Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door weerstation
Ik heb contact gehad met de leverancier van het weerstation. Hij noemt twee mogelijke oorzaken:
1. Storing door een naburig station.
2. Toch het reedcontact.

Als jij de stekker uit het iss trekt en er daarna nog steeds neerslag word gemeten lijkt het om storing van een naburig station te gaan. Jouw regenmeter is immers niet meer aangesloten.
Oplossing zou zijn je regenmeter een andere ID nummer te geven.

Bij een kapot reedcontact zou er normaal gesproken helemaal geen neerslag gemeten moeten worden. Zijn eerste advies is dan ook Id nummer veranderen.
Door weerstation
Oplossing zou zijn je regenmeter een andere ID nummer te geven.

Is dus het iss een ander id nummer geven.
Door nolversteeg
Schakelen door vocht kan alleen maar als het Reed lek is, dus defect, maar daar heb ik op het forum, en andere fora nog niets over gehoord.
Gr. Nol
Door koos
Dank voor jullie inzet.

De regenmeter werkt nu weer helemaal goed. Ik doe nog even niets. Indien dit verschijnsel zich weer voordoet zal ik de ISS een ander ID-nummer geven.

Ik moet wel zeggen dat een verstoring door een ander naburig station mij niet reëel lijkt gezien ik in een landelijk gebied woon met een flinke ruimte tussen de woningen. En ik ken de mensen binnen een straal van 300 meter goed zodat ik vrijwel zeker kan uitsluiten dat zij ook een Davis hebben gekocht. Maar een atmosferische verstoring zou wel een verklaring kunnen zijn. Misschien andere apparaten die een stoorsignaal kunnen afgeven?
Door nolversteeg
Het schakelen van de reed kan wel degelijk door spinnetjes (Web) gedaan worden.
Dat wil zeggen als de wip moet kantelen, en er zit teveel rag aan kan hij net op de grens van omschakelen komen.

Vandaag weer een windmeter hersteld, waar het Reed volledig vast zat.
En wat ik al eerder zei, als het reed lek is kan je hele rare zaken krijgen.

Maar nog even afwachten totdat het weer fout gaat.

Groeten Nol
Door weerstation
Gisteren het ISS een ander id nummer gegeven. Zojuist weer onterechte metingen geconstateerd, heeft dus niet geholpen. Morgen droog weer, ga dan de stekker van de regenmeter uit het iss trekken. Eens kijken of er dan nog foutieve metingen komen. Uit voorzorg ga ik toch maar alvast een nieuw reedrelais bestellen.

Een storing van een naburig station leek me, vanwege de weinige bebouwing, ook in mijn geval niet voor de hand liggen maar het storende station hoeft natuurlijk niet binnen 300 meter te zitten. Er zijn tegenwoordig allerlei repeaters die het signaal met behulp van een goede antenne enorm versterken. Het storende station kan dus zomaar verder van je vandaan zitten.
Door hommel
Dit probleem ken ik, dit zelf ongeveer het zelfde ook gehad.
Ik heb wat metingen gedaan en blijkt dat waar de reed aan zit hoog ohmig is.
Technisch is dit dan gevoelig voor storing, soms al de buur man net zijn elektrische maaier startte en een paar meter van het staton was had ik een wolkbreuk op mijn meter.
Of er staat ergens in de buurt een bouw kraan of tijdelijk iets anders dat op afstand geregeld word, zij gebruiken digitale puls modulatie op het HF signaal, en zitten vaak verdacht dicht bij de zelfde frequentie ofschoon dit ook al niet strik
noodzakelijk is om in de buurt van deze frequentie te zitten de 3 de harmonische
dus 3x hoger of lager is ook al raak, dat kan dus ook daar, is niet veel aan te doen
als een richt antenne gaan gebruiken tussen de station's.
Om het kort te houden simpel storing's vrij te maken door een klein keramiek condensator over de reed te solderen, dan is dit probleem opgelost ik heb het hier over de Vantage Pro2 dat ze dit niet zelf hadden kunnen bedenken is mij nog een vraag teken, maar bij het vorige station was dit niet veel anders.
O ja de waarde is 100nF dus een klein C'tje van 100nF of te wel 0,1UF is prima.
Spanning niet belangrijk 10v- 40v of zo is al goed.
Als je met een maaier of GSM is ook al zoiets er naast gaat staan is er niets aan
de hand, en meting word hierdoor niet beïnvloed, door deze toevoeging.
Gr.
Joop
Door nl12011
Beste Joop,
Kan je verhaal volledig bevestigen,al die apparaten zelfs de davis vantage pro 2,ik heb dus de wireless versie zijn zeer gevoelig voor hf instraling,zeker een punt voor verbetering voor de davis.
Ben zendamateur en ok de Davis stond ongeveer 2 meter van de dipool af maar met 25 watt heb ik het motherboard van de Davis volledig opgeblazen en kon zo de prullebak in
Het was de service van de shop eigenaar die ook zendamateur is dat ik gratis een nieuw motherboard kreeg
groeten
Ronnie
Door hommel
Dat is toevallig mijn call is PA3ANN dan weet je genoeg Hi.
Nou ja ik heb 40 jaar in de storing dienst bij Philips gezeten.
Dan kom je toch verassende dingen tegen.
Ik heb de wind meter maar 30 cm van mijn uit einde van de dipool staan.
Tja dan 400 wat CW of digi mode was het een hele klus om de Davis HF dood te krijgen.
Nu snap jij beter als geen ander dat dat reed contact dat altijd open staat met die
stukje draad is een mooie antenne en pikt van alles en nog wat op.
Hier hadden ze rekening mee moeten houden, tenslotte als je dat ding gaat schoon maken en je krijgt tel. op je GSM moet je eens kijken wat het regent.
Nu met die 100nF er over is dit ook verholpen.
Voor de bedrading naar de wind meter heb ik ferriet staven gebruikt, gewoon
om de 5 meter op de ferriet staaf wikkelen en ik kan hier op alle banden probleemloos de contest draaien, die doe ik meestel iedere week.
Dus hier is gelukkig de handel HF dood.
Zie hier nog het oude weerstation van een paar jaar geleden;
http://members.home.nl/weerinbeegden/weerhut.html

Vr. Gr.
Joop
Door ws vreewijk
Beste OM's

Sorry to say maar rekening houden met 400 watt vind ik wat te ver gaan.

Zelf 25 watt op korte afstand vind ik wat veel van het goede.

Of een leverancier daar nou rekening mee moet houden,ik vind van niet.

Bovendien zijn jullie geschoold anders hadden jullie geen zendmachtiging.
Ik vind dus dat jullie beter hadden moeten weten.:laugh:

Ook een ex pa3. Er.

Gr Chris