Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Willy Peters
jorissynaeve schrijft:
Bedankt voor vertaling.
Zou iemand weten of zo'n verwarm-folie kan aangestuurd worden door een 12V batterij ofwel het toch via netspanning+transo moet?
Voorbeeld batterij= Conrad artikel 650651 8A

Dit zal niet gaan lukken. de stroom opname van de folie is bij 12V 1A.
De batterij die jij uitgekozen hebt heeft een capaciteit van 47mAh. Dit houdt in dat de spanning van de batterij meteen in elkaar zakt. Kijk eens naar onderstaand voorbeeld. Als je een als spanningsbron een autoaccu aansluit. Stel dat deze accu bij 12V een capaciteit heeft van 45Ah. Dwz dat je in theorie gedurende 45 uur een stroom uit de accu kunt trekken van 1A. Stel nu dat de temperatuur een paar dagen onder de de 3 graden C is dan kun je er op rekenen dat de accu binnen 48 uur helemaal leeg is.
Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is?

groet,

Willy
Door jorissynaeve
Ik snap het volledig. Alternatieven zijn er zo niet direct (door bijvoorbeeld enkele batterijen serie te schakelen ofzo?) Een accu of netspanning lijkt mij nogal gevaarlijk voor buiten te gebruiken.
Door Willy Peters
jorissynaeve schrijft:
Ik snap het volledig. Alternatieven zijn er zo niet direct (door bijvoorbeeld enkele batterijen serie te schakelen ofzo?) Een accu of netspanning lijkt mij nogal gevaarlijk voor buiten te gebruiken.

Als je een 12V adapter of stekkervoeding gebruikt is dit helemaal niet gevaarlijk.
Neem je er eentje van 12 Volt 2 Ampere dan kun je 2 warmte elementen voeden. Nog mooier is om er een vorst thermostaat tussen te schakelen zodat de verwarming pas inschakelt als de temp onder de 2 graden komt. Maar dit is in dit topic al eerder beschreven.

gr,

Willy
Door Wietse
Hallo Ronald, ik lees dat het pas in werking treedt bij 5 graden onder nul.
Echter denk ik dat we niet vaak sneeuw zullen krijgen met een temperatuur lager dan -5 graden.
Is dit misschien nog te veranderen?
Door Eckie76
Ziet er exact hetzelfde uit als bij mij.
Wietse heeft daar echter wel een cruciaal punt: Mijn verwarmingslint treedt al in werking bij 2 graden boven nul.
Tijdens harde (natte) sneeuw buien kan er bij die temperatuur toch enige tijd sneeuw gaan ophopen. In dergelijke gevallen smelt de sneeuw bij mij toch prima.
Bij -5 sneeuwt het inderdaad vrijwel nooit bij ons.
Ik hoop dat je dit nog kan aanpassen.
Door SpeedyGJ
Netjes gedaan! Ik moet ook maar eens kijken naar deze oplossingen. Ook al staat alles op de pier, het is vooral rekening houden met de warme waddenzee die behoorlijk wat (pittige) sneeuwbuien kan gaan geven :D
Binnenkort maar even kijken wat de mogelijkheden zijn :)
Door huins
Wietse schrijft:
Hallo Ronald, ik lees dat het pas in werking treedt bij 5 graden onder nul.
Echter denk ik dat we niet vaak sneeuw zullen krijgen met een temperatuur lager dan -5 graden.
Is dit misschien nog te veranderen?

Hoi Wietze,

Foutje van mijn kant moet zijn 5 graden boven nul zie specificatie electroshop http://www.electrowebshop.eu/17/?teksten_id=21

Groet, Ronald
Door janhoogenboom
Hoi,

Ter lering ende vermaak:

Ik heb in mijn Oregon Scientific regenmeter (veel kleiner van binnen dan een Davis regenmeter!) aan de binnenkant (niet op de trechter!) dubbelzijdige noppenfolie gedaan, en daarop verspreidt 3 stuks 12 volt 3 watt verwarmingsfolies van Conrad geplakt.

Daarop in totaal 12 stuks hele kleine PC-geheugen koelingselementjes geplakt om de warmte nog beter af te kunnen geven aan de lucht. Verder een hele kleine ventilator (1.5 of 2.5 cm) er in om de lucht aan de binnenkant rond te laten gaan en de warmte van de folie en de elementjes op te nemen en te verspreiden.

Het geheel aangestuurd met een thermostaat module van Conrad (ingepakt in plastic folie tegen eventuele regenspetters) die onder ongeveer 5 graden boven nul aanslaat, en daarboven weer uit. Ook die in de regenmeter gepropt. Ja, dat is alles bij elkaar echt proppen. Sterker nog, ik moest een ijzeren staafje gebruiken om de twee zijkanten waaraan het wipje is opgehangen uit elkaar te houden, zodat die ook onder druk tegen die zijkanten toch nog vrij kan bewegen.

Dat alles gevoed met een 12 volt 1 ampère (dus 12 watt) voeding van Conrad (bedoeld voor LED verlichting), ingebouwd in een buiten-behuizing, en vandaar met een 5 meter 220 kabel naar een stopcontact in de schuur. In de voet van de regenmeter nog een kleine led om van buiten te kunnen zien of de thermostaat (en dus verwarming) aan staat of niet.

Pas recent gedaan, dus nog geen idee hoe dit zich in de winter houdt. Maar goed, met 3*3=9 watt aan vermogen worden die folies best flink heet. Door de noppenfolie wordt al die warmte naar binnen gericht (en het plastic niet te heet) en is de boel een beetje geïsoleerd tegen de buitenkou. En door die koelingselementjes en de ventilator moet die warmte zich toch aardig intern kunnen verspreiden en voldoende warm houden bij flinke vrieskou hoop ik.

Ik heb wel de trechter van de regenmeter flink vergroot, dus ik moet nog zien of dat nog een probleem wordt: de gewone trechter zal wel warm blijven, maar het vergrote deel van de trechter misschien niet...

Eigenlijk allemaal Conrad onderdelen. De meester serienummers zijn al een keer voorbij gekomen in deze thread (of links in de thread). Maar eventueel kan ik ze nog wel even opzoeken voor geïnteresseerden. Foto is lastig, dan moet ie weer open, en moet ik hem weer goed zien dicht te proppen :-)

Groeten, Jan.
Weerstation (Den Haag, Ypenburg, Bosweide)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 18