Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door nolversteeg
Hallo Marcel,

Als je het ISS station opstart zou ik dat wel doen zonder UVC en Solar , als dan nog een waarde aangegeven wordt ligt het niet aan de sensoren maar aan het ISS station deze moet geen waarden geven als de betrefende sensoren niet aangesloten zijn.

groeten Nol
Door Weerstation Aalten
Bedankt voor de tip Nol,

We zullen zien, zodra het zover is laat ik het hier weten.
Door Weerstation Aalten
Nu de buiten iss spanningloos was ( geresset ) werkt alles weer zoals het moet werken :P

Dit was dus de oplossing: het resetten van de buiten iss.

Bedankt voor jullie hulp!
Door Josje
Blij om te horen dat alles weer naar behoren werkt!
Sucses met je weerstation!
Josje
Door Willy Peters
Ik heb een bekabelde versie van de Davis. Ben sinds een paar maanden ook in het bezit van een solarsensor. Nu meet ik te weinig zonneuren omdat de sensor in de ochtend en avond te veel in de schaduw zit. Nu heb ik als test de kabel van de solarsensor met 20 meter verlengd en nog op een bosje hangen bij de iss. Tijdens het omsteken van de kabel zag ik op de console weer allemaal streepjes. Na het opnieuw binnen halen van de data kwam de solarmeting gewoon weer terug maar nu met 20 meter kabel er tussen. Ik wil de solarsensor in de mast plaatsen. Voor mijn situatie is dit de beste locatie. Wie heeft hier ookervaring mee?

groet,

Willy
Door Josje
Hoi Willy,
Ik heb voor de solar Noord gekozen.Zon op oost,zon onder west.Zo heb ik de middenmoot gekozen(ieders wat).Nu staat mijn solar wel vrij,maar weet niet hoe het bij jou is.Ik denk,dat je in jou situatie,de gulden middenweg moet nemen.
Door eugel
Willy Peters schrijft:
Ik heb een bekabelde versie van de Davis. Ben sinds een paar maanden ook in het bezit van een solarsensor. Nu meet ik te weinig zonneuren omdat de sensor in de ochtend en avond te veel in de schaduw zit. Nu heb ik als test de kabel van de solarsensor met 20 meter verlengd en nog op een bosje hangen bij de iss. Tijdens het omsteken van de kabel zag ik op de console weer allemaal streepjes. Na het opnieuw binnen halen van de data kwam de solarmeting gewoon weer terug maar nu met 20 meter kabel er tussen. Ik wil de solarsensor in de mast plaatsen. Voor mijn situatie is dit de beste locatie. Wie heeft hier ookervaring mee?

groet,

Willy

Hou Willy,

heb je je solar sensor dmv een koppelstuk verlengt met een koppelstuk (RJ11)
of heb je de soldeerbout ter hand genomen?
Bedoeling is om hier binnenkort de solar sensor in de mast te plaatsen. Utp kabel van 15 meter er tussen.
Door Willy Peters
Marcel,

Ik heb nu een koppelstuk gebruikt om te testen. Dit gaat prima. Ik heb nu een plaatje aluminium haaks omgezet. Hier heb ik 3 gaatjes in geboord en M4 ingetapt. Het plaatje monteer ik met een beugel tegen de mast. Ik denk dat ik een kabeldoos gebruik om daar het koppelstuk in te doen. Solderen en een krimpkousje om de las heen kan ook. Als het dan maar goed waterdicht is. T.z.t. plaats ik de foto's.

Willy
Door jango
Willy Peters schrijft:
Ben sinds een paar maanden ook in het bezit van een solarsensor. Nu meet ik te weinig zonneuren omdat de sensor in de ochtend en avond te veel in de schaduw zit.

groet,

Willy

Dit probleem is nooit helemaal op te lossen of je zal dit fysiek moeten waarnemen en dan verwerken in de software.
De software geeft nl. bij een bepaalde hoeveelheid W/m² als dat de zon dan schijnt.
Echter bij dat getal is het mogelijk dat het niet zonnig is maar bewolkt, en bij een lager getal is het mogelijk dat het wel zonnig is.

Het is dus maar een fictieve meting van het aantal gemeten uren zon.
Zo zou je op een dag als vandaag 9 juli 16.5 uur zon kunnen meten terwijl de software misschien maar 14 uur zal geven.
Mijn software gaf vanochtend om half 10 al zoveel W/m² dat het zonnig was terwijl het geheel bewolkt was.

grt, Jan
Door nolversteeg
Hallo Meteovrienden.
Een bericht van meteo Delft

Zonneschijn uren (h), afhankelijk van soort
Je kunt alleen het aantal zonuren meten als de zon de hele dag tussen zonsopkomst en
zonsondergang kan schijnen. Meestal wordt het aantal zonuren gemeten met een Campbell
Stokes zonmeter, een meter met een glazen bol die er voor zorgt dat de zonnestralen worden
gebundelt waardoor er brandvlekken op speciaal papier met een tijdlijn komen, en als de zon niet
schijnt staan er geen brandvlekken op het papier. Je kunt ook het aantal zonuren meten door het
omrekenen van de straling.

Groeten Nol
Meteoeersel.nl