Hallo Sietse,
Dank voor je bericht van zo'n 1,5 jaar geleden

.
Al weken probeer ik moed te verzamelen om het dak op te klimmen om mijn Davis windmeter naar beneden te halen. Het is een 4 meter lange mast tegen de gevel van de zolder, ofwel, om bij de mast te komen moet ik ongeveer tot 7 meter hoogte klimmen. En de ladder redt dat net niet. En hoogtevrees. De meter doet het al een tijdje niet meer. Ongeveer een jaar geleden hetzelfde probleem gehad, maar bij een storm begon de meter opeens weer te registeren. Ik dacht een vuiltje o.i.d.
Maar deze keer wilde het niet lukken, zelfs niet tijdens de flinke windvlagen afgelopen dagen. Na wat googlen kwam ik dit oude toevallig topic tegen en ik dacht, waarom niet? Vishengel geleend bij mijn vader, uit het dakraam hangen en de 'arm' van de meter een paar ferme tikken gegeven. Hij deed het direct!
Of het structureel opgelost is weet ik niet, maar de tijd zal het leren. De meter is nog niet eens zo oud dus wellicht echt alleen maar wat hardnekkig vuil i.p.v. een kapot reed-contact. Als de meter ooit definitief kapot raakt gaat de nieuwe meter in de tuin (of ook gewoon laag tegen de gevel) op een (uitschuifbare) 'Spiderbeam' mast. Want dat had ik al in de tussentijd verzonnen

. Iemand ervaring mee?
http://www.spiderbeam.com/index.php?cat=c2_Fiberglass Poles.html&XTCsid=bc9b14893700406cd15f0ad74d97c6e3
Mijn weekend is alvast goed begonnen B)
Groet,
Marc
WSL schrijft:
Ongeveer een maand geleden had mijn Davis windmeter kuren.
De windsnelheid bleef op 0 staan, terwijl de meter wel draaide.
De windrichting werd wel keurig doorgegeven.
Na een tip van Oebele de Zwart van weerstation Damwoude, heb ik met een (houten) stok een tik tegen de mast gegeven, vanuit het raam in de zijgevel, waar de windmeter hangt.
Spontaan begon deze weer te registreren.
Vanmiddag helaas weer hetzelfde probleem.
Echter, na wederom een tik regen de mast, registreert hij weer.
Oebele de Zwart heeft ditzelfde probleem al een aantal keren gehad en na de laatste keer draait alles bij hem al weer anderhalf jaar, dus ik heb de hoop dat het bij mij nu ook wat langer gaat duren dan een maand.
Mocht je ooit dezelfde symptomen krijgen met je (Davis) windmeter, geef dan eerst even een tik tegen je mast, voordat je de boel van het dak gaat slopen.
De kans is heel groot dat alles daarna weer werkt.
En af en toe een tik tegen de mast is altijd goedkoper dan een nieuwe windmeter.
Ik hoop alleen niet dat dit het begin van het einde is en ik straks elke dag een tik moet uitdelen.
Wat de oorzaak is van het niet meer registreren van de windsnelheid is mij een raadsel.
Vogel tegen de mast gevlogen? Vogel op de mast die bij wegvliegen de windmeter/wijzer laat schudden? Kou, vocht? Misschien insecten die in de behuizing zitten? Of toch gewoon een losse of defecte read switch?
Sietse Roolvink
Weerstation Leeuwarden