Hallo Meteovrienden,
Sinds een paar dagen weer bezig geweest met het fenomeen wind en de daylight fan,of deze nu bij wel of geen zon of dag en nacht moet draaien, het verhaal van
www.weather.ricksturf.com/shelter.php, spreekt mij wel aan omdat ik dit van het begin af aan al gedaan heb. De ISS temp en Hum in een weerhut en de regenmeter appart.
Ik heb per ongeluk (?)twee verschillende type's kwikthermometers gekocht die met 0,1 graad af te lezen zijn. Door diverse malen de thermometers met elkaar te vergelijken kwam ik tot de uitkomst dat deze gelijk aan elkaar waren. dus binnen .1 graad nauwkeurig.dit alles gemeten in de weerhut met en zonder zon. In vergelijking met de temp hum van davis ook in de weerhut scheelde dit ongeveer een graad.dus hier is iets mis. ik ga ervan uit dat de davis gecalibreerd is bij aflevering zodat de zero en de span goed zijn. Van de winter heb ik diverse malen vergeleken bij 0 graden en zat deze 1 graad er ook in met weatherlink kan je dit aanpassen, naar beneden bijgesteld(Zero span?)en liep redelijk gelijk mee .Nu de temperatuur ging stijgen heb ik gezien dat de temp niet linear opliep.en 1 graad teveel aangaf. dus de temperatuur in de hut is niet gelijk aan de temperatuur in de iss die in de hut staat. Dan wind er doorheen met een fan onder de sensor met een accu en een zonnepaneel. 24 nuur draaien,ik heb nog 10 accus die geladen zijn dus ik kan het lang volhouden.als de zonnecel het niet kan bijhouden. gisterenavond heb ik voor een half uur de fan uitgezet geen zon en de temp in de ISS steeg met 0,25 graden met een HUM van +/- 95% de Hum bleef gelijk ik ga vanavond als de hum wat lager is deze test nog een keer uitvoeren om te zien of deze .25 graden daar aan ligt . Anders heb ik mijn twijfels over de accuratie van de Davis Temp sensor of ik moet deze laten calibreren.
Groeten Nol
Meteo Eersel
www.nolversteeg.nl