Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Plaat
Hallo allemaal,
Goed idee Rob, bij deze een 2-tal foto's.
Het blauwe opstaande bolletje (recht boven) is de temp. sensor en het recht opstaande wit-plastic houdertje rechts vooraan is de hum. sensor.
dit is de componenten zijde.
Bijlagen
Davis_print01.jpg
Davis_print01.jpg (88.08 KiB) 3015 keer bekeken
Door weerzal
kijk dat is duidelijk op zich geen ingewikkelde print.
Had alleen verwacht dat de luchttemp en hum sensor gecombineerd zouden zitten
maar dat is dus niet zo.
Je zoekt dus een nieuw blauw bolletje ( thermistor )

Volgens mij zijn 3 dingen belangerijk:
wat voor type is het: een NT of PT etc
welk meetbereik zit het 0 tot 100 of 100 tot 1000 etc
gebruiken ze in de vp2 nog steeds dezelfde voelers

groet rob
Door Rudolphus
Hallo allemaal,

er staat een mooie foto van pcb op het internet. maar hierop kan ik niet lezen wat de waarde van hum. sensor is.
dit zou ik erg raag wiillen weten want die van mij is er af en kwijt geraakt. misschien is et mogelijk om ook hiervan een foto te plaatsen?

groet

Rudolphus
Door Dropje
Heren,
Ook ik heb nog een oude VP1 (US versie) met een defecte temperatuur/humidity sensor (waarden stijgen ruim boven werkelijke waarde als hij buiten staat en vochtig wordt). Kunnen jullie aangeven welke sensor ik dan moet vervangen en waar ik die kan kopen? (is het dat witte opstaande gevalletje met wat op papieren laagjes lijkt? rechtsvoor nabij de UV sensor aansluiting?)

Alvast dank en vriendelijke groeten
Door Dropje
Heren,
ook ik heb een defect VP1 (us versie uit 2002). De temp/humidity sensor geeft veel te veel aan bij vochtig weer. Ik heb al een tijdje een vervangende VP2 maar nu deze berichten lezende heb ik nog hoop om de VP1 te kunnen repareren.
Kunt u aangeven wat dan de sensor is die vervangen moet worden? Is het dat witte dingetje rechts voor nabij de UV sensor aansluiting? En waar kan ik de sensor evt aanschaffen?

Groeten
Theo
Door Dropje
Sorry,
meerdere malen gepost (kreeg fout melding) en niet eerst alle berichten gelezen.
Bijlagen
VP1.jpg
VP1.jpg (113.94 KiB) 3015 keer bekeken
Door Plaat
Goedemorgen allemaal,
een nieuwe foto met meer details is geplaatst van de hum-sensor.
Het is het verticaal opstaande element (rechts voor op de foto) met een
soort van "vilt" tussen de aansluitdraden. Waarden zijn niet bekend.

Mijn eerdere vraag "wie heeft een tekening van deze lay-out" is echter nog steeds
niet beantwoord.

De hum-sensor is te koop bij Vlasma de Meteospecialst voor rond de € 10,00

Groetjes,

Leo

Bijlagen
hum_sensor.jpg
hum_sensor.jpg (92.95 KiB) 3015 keer bekeken
Door Rudolphus
Hallo allemaal

Ik heb er net 2 besteld.
ik hoop binnen kort ook uit te vinden wat voor type het is zodat ze bij conrad besteld kunnen worden.
Het gaat een beetje vreemd in davis wereld. de ene laverancie zegt dat er niks meer geleverd wordt. de ander probeert mij dan weer retrofit kit aan te smeren. En een derde levert alleen aan bedrijven. Nummer 4 leverd ze wel maar zijn in 5 maanden 2* zo duur geworden. En van de grote baas "Davis zelf"heb ik na diverse mailtje nog nooit iets terug gehoord.

Ik probeer voor een kennis deze vp1 weer klaar te krijgen en overweeg zelf een vp2 aan te schaven, maar met dit soort perikelen zet dat je wel even aan het denken.

de sensoren heb ik gekocht bij de meteospecealist in beetsterzwaag "Vlasma"
Je moet wel snel zijn want morgen kosten ze misschien wel 30 eurie's

misschien kan iemand helpen het juist type te achterhalen zodat we ze gewoon op internet kunnen bestellen bij een elektronica zaak.

succes