Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door osjohn
#19346
Snarf2000 schrijft:
Update !!!

Net nu ik dacht dat alles in orde was met mijn sensor, gaf deze gisteravond weer streepjes in de console weer.

De nieuwe SHT11 heeft de zelfde kuren als de orginele die door DAVIS wordt gebruikt.
Weer met een hoge lv knalt hij er weer uit.
Vorige week ging hij door met 99 a 100%.
Conrad melde mij dat ik een nieuwe mag bestellen, en de oude moet retourneren.
Deze wordt dan vergoed.
Deze keer ga ik wel voor de SHT15.

grrrrr, kan ik weer alles lossolderen.

Frans.
www.meteonoordwest.nl
Afbeelding


Heb je de batterij en de condensator van de ISS al gecontroleert ?

Door spanningsuitval kan je ook rare uitval van sensoren krijgen.

John
Door Snarf2000
#19348
Condensator is in september vervangen.
Maar dat staat volgens mij buiten de hoge luchtvochtigheid.
Ik kan de klok er bijna op gelijkzetten als in de lv op zie lopen.
De batterij zit er sinds juli in toen het eerste gedonder begon met uitval van de temp/lv sensor.
Door osjohn
#19352
Snarf2000 schrijft:
Condensator is in september vervangen.
Maar dat staat volgens mij buiten de hoge luchtvochtigheid.
Ik kan de klok er bijna op gelijkzetten als in de lv op zie lopen.
De batterij zit er sinds juli in toen het eerste gedonder begon met uitval van de temp/lv sensor.


Het zou toch wel een bijzondere toeval zijn dat de nieuwe sensor exact de zelfde
problemen geeft als de oude ???

Ik zou denken ( hopelijk van niet ) dat er een ander probleem is.

Op dat sensorplaatje zit ook een weerstand, controleer die ook eens.

De stekker aansluiting, de sensorkabel.

Ik zie nu dat je een wit kapje op de sensor heb gezet, dat kapje hoort niet bij deze sensor !!!

Deze sensor plak je boven tijdelijk af en spuit je het soldeerwerk in de lak.
Daarna strijk je er lijmkit op zoals bij het nieuwe type sensor van Davis.

Is de kit aangedroogt trek je het plakband van de sensor af.

Zo kan er vocht komen onder de sensor.

John
Door osjohn
#19533
Ik zou ook wel eens willen weten of er al een resultaat is behaalt met het vernieuwen van de sensor ??

Ik heb ook de oorzaak van de defecte sensor gevonden, dan is het ook wel netjes om het resultaat van jou te horen !!!

John
Door osjohn
#19604
tjabine schrijft:
Ja, ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of de nieuwe sensor stuk was of dat
er misschien toch iets mis is met de printplaat waar de sensor op vast zit.

Gr Ron.


Volgens mij is het de volgende oorzaak;

Bij de Vantage " zonder " fan zit de print met de sensor ( oud type ) horizontaal gemonteert in de luchtlamellen, tevens is de print vanonder geseald met rubber.

Bij de Vantage met Fan zit de print vertikaal gemonteert, daar zal dit probleem
niet zo snel voordoen, de snelle luchtstroom zorgt zowel dat de totale print
snel op gelijke temperatuur is, en is ook snel droog geblazen.

Waneer te temperatuur snel oploopt onstaat er vocht tussen print en sensor, de
onderzijde ( het rubber ) van de print blijft dan veel langer koeler dan de bovenzijde
wat die condensvorming veroorzaakt, denk maar aan de condens aan de binnenzijde van een autoruit.

De nieuwe sensoren van Vantage hebben dit probleem niet meer, ze zijn aan de
bovenzijde ook geseald.

Bij de oude versie kan je ook de print eruit nemen, goed drogen en zelf
met een dun laagje lijmkit die sensor afsealen, als voorbeeld kan je het verschil
zien op de voorheen geplaatste foto,s.

Let wel op dat je de sensor van boven niet dicht smeert !!!

Ik adviseer de mensen die alleen een nieuwe sensor plaatsen om hem vast te lijmen
op de printplaat, daarna ook afkitten, door de lijm kan er geen vocht onder
komen.

Maar beter is bij moeilijkheden om een Ogn. van Davis te plaatsen, omdat het
risico te groot is dat je het verknalt, 30 euro naar de knoppen.


John
Door Snarf2000
#19607
@ John

Inderdaad is de print aan de onderzijde bekleed met een soort rubber.
Als daardoor condensatie optreed zou dus mijn oude sensor misschien niet kapot zijn?

Ik weet niet of deze door te meten is, maar dat zal iemand anders vast wel weten te vertellen.

Wat betreft de lijmkit, dat lijkt mij niet zo'n gek idee.
Als er vocht tussen de pcb en de sensor zit zou deze "kortsluiting" kunnen maken.
Maar de printbanen zijn toch afgedekt met een of ander laagje?
Zoveel verstand heb ik er helaas ook niet van.

Ik heb de nieuwe sensor erop gesoldeerd en daarna verder geen aanpassingen gedaan zoals kit of lak.

Tot nu toe is de nieuwe sensor 1x uit de lucht geweest voor een paar uren.
(vocht tussen de pcb en sensor?)

Is het misschien ook een idee om een ventilator in te bouwen (BV Pentium I ventilator)
om een versnelde luchtstroom te forceren? Deze zou dan de evt. condens op kunnen lossen.

Trouwens, het witte kapje over de sensor werd voorgesteld door C*nr*d.
Dit kapje dient ervoor om vuil, spinnetjes e.d. buiten de sensor te houden.
Door Snarf2000
#19614
HET IS NIET TE GELOVEN.

Net na het vorige bericht zie ik om mijn console ---- bij temp, hum en chill.

Met een half boze kop de ladder op en de ISS naar beneden gehaald.
De boel uit elkaar gehaald, compressor er op om droog te blazen, en nablazen met een haarfohn.

Daarna naarna naar zolder gegaan om bij mijn oude computertroep een Pentium I vetilator te pakken.
Deze heb ik bij mijn verwarming op aangesloten (12V)
Nu draait er een klein ventilatortje bij de sensor.
Hoop dat dit wat uithaald.

Ondertussen deed de sensor het meteen weer na het aansluiten.

Groeten Frans
Door osjohn
#19617
Dat kleine witte kapje is voor een ander type sensor, kijk maar eens goed bij Conrad,
de montage van dat kapje werkt in jou geval ook nadelig, te weinig luchtstroom
wat condensvorming bevordert.

Bij de oude print van mij, na het verwijderen van de sensor, zat er toch veel
vuilresten en een breed spoor van oude vocht vast tussen de print en de sensor,
wat geheid problemen geeft.

Ik heb de nieuwe sensor met twee seconde lijm erop gelijmt, daarna gesoldeert, daarna afgekit zoals Davis dat ook heeft.

Achteraf een Fan monteren is altijd beter, vooral voor nauwkeurigheid voor je
meting, maar de horizontale montage van de print is de hoofd boosdoener, onder
de print komt geen luchtstroom die snel de omgevings temperatuur aanneemt.

John
Door osjohn
#19620
Snarf2000 schrijft:
HET IS NIET TE GELOVEN.

Net na het vorige bericht zie ik om mijn console ---- bij temp, hum en chill.

Met een half boze kop de ladder op en de ISS naar beneden gehaald.
De boel uit elkaar gehaald, compressor er op om droog te blazen, en nablazen met een haarfohn.

Daarna naarna naar zolder gegaan om bij mijn oude computertroep een Pentium I vetilator te pakken.
Deze heb ik bij mijn verwarming op aangesloten (12V)
Nu draait er een klein ventilatortje bij de sensor.
Hoop dat dit wat uithaald.

Ondertussen deed de sensor het meteen weer na het aansluiten.

Groeten Frans


Voorbeeld

Bijlagen
Fan_zelfbouw.jpg
Fan_zelfbouw.jpg (22.57 KiB) 3412 keer bekeken