Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door wslangerak
Nou 't is voor mij nog steeds niet helemaal duidelijk. In het overzicht (eerste post) staat "PC aansluiting Ja", en Frans schrijft dat de console geen PC-aansluiting heeft.

Jango schrijft "De opslag capaciteit van de datalogger is afhankelijk van hoe vaak je de data wil vastleggen en het aantal sensoren. Het is een soort back-up voor als je pc af staat of connectie problemen. "

Een soort back-up. Maar als ik WD 24 uur per dag gewoon laat draaien zorgt WD voor de backup en als ik een vastloper heb, pech, dan mis ik gegevens. Of niet?
Ik overweeg ook de aanschaf van een Davis, maar ik geef liever niet teveel uit als het zonder datalogger ook kan. De weer-PC staat altijd aan, ook tijdens afwezigheid.

Maar goed, ik heb de links gelezen en het schijnt een auto zonder benzinetank te zijn als je een VP hebt zonder datalogger...
Door Snarf2000
De datalogger kan ca 3 maand dacht ik data opslaan. Afhankelijk van data interval.
Als je pc crashed en je komt daar bv 24 uur later achter, dan kan je die data eenvoudig inlezen.
En geen gaten in je data e grafieken.
Toch wel een must die ik al meerdere keren heb gebruikt.

Frans
Door jango
wslangerak schrijft:
Nou 't is voor mij nog steeds niet helemaal duidelijk. In het overzicht (eerste post) staat "PC aansluiting Ja", en Frans schrijft dat de console geen PC-aansluiting heeft.
Door middel van de datalogger heb je aansluiting op de pc, in jou TFA Nexus zit deze datalogger ingebouwd in de console
Jango schrijft "De opslag capaciteit van de datalogger is afhankelijk van hoe vaak je de data wil vastleggen en het aantal sensoren. Het is een soort back-up voor als je pc af staat of connectie problemen. "

Een soort back-up. Maar als ik WD 24 uur per dag gewoon laat draaien zorgt WD voor de backup en als ik een vastloper heb, pech, dan mis ik gegevens. Of niet?
Ik overweeg ook de aanschaf van een Davis, maar ik geef liever niet teveel uit als het zonder datalogger ook kan.
Dan koop je dus of geen VP of je koopt er wel 1 en dus ook een datalogger.
Misschien is er wel ergens een techneut die een stekkertje kan maken waardoor het misschien wel mogelijk is om zonder datalogger te connecten tussen console en pc , maar het is niet te koop en of het dan ook nog zal werken weet ik niet.

De weer-PC staat altijd aan, ook tijdens afwezigheid.

Maar goed, ik heb de links gelezen en het schijnt een auto zonder benzinetank te zijn als je een VP hebt zonder datalogger...
Dat is niet zo want op de console kan je alle data aflezen alleen als je die data naar de pc wil overbrengen moet je dus een datalogger hebben er zijn stations die je helemaal niet op de pc kan aansluiten.
Om op jou auto voorbeeld terug te komen is de datalogger de trekhaak aan de auto om de aanhangwagen (pc) aan te bevestigen.
Door wslangerak
Ik snap 't nu. Bedankt voor de reacties. Het is voor de VP-bezitters gesneden koek, maar voor mij niet. Vandaar.
Door bgr
Je kunt niet zonder datalogger. De console bewaart de gegevens 24 dagen, maar wel beperkt. Ik gebruik zelf een usb-seriiële converterkabel RS232. Met deze kabel wordt er automatische een COMpoort aangemaakt. Kan je bij Davis kopen. maar is bij Conrad goedkoper.
Ik heb zo juist ook een nieuwe VP2 aangeschaft. De temperatuurmeter valt me tegen.
Hij geeft 0.3 graden te hoog aan en werkt trager dan die van de VP1. Vanmorgen liep hij op een gegeven moment 1.3 graden achter tijdens een oplopende temperatuur.
Tijdens een wolkbreuk op 6 juni gaf de rainrate 677,6 mm per uur aan. Lijkt mij een ongelooflijke waarde.

In ieder geval succes ermee,

Bert (Gr.)