weatherservice schrijft:
. . .
PS2: de ultimeter is voor mij een vrij onbekend 'merk' van weerstation. Heeft het meerdere voordelen? De prijs is vrij laag i.v.m. de Davis serie.
Dat hij bij vrij weinig mensen onbekend is jammer ja, kijk dit station is niet draadloos en word daarom weinig verkocht, hierdoor is er ook maar 1 verkoop punt in Nederland (België weet ik niet) maar in Scandinavische landen word dit station wel veel verkocht (en natuurlijk Amerika, Canada, Australië).
Voordeel van dit station is dat je maar 1 batterij (9V) hebt (in de console, voor als de stroom uitvalt, de Ultimeter werkt ook op 12V (camping, boot etc.)), bij de Davis moet er toch minimaal om de 2 jaar de batterijen vervangen worden, de condensator moet ook nog wel eens vervangen worden (kan je met je soldeerbout aan de slag).
Ander voordeel (zoals ik al hiervoor schreef) is de update tijd van 3X per seconde.
Type regenmeter die ik heb werkt ook heel anders, de 'normale' regenmeter werkt met een 'wip/wap' dit heb ik niet, ik heb geen bewegende delen in de regenmeter zitten, de regenen gaat door een aangepaste 'funnel' en deze levert een druppel af, deze komt langs 4 gouden pennetjes waar stroom op staat, elke druppel is 0.00254mm de regenmeter heeft dan 10 druppels nodig om dan de gegevens aan de console te verzenden, zo heb je een resolutie van 0.254mm neerslag.
De regen meter is ook best klein, de doorsnee v.d. regenmeter is 79mm, ik heb sinds vandaag mijn regenmeter aangepast, ik heb hier nu een trechter op zitten met een doorsnee van 125mm, dit geeft nu een resolutie van 0.1mm neerslag, mijn console heb ik hier ook op kunnen aanpassen daar er ook een regenmeter op aangesloten kan worden met een resolutie van 0.1mm.
Ik ben de enige hier op het forum die zijn data levert met een Ultimeter (er is nog wel iemand met een Ultimeter maar die levert niet zijn gegevens aan HWA).
Gr Rik