Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door weerzoetermeer
petergroeneveld schrijft:
Thierry las toevallig op het WXForum.net (dit forum is ook echt een aanrader, met veel tips voor de Davis VP2 en vele andere weeritems helaas in het Engels maar ja dan maar een paar keer overlezen B) ) dat iemand ook een oplossing hiervoor had maar dan moet je wel even knutselen en verstand van elektronica hebben.

http://www.wxforum.net/index.php?topic=1602.0

Hoi Peter,

Er zijn op dit forum nog wel meer topics te vinden over die 24 uurs fan. Wat ik eigenlijk zoek is iemand die eens kan kijken in de 24 uurs fars wat voor print daar in zit. Ik weet dat er twee CC NiCd batterijen inzitten. Maar er moet ook iets van een printje inzitten. Wellicht is deze eenvoudig na te maken en zijn de onderdelen hier goed te krijgen. Lijkt mij niet dat hier echt heel veel techniek op zit. En dan is ook nog de vraag hoeveel volt het paneel afgeeft en wat de stroomsterkte is want het paneel van de 24 uurs fan is afwijkend ten opzichte van het paneel in de deksel van de ISS (groter).

Dus als iemand zijn 24 uurs fars eens uitelkaar heeft liggen voor de schoonmaak, maak eens een foto van het printje (beide zijde), dan kunnen we kijken of we hier iets mee kunnen doen....

Overigens is de voorgestelde oplossing in het topic van het WXforum eentje die het 15 uur volhoud. Wellicht is dit nog te verlengen met andere batterijen en een sterker zonnepaneel. Ik heb dit trouwens al eens uitgeprobeerd maar met het standaard paneel van Davis (die in de deksel) kreeg ik de batterijen niet goed opgeladen. Ik heb toen wat andere paneeltjes besteld bij Conrad en dat werkte wat beter maar nog niet echt ideaal.

Gr.
Thierry
Door tjabine
Werkt de fan trouwens alleen met zonlicht?
Of ook overdag als het bewolkt is?
En is dus een mogelijkheid om met wat geknutsel er een netstroom adapter
op aantesluiten en die eventueel met een tijdschakelaar aan en uit te zetten voor de nacht?
Door osjohn
Volgende week kan ik dat prinje van de fan demonteren, we zullen zien of dat eenvoudig te maken is.

Het zonnepaneeltje van de fan is 2,4V

John
Door weerzoetermeer
tjabine schrijft:
Werkt de fan trouwens alleen met zonlicht?
Of ook overdag als het bewolkt is?
En is dus een mogelijkheid om met wat geknutsel er een netstroom adapter
op aantesluiten en die eventueel met een tijdschakelaar aan en uit te zetten voor de nacht?

Ja de zon moet schijnen op het paneel. Een flauw zonnetje werkt ook wel maar bewolkt niet. Een ander nadeel is dat het zonnepaneeltje niet de hele dag de fan van spanning kan voorzien. Als je hem op het zuiden richt heb je in de ochtend en avond geen zon op het paneel dus werkt de fan ook niet. Adapter is inderdaad eenvoudig aan te sluiten. Ik zelf laat hem gewoon 24 uur draaien.

Gr.
Thierry
Door weerzoetermeer
osjohn schrijft:
Volgende week kan ik dat prinje van de fan demonteren, we zullen zien of dat eenvoudig te maken is.

Het zonnepaneeltje van de fan is 2,4V

John

Hoi John,

2,4 volt, het zelfde dus als de andere paneeltjes. Ik denk alleen dat de stroomsterkte wel wat hoger zal zijn. Bedankt voor de info en ik ben zeer benieuwd hoe het printje eruit ziet!

Gr.
Thierry
Door weerzal
weet wel dat ik er ook eentje nodig heb vanavond geen zuchtje wind langs de schotelhut en dankzij de uitstraling ben ik nu de hoogste van het land.
dus zit er nu over te denken om ook te gaan ventileren en eventueel de sensor maar weer op een nieuwe locatie zetten.
Anders hou je volgens mij toch af en toe een slechte temp.
Heb in de tuin ook proeven gedaan met en zonder ventilator en dat maakte niks uit
je heb toch echt verse wind nodig.

groet weerzal
Door weerzoetermeer
Hallo,

Wellicht op het randje van off-topic maar ik vond het toch wel het vermelden waard. Ik kwam onderstaande weerhut tegen op internet. Ook iemand met een daytime fan die er problemen mee had dat aan het begin en het einde van de dag de daytime niet werkt omdat het solar paneeltje dan niet meer in de zon staat. Hij heeft de volgende oplossing bedacht en is daar erg tevreden over mede doordat de sensor hut van de Davis in een andere sensor hut staat.....je moet het gewoon even zien om te begrijpen.

Hier een link met meer informatie: http://www.weather.ricksturf.com/shelter.php

Gr.
Thierry
Bijlagen
NewShelter1.png
NewShelter1.png (42.34 KiB) 3401 keer bekeken
Door nolversteeg
Hallo Meteovrienden,

Ik heb momenteel twee ventilatoren in de weer hut een die blaast door de Davis schotelhut heen, gevoed door een zonnepaneeltje van de Lidel wel even zoeken naar de ventilator die een beetje wil draaien bij zonlicht (processorfan uit oude PC), en een tweede Fan die direct via een powersupply aan de 220V hangt, en blaast de lucht uit de weerhut naar onder en naar buiten dit om de grondwarmte uit de hut te houden, (natuur leistenen vloer die de warmte vast houdt).wat ik konstateer is dat de direkte zonnewarmte niet weergegeven wordt en de staralingswarmte van de vloer minimaal is.

ik denk wel dat een fan aspirated shield kit heel mooi is (mechanisch) maar dat ik dan toch een externe voeding zou gebruiken. de hele tuin hangt met zonnepanelen.

groeten Nol
Eersel
Door jeroenzwart
Even nog wat aanvullende opmerkingen.
Om het 'tuineffect' tegen te gaan heb ik mijn sensor (VP2 fan aspirated) op een 6 meter hoge mast geplaatst tegen onze berging. Hier heeft de wind vrij spel en is er geen sprake van warme oppervlakten (steen, dakbedekking, e.d.) in de nabijheid van de sensor. Uiteraard meet je dan niet op de officiele meethoogte, wat met name bij heldere windstille nachten te hoge temperaturen oplevert vanwege de sterke gradient nabij het aardoppervlak. Zodoende heb ik aan de noordzijde van de schutting in de tuin een tweede sensor geplaats, deze heeft echter geen ventilator. Mijn ervaringen met de sensor op 6 m hoogte zijn goed: ook bij volledig windstil weer en felle zonneschijn is er geen enkele twijfel over de werkelijke luchttemperatuur. In dat soort situaties meet ik in de tuin een temperatuur die 2 a 3°C hoger ligt dan op de mast. Dit is grotendeels aan het 'tuineffect' te danken. Ook met een ventilator krijg je het in relatief kleine tuinen met veel steenoppervlakten niet voor elkaar om dit effect kwijt te raken. Uiteraard levert een ventilator wel de werkelijke temperatuur op in de tuin zelf: ook dat kan interessante informatie opleveren. Immers in de gemiddelde tuin in Nederland is dit effect aan de orde. De meeste mensen zullen in de tuin een hogere temperatuur ervaren dan daarbuiten. Lijkt me vooral interessant in het kader van het onderzoek (samenwerkingsverband) met het KNMI.

Groet, Jeroen
Weerstation Milsbeek
Door osjohn
Die print is eenvoudig te maken, er zitten twee weerstandjes op en 1 diode.

Foto,s en techn. details volgen nog.

M.a.w. met :

1 zonnepaneel 2,4v
1 weerstand 10 ohm
1 weerstand 0,8 ohm
1 doide 11 ???
2 oplaadbare batterijen
1 fan.

Dan zal het moeten draaien.

John