Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door weerzal
Ben aan het proefdraaien met mijn nieuwe davis vp2 plus.
Nu had ik gisteren een uv van 7.3 a 7.4.
naar mijn mening is dat te hoog.
1) kan ik dat corrigeren door de sensor scheef te zetten? (lijkt me niet goed)
2) of op de console
3) of in weatherlink
4) of helemaal niet en is dat ding gewoon niet goed

Nog een andere vraag slaat niet op de uv maar kun je op de console de temperatuur nog uitlezen in tienden nu staat er bijvoorbeeld 19 en geen 19,7 graden celcius

Groet Rob.
Door PScho
Hallo Rob,

Ook bij mij werd door de cresta wxr815 een UV van 7,5 gemeten.
Dus dat "ding "bij jou is goed, temeer omdat meteoconsult al sprak van een uitzonderlijke situatie rond UV deze maand.
Schone lucht in de onderste lagen v.d. atmosfeer en een laag ozon gehalte.

De tienden in de temperatuur zou bij een Vantage toch moeten kunnen gezien de prijs van dit apparaat... Ik heb er geen, dus ik weet het niet zeker.

Groet,
Paul
www.meteolosser.nl
Door Mike
Op de UV kan ik geen antwoordt geven, wel mooi dat je ook UV kan meten (zij het in jou ogen nog niet helemaal goed), heb hier ook een VP2 maar nog zonder UV.

De temp op je console kan je wel degelijk in tienden laten zien, maar hoe of wat je dat nou in jou geval moet veranderen????, geen idee, voor zover ik weer heeft hij het hier altijd al aangegeven.

Groeten, Mike.
Door tjabine
op temp knop drukken dan knopje 2nd indrukken en op units drukken, dit blijven herhalen
tot dat je in tienden meet.

Gr Ron.
Door weerzal
Kijk dat is al goed nieuws kon het niet gevonden krijgen van de decimalen op de console. Of met andere woorden een leesprobleem begin altijd eerst en lees dan pas de gebruiksaanwijzing.

wat betreft de uv hoop ik op meer reacties.
volgens de gegevens van gisteren was 6.7 het hoogste.

Alvast bedankt voor de reacties groet Rob.
Door Adriaan
Ik ben ook in het bezit van een UV sensor (niet van Davis maar voor de WMR-200). En uit ervaring blijkt wel dat je soms wat moet experimenteren met de hoek waaronder de sensor staat geplaatst.

Ik zat eerst met te lage UV waarden. Heb de schroef iets losser gemaakt en de ruimte opgevuld met wat hout waarna de hoek met niet meer dan 10 graden is vergroot en hierna klopten de metingen met de verwachtingen en de omliggende stations.

Ik weet niet precies hoe effectief dit is voor de Davis sensor maar het is in mijn ogen wel een optie om open te houden.

Succes ermee! B)
Door Luc
Volgens mij zat ik gisteren op 6.8 (kan het nu niet nakijken). Meer dan 7 lijkt me aan de hoge kant.

Gr,
Luc
Door regenbui
Hoi Rob

De UV sensor van de Davis moet waterpas worden opgesteld, er zit een waterbubbel in voor het waterpas stellen. Als deze onder een hoek wordt geplaatst krijg je verkeerde meetwaarden.
In de meeste gevallen meet de uv sensor van Davis t.o.v. bijvoorbeeld de sensors van het RIVM te hoge waarden, http://www.rivm.nl/milieuportaal/dossie ... rgisteren/ hoe dit mogelijk is, is mij niet bekend misschien dat dit nog binnen de tollerantie valt van de fabriek uit.
in de afgelopen 4dagen heb ik op mijn station een uv dosis gemeten van : 7.3-7.4-7.4-en 6.6

groeten Theo
Door tinuz97
regenbui schrijft:
Hoi Rob

De UV sensor van de Davis moet waterpas worden opgesteld, er zit een waterbubbel in voor het waterpas stellen. Als deze onder een hoek wordt geplaatst krijg je verkeerde meetwaarden.
In de meeste gevallen meet de uv sensor van Davis t.o.v. bijvoorbeeld de sensors van het RIVM te hoge waarden, http://www.rivm.nl/milieuportaal/dossie ... rgisteren/ hoe dit mogelijk is, is mij niet bekend misschien dat dit nog binnen de tollerantie valt van de fabriek uit.
in de afgelopen 4dagen heb ik op mijn station een uv dosis gemeten van : 7.3-7.4-7.4-en 6.6

groeten Theo

Ik moet zeggen dat die van mij redelijk klopt denk ik dan,heb hem overigens waterpas gezet met een echte,goede waterpas en niet de ingebouwde 'waterpas'.

22may 06.3hrs ,ET :4.8 mm ,891.0 W/M² ,6.3 uv
23may 08.0hrs ,ET :4.8 mm ,865.0 W/M² ,6.4 uv
24may 09.2hrs ,ET :6.4 mm ,1027.0 W/M² ,6.4 uv
Door weerzal
Dat ga ik eerst eens proberen met de waterpas bedankt groet rob