Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Bonne
Chris, bedankt voor de reactie.
Ik zal jouw raad opvolgen en eens in de ISS kijken. Het kan ook de Temp/Hum zijn, maar een tijd lang zijn ook de data van rain, uv en solar niet doorgekomen. Ik heb het weerstation ook al eens gereset, d.w.z. batterij eruit en het stekkertje los. Inmiddels draait het zaakje al weer zo'n 15 uur zonder dat ik iets heb gedaan. Ik meld me weer zodra ik een actie heb gedaan of dat er weer iets mis is. Laten we dat laatste niet hopen.

Gr. Bonne
Door ws vreewijk
in de ISS het stekkertje vd tem hum ff los nemen en eventueel inspuiten misschien wat lichte aanslag ivm vocht controleer bij de draad doorvoer uit de ISS of het sponsje nog goed zit.

En nogmaals ik twijfel aan je super cap ff in de ISS 4 schroefjes los van dat plastic doosje en de grote zwarte condensator controleren is zo gedaan mn gevoel zegt dat het daar wel eens kan zitten kan je zelf heel simpel repareren mocht dat zo zijn.

greetz Chris
Door Bonne
Chris, ik ga dat morgen doen, want vandaag is het wat druilerig weer en dan loop ik kans dat er water in komt. Contactspray had ik al gedaan; dat loste toen direct niets op, maar misschien heeft het wel even tijd nodig gehad.

Gr. Bonne
Door ws vreewijk
:laugh: je hebt gelijk word lente achtig weer dus je hebt mazzel.

Succes en laat even weten of je het op heb kunnen lossen hebben andere weer wat aan.

cheers Chris
Door Bonne
Hoi Chris,
Ik heb vanochtend het plastic doosje weggehaald en inderdaad er was een geelbruine substantie (kristallen?) zichtbaar bij het zwarte cilindervormig voorwerp op de printplaat, links midden. Dit cilindervormig voorwerp (is dit de supercap?) zat met één draadje vast aan de printplaat. Hoort dit zo of hoort er onder, op de plek waar de geelbruine substantie zat, ook nog een draadje te zitten en is dit misschien opgelost in de kristallen? De waarnemingen komen nog steeds door.
Trouwens, waar komt die geelbruine substantie vandaan? Is dit het gevolg van vocht?
Ik heb de substantie zoveel mogelijk weggehaald maar niet geheel schoongemaakt. Moet dit nog wel gebeuren? Het lijkt mij allemaal vrij teer en ik durf er nauwelijks aan te komen.

Gr. Bonne
Door Bonne
Ja, dit is het wat ik zie. De witte substantie was bij mij geelbruin en het pootje is dus nu verdwenen. Het lijkt mij dat een nieuwe printplaat noodzakelijk is. Kan ik de oude dan (laten) repareren door een nieuwe supercap op te bevestigen? En deze printplaat dan als reserve te houden, zoals bij Ron?
Kan ik de conclusie trekken dat de supercap de oorzaak is en dat regelmatige schoonmaak noodzakelijk is? Trouwens wat gaat er nu mis als er maar één pootje aan de supercap zit? Zo te zien lijkt alles goed te functioneren.

Gr. Bonne
Door ws vreewijk
Hi,

Je Iss word door de super cap van stroom voorzien die super cap word overdag geladen door het zonnepaneeltje zodra in de nacht de spanning onder een bapaald nivo komt ik dacht onder de 2.1 volt dan springt de 3 volt litum batterij bij en dan word de super cap weer geladen middels een step up word de spanning iets omhoogetild.

Ik zelf heb de super cap toen hij de geest gaf vevangen door een ander merk Green cap van Conrad en door een hogere capaciteit.
Normaal is 10 FARAD 2.7 volt
ik heb genomen 25 FARAD 2.7 volt.

En ja als je hem vervangt denk ik datie weer 100% in orde is.

ach een reserve ISS is nooit weg maar als je iets eerder had gekeken was je maar een tientje of zo kwijt geweest vroeg of laat gaatie bij iedereen stuk namelijk.

Je kan het niet voorkomen ook niet als je regelmatig schoonmaakt is een slechte serie super caps die ze gebruikt hebben denk ik.

let als je hem zelf vervangt op een super cap heeft een plus en min pootje je kan dat makkelijk zelf doen als je een soldeer boutje hebt.

Wil je het type weten ik zoek het ff op.

gr Chris
Door Bonne
Hi chris,

Fantastisch jouw hulp. Heel erg bedankt. Ik hou me aanbevolen voor het type.
Ik begrijp nu ook dat mijn batterij zo snel leeg was (2 maanden).

Gr. Bonne
Door ws vreewijk
Hi Bonnie

je moet het type

Condensator green cap 25 farad 2.7 volt nemen kost € 5.95
bestel nr conrad 451430-8A
Dan heb je gelijk wat over capaciteit.

Wil je toch voor de originele gaan dan de
Condensator green cap 10farad 2.7 volt
bestel nr 45427-8A

ff website Conrad via google dan links boven onder snel zoeken green cap intikken.

succes.

O als je zelf niet kan solderen bestel dan gewoon het onderdeel en zoek in de buurt ff een electro winkel die zelf repareerd die willen hem dr vast ff in solderen.
NOOIT EEN VLOEI MIDDDEL GEBRUIKEN ZOALS S39 maar speciaal electronika soldeer met hars.
\\Laat ff weten als het gelukt is.
gr Chris