Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Weerstation Aalst
#5926
Hallo Peter,

Inderdaad, de sensor is een analoge, dus met aanpassing aan de software zouden de waarden wel tot op 0,1°C nauwkeurig moeten kunnen worden gemeten. Ik weet niet van buiten wat het meetbereik is, maar deze is tamelijk groot. Ik geloof dat hierin de beperking ligt (een 8-bits meting kan maar een bepaald aantal waarden hebben, welke bij het gebruik van 0,1 te groot zou zijn).

Wat de vochtigheid betreft wordt deze niet weergegeven in procenten, maar in centibar (cb). Dit is de zuigspanning welke weergeeft in welke mate de wortels het water kunnen opnemen uit de grond. Bepaalde gewassen hebben verschillende waarden voor de optimale en minimale zuigspanning (zoals radijzen, sla, ...)

Groeten,
Door Luc
#5931
pb2rdf schrijft:
Ben eigenlijk benieuwd of het mogelijk is om het hoofdstation als een 6382OV te laten functioneren, met alleen temp en hum. sensoren aangesloten.
Ik zou ook graag, net als jullie, de temp in 0.1C weergeven, de hum. sensor doet het wel in procenten !!
Hoi Peter,
Als dat zo is, zou je dan een 2e hoofstation inzetten voor de 2e temperatuurmeter? Dat zou wel een prijzige oplossing zijn...

Als ik in de settings kijk voor de Vantage Pro 1, dan zie ik dat 8 stations kunt opgeven. De ISS module is meerdere keren te selecteren, maar wat er dan gebeurt, weet ik niet

Bijlagen
settransceiver.jpg
settransceiver.jpg (24.13 KiB) 2275 keer bekeken
Door tjabine
#5933
Hoi allemaal,

Bij de pro 2 heb je maar de keus uit een iss in de settings.
Ik heb mijn 2 temperatuur sensor aan een reserve iss gehangen,
maar de meting blijft het zelfde.
Het probleem zit hem gewoon in de console.
Ik heb het bij Davis op de mailgezet en meerdere malen met ze over en weer gemailt.
maar ik krijg het idee dat ze eromheen draaien.
Ik had ook voorgesteld om het optelossen met firmware, maar dat zou niet kunnen.
Door Meteonoord
#5934
Hi Tjabine,

Ik heb ook VP2 maar ik kan op 8 stations ISS instellen.

Of is dit niet wat je zoekt ?

Wellicht is dit een vraag voor Thierry van weerzoetermeer.

Ik hoop dat je er iets mee kunt.

Groet,

Bert J. van Bergen
Door wsp
#5937
Weerstation Aalst schrijft:
Hallo Peter,

Inderdaad, de sensor is een analoge, dus met aanpassing aan de software zouden de waarden wel tot op 0,1°C nauwkeurig moeten kunnen worden gemeten. Ik weet niet van buiten wat het meetbereik is, maar deze is tamelijk groot. Ik geloof dat hierin de beperking ligt (een 8-bits meting kan maar een bepaald aantal waarden hebben, welke bij het gebruik van 0,1 te groot zou zijn).

Wat de vochtigheid betreft wordt deze niet weergegeven in procenten, maar in centibar (cb). Dit is de zuigspanning welke weergeeft in welke mate de wortels het water kunnen opnemen uit de grond. Bepaalde gewassen hebben verschillende waarden voor de optimale en minimale zuigspanning (zoals radijzen, sla, ...)

Groeten,


Vochtigheid in de grond wordt daad werkelijk aan gegeven in cb en geen % maar volgens mij gaat het hier toch om een tweede temp/vocht boven de grond?
Als dit zo is, dan zal het toch % moeten zijn en kan het zijn dat je hem verkeerd in de console heb ingesteld.

Heb alle snog eens door gelezen, maar begrijp niet waarom het opeens over cb gaat?
Ik zelf gebruik, vraag me niet precies welke serie nummers en zo, het ISS als zijnde temp/vocht/regen/uv/straling, ook ingesteld als zijnde ISS in de console en de Envoy voor 3m.
Dan gebruik ik een temp/vocht voor op 1,5m en een temp/vocht voor op 5 cm.
Dan heb ik die sensor met vier aansluitingen voor temp en vier aansluitingen voor vocht en dan alleen voor de grond vocht, iets anders kun je met deze niet meten, -10cm/-50cm/-1m/-2m zowel temp als vocht
Dan heb ik de windmeter op een appaarte zitten, die staat op 10m hoogte, los gekoppeld van de ISS.

Hier zijn de waarde's:

http://www.weerstation-parkstad.nl/wswin/current.html
Door Edwin
#8024
Voor de extra temperatuur/vochtigheids sensoren (maximaal 7) is er per sensor helaas maar 1 byte beschikbaar. De data van deze sensoren zitten ingesloten in de "LOOP" packet welke afkomstig zijn van de console. Dit datapakket bestaat uit 99 bytes en start met de letters "LOOP" (rev A) of "LOO" (rev B).

De LOOP packet bevat de real-time sensor data en daarvan zijn dus twee versies in productie. In revisie B van de firmware zie je dat DAVIS al een consessie heeft moeten doen door de "P"-karakter-byte op te offeren voor de barometer trend. Zodoende is er meer functionaliteit gehangen aan een standaard lengte van de LOOP packet (99 bytes). Ik denk dan ook dat dit diep in het functioneel en technisch ontwerp van de DAVIS VP2 zit.

Voor de standaard temperatuur/vochtigheids sensor zijn 2 bytes beschikbaar wat in praktijk een hogere resolutie kan opleveren.

Nog even een rekensommetje: met 8 bits zijn 256 waarden mogelijk (0..255) omdat de waarden in Fahrenheit en zowel positief als negatief moeten kunnen worden weergegeven is er een offset van -90 aangebracht. De range is dan +165F...-90F dat komt in celcius overeen met +74C...-68C. Die mogelijke waarden vallen binnen de specs. van de temperatuursensor zelf die loopt van +150F...-40F ofwel +65C...-40C. Daarbij rekening houdende met enige afwijkingen.
Door Edwin
#8030
Overigens zou het een idee kunnen zijn om één of twee bytes van "LOO" af te "snoepen" en die te gebruiken voor de extra resolutie. Bijvoorbeeld extra sensor 1 en 2 een byte erbij geven. Dit zal een firmware upgrade betekenen. Wie dient er een RfC bij Davis in? :unsure:
Door tjabine
#8047
Wat je hierop schrijft klinkt aannemelijk.
Al begrijp ik er niet echt heel veel van.
Dus zou ik zo zeggen, kun jij geen RfC indienen?
Door Edwin
#8053
Daar was ik al bang voor. ;)

Ik zou er maar niet te veel hoop op vestigen, mogelijk dat er wat programmeurs hun software moeten aanpassen (weatherlink, VWS, weatherdisplay noem maar op):blush: . Dat vereist de nodige coördinatie en medewerking. Anyway, niet geschoten is altijd mis. Hieronder mijn mailtje aan support@davis. Zodra er antwoord is zal ik het in dit topic posten.

Groet,
Edwin

------------------
Dear support,

Since a short while, I'm a proud owner of the vantage pro2 wireless and bought an extra temp/hum station (6382).
Unfortunately there's only one byte available for each of the optional (7) temp/hum stations.

There are a lot of users in The Netherlands who would like to have a better resolution for this temperature sensor. I guess the same goes for other countries.

My request for change involves the use of one or two bytes of the start of the LOOP package. Like you did in rev. B of the firmware where the P-character is now used to display the barometer trend. I think using the two O-characters for the first two of the 7 optional sensors whould mean that two additional sensors have the same resolution as the main temp/hum station. It would make a lot of people very happy! I'm aware of the fact that this would mean that a few software programmers worldwide need to adapt their software.

Hope to hear from you soon.

With kind regards,
Door tjabine
#8062
Perfect.

Ik ga er ook niet van uit dat er wat veranderd.
Maar als er maar genoeg mensen zijn die erover mailen,
gaan ze er misschien eens over nadenken.

Bedankt en Groet Ron.