Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Luc
Ik heb nu ruim een week een Vantage Pro2 met geventileerde weerhut draaien. Daarnaast heb ik nog (tijdelijk) een Vantage Pro1 met een niet geventileerde weerhut staan. Ik zie toch wel wat verschillen tussen een geventileerde en een niet geventileerde weerhut:

- 's nachts bij windstil weer zijn de temperaturen exact gelijk. Hieruit concludeer ik dat de sensoren gelijk geijkt zijn.
- 's ochtends bij windstil weer loopt de temperatuur in de geventileerde weerhut sneller op dan in de niet geventileerde weerhut.
- bij afwisseling van zon/bewolking (bij windstil weer), reageert de sensor in de geventileerde weerhut veel sneller.
- de maximum temperatuur bij windstil, overwegend zonnig weer (zoals vandaag), ligt bij de geventileerde weerhut ruim 1 graad lager. Vandaag 25.6 t.o.v. 26.8 graden.

Ik ben geneigd te zeggen dat de temperatuur in een geventileerde weerhut beter overeenkomt met de landelijke KNMI stations. De periode en de weer situaties waarin ik dit getest heb, zijn echter te kort om een conclusie te trekken.

Ik ben benieuwd of iemand dit soort tests ook heeft uitgevoerd en wat de resultaten waren...

Gr,
Luc
Door jeroenzwart
Hoi Luc,

Zie mijn reactie op de discussie over het 'tuineffect' van enkele dagen geleden. Ik heb zowel een geventileerde sensor buiten de tuin als een niet geventileerde binnen de tuin. Bij zonnig weer en weinig wind ligt de maximum temperatuur in de tuin 2 a 3 graden hoger. De geventileerde sensor buiten de tuin komt het beste overeen met Volkel en Arcen, de hier dichtstbijzijnde KNMI-stations.

Groet, Jeroen
Door tinuz97
Luc schrijft:
Ik heb nu ruim een week een Vantage Pro2 met geventileerde weerhut draaien. Daarnaast heb ik nog (tijdelijk) een Vantage Pro1 met een niet geventileerde weerhut staan. Ik zie toch wel wat verschillen tussen een geventileerde en een niet geventileerde weerhut:

- 's nachts bij windstil weer zijn de temperaturen exact gelijk. Hieruit concludeer ik dat de sensoren gelijk geijkt zijn.
- 's ochtends bij windstil weer loopt de temperatuur in de geventileerde weerhut sneller op dan in de niet geventileerde weerhut.
- bij afwisseling van zon/bewolking (bij windstil weer), reageert de sensor in de geventileerde weerhut veel sneller.
- de maximum temperatuur bij windstil, overwegend zonnig weer (zoals vandaag), ligt bij de geventileerde weerhut ruim 1 graad lager. Vandaag 25.6 t.o.v. 26.8 graden.

Ik ben geneigd te zeggen dat de temperatuur in een geventileerde weerhut beter overeenkomt met de landelijke KNMI stations. De periode en de weer situaties waarin ik dit getest heb, zijn echter te kort om een conclusie te trekken.

Ik ben benieuwd of iemand dit soort tests ook heeft uitgevoerd en wat de resultaten waren...

Gr,
Luc

Om te vergelijken met 2 stations in de tuin kan ik helaas niet,ik kan wel bv vergelijken met oss en ravenstijn.(ook beide davis)
Ik merk wel dat ik ook gemiddeld met de temp 1 a 1,5 graden lager zit in exact dezelfde voorbeelden als jij geeft Luc.
Heb zelfs de indruk dat het beter functioneerd als mijn 'oude' weerhut met ventilator.
Het 'tuineffect' lijk ik allang niet meer te hebben door de 24hour fan van de davis krijg ik het idee :woohoo:
En ook ik vergelijk regelmatig dus met de 2 bovenste stations,maar vooral met het knmi station in volkel (kortste bij voor mij) en de waardes kloppen wel redelijk ja moet ik zeggen.
Grappig om te weten dat ik niet de enige ben die dit controleerd haha,voor mij is het een dagelijkse sport zelfs :ohmy:
Door Snekerweerman
Ik ben blij dat ik gelijk de vp2 met fan heb gekocht. Zelfs in de tuin meet deze vrij goed tov Leeuwarden, dit vergeleken met mijn vorig weerstation Lacrosse 2300 zonder ventilatie.
Enigste nadeel in een stad is de minimum temperatuur. Die ligt soms een drietal graden hoger dan de metingen buiten de stad, typisch stadseffect.

Groet.