijdeze!
Als je hem gewoon aanlaat meet je geen temperatuur verschil!

Gr Ron.
Door baroman
regenbui schrijft:
Gr Ron.

Hoi Ron.

Groeten Ronnie.. B)[/quote]

Hoi, Ok daar gaan we weer. Zoals eerder op dit forum al is aangegeven, verwarmd de folie alleen de regenmeterkegel. Bij vorst en sneeuw loop je de kans dat het Tippet-Bucket systeem vast vriest. De verwarming van de fabrikant is een ruimte verwarming, dit is niet voor niets zo geconstrueerd. Je kunt het originele kopen maar voor een paar tientjes kan je zelf iets in elkaar zetten.( zie: http://www.hetweeractueel.nl/forum/davi ... rslagmeter

groeten Theo[/quote]

Beste Theo.

Ik heb drie regenmeters twee hiervan zijn verwarmd met verwarwijngsfolie de Hellmann pluviograaf hier zit een 500 watt verwarming in maar deze regenmeter is ook 1200 mm hoog. En als
ik die deze winter had gebruikt dan had ik nu een energie rekening van heb ik jou daar. Nee het kan ook anders zie foto, onze hobby moet ook leuk en zeken betaalbaar blijven. De Thies-Cliema wordt ook verwarmt door folie en plak dit op verschillende plekken in je regenmeter wees creatief het is allemaal al duur genoeg.

Groeten Ronnie..
Bijlagen
thies_regenmeter.gif
thies_regenmeter.gif (34.12 KiB) 3269 keer bekeken
Door baroman
Ik wil toch nog even reageren op de verwarmings in de regenmeters ik meet met Roestvrijstalen regenmeters en deze houden de warmte beter vast dan plastic regenmeters.

Groeten Ronnie..
Door petergroeneveld
baroman schrijft:
Ik wil toch nog even reageren op de verwarmings in de regenmeters ik meet met Roestvrijstalen regenmeters en deze houden de warmte beter vast dan plastic regenmeters.

Groeten Ronnie..

Het is eigenlijk niet het jaargetijde om het over verwarmde regenmeters te hebben :) maar wil er toch even iets over zeggen. Zelf heb ik de binnenkant van de regenmeter geïsoleerd met polystyreen foam van 5mm dikte, dit om te voorkomen dat veel warmte verloren gaat naar de buitenzijde van de regenmeter, de warmte wordt nu alleen afgestaan aan de trechter waar de sneeuw in ligt, dit is ook de bedoeling.

Nu is de thermische geleidingscoëfficiënt van RVS vele malen hoger dan die van de meeste kunststoffen dus kunststoffen houden de warmte beter vast dacht ik zo of er is inmiddels iets natuurkundig veranderd. B) Wat wel een voordeel van een RVS regenmeter is dat ze de sneeuw eerder laten smelten dan een kunststoffen trechter.
Een nadeel is dat bij te hoge verwarming temperatuur de sneeuw ook gaat verdampen waardoor je weer een meetfout hebt.

Hier enige toelichting over de warmte geleidingscoëfficiënt.

Peter.