Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Mike
Het verschil in temp. is in mijn ogen te verwaarlozen.
Hou het even in de gaten, en kijk eens hoe het verschil bij bewolkt weer is, kan me dit verschil goed voorstellen bij zonnig weer.
Ik zou het lekker zo laten allemaal.
Groeten, Mike.
Door nolversteeg
Hallo Louis,

Een klein beetje moeten wij er ons druk over maken, de Boys meten met een sensor die gecalibreetd is met 4 of 5 cijfers achter de komma. dan heb je al heel wat gewonnen. Wij doen het met een sensor die uit de doos komt en moet werken "punt" wat hier voor een waarde uitkomt weet niemand ,het is nl. heel moeilijk te testen want ijs en stoom heeft hij een hekel aan, als de sensor vervangen wordt door een pt100 en de software ondersteund dit kunnen wij ook naukeurig meten. "dit is dan een absolute meting" met direct kontakt met het te meten voorwerp. zoiets van soil onder de grond zonder weersinvloeden. vergelijken van de temperatuurmeting met nabuurstations is daarom ook belangrijk maar dan wel vergelijken over de hele reeks van hoog tot laag, en het verschil wat hier uit komt kan je meenemen in de berekeningen.

Het is bij veel amateurs de vraag meet mijn sensor wel de temperatuur die hij weergeeft. daar om ligt er ook de opmerking bij Davis voor de Envoy 8x "alleen maar om te verkopen en niet om te gebruiken" het is doorgestuurd naar de betreffende afdeling maar nog niets over gehoord.

Groeten Nol
Door Josje
Hoi Allemaal,
Wow wat een reacties.Zo zie je maar weer,zoveel mensen zoveel ideeen!Dit zijn leuke discussies,dank allen.
Terug te komen op een geijkte thermometer hier eerder in deze topic.Ik werk in een ziekenhuis en daar hebben ze in het laboratorium van deze geijkte thermo's liggen.Deze liggen in houten kistjes,met allemaal bescherming erom heen,in kasten met temperatuurbeheersing en wel tig sloten erop.Nu zou ik eens kunnen vragen of ik eens eentje kan lenen.:blush:Of dat ik mn weerstation eens daar naar toe mag nemen om te ijken... Nu heb ik in mn opleiding geleerd,hoe kleiner het gebied van meting is(+ en- schaal)hoe nauwkeuriger men iets afleest(in dit geval meet).Ik ben het met Nol Versteeg eens dat het pure electronica is,en dat er best afwijkingen in kunnen zitten.(Dank Nol voor je interessante uitleg)Nu denk ik dat het temperatuurverschil(enkele 10 de) en het ander station in mijn woonplaats te verwaarlozen is.De barometer is inderdaad iets anders:Mijn station wijkt enkele 10de af van het zijne en we zijn beide een S station.Nu woon ik tussen airport Eindhoven(Welschap) en vliegveld Kleine Brogel-U.S.A luchtmachtbasis(B)en raar om te zeggen ,maar ook daar kan er een groot verschil in barometerstand in zitten!Wat is nu de waarheid zou ik zeggen..:S Vandaar dat ik regelmatig kijk op de actuele barometerkaarten op het net.
Ik denk dat ik moet leven met het kleine temp en barometer verschil.
Fijne avond Josje
Door nolversteeg
Hallo Josje,

Als de sloten niet opengaan mag je van mij best mijn thermometer lenen, ik heb er 2. en niet allerdaags nodig, best wel intressant om jezelf het gevoel te geven dat er niets "mis" is met de waarden die je meet, alleen het is glas dus post enzo zal niet verstandig zijn ,en Eersel is niet zo ver weg Koffie ? staat klaar. laat maar weten

Groeten Nol
Door Josje
Hoi Nol,
Dat is een leuk aanbod!Laat ik het eerst even in het ziekenhuis proberen op het laboratorium.Een bak koffie voor die mannen/dames daar maakt veel goed.Zou het niet lukken,krijg je altijd een mailtje van me.Inderdaad we wonen niet ver vanelkaar het is geen Roomse reis!
Nol bedankt nogmaals voor je aanbod.
Josje