Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door jango
Hallo weermensen

Ik ben nu in het bezit van een Davis VP1 waarover al 5 jaar zeer tevreden ben.

Het probleem is echter dat deze een beperkt bereik heeft voor draadloos verzenden van data van ISS naar consool.

Ik wil om mijn temperatuur meting te verbeteren het station verplaatsen naar een opener veld,heb uit tests met een ander station vastgesteld dat dit 1.5 a 2° scheelt bij zonnig weer.

De VP1 verplaatsen heeft geen zin omdat dan de ontvangst slecht of zelfs wegvalt.
Gebruik van een Wireless Repeater is geen optie omdat deze niet schijnt te werken met een VP1.

Davis geeft aan dat de VP2 een bereik heeft van 300 meter maar dat is zonder enige vorm van hindernissen.

Mijn vraag is heb ik 95/100% bereik als de afstand tussen consool en ISS ongeveer 75 meter bedraagt en daarin ook een buitenmuur en 2 binnenmuren als hindernis staan.

Wat is jullie ervaring in afstand en ontvangst.

Groet Jan
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
Hallo Jan,

Daar de Zend en ontvangst omstandigheden van veel factoren kunnen afhangen en of beinvloedt kunnen worden lijkt mij het beste dat je dit gewoon probeerd met die opstelling.

Dat is de enigste manier om er zeker van te zijn of dit gaat lukken of niet.
Niemand kan zeggen of de afstand precies 75 meter of 100 meter bedraagt natuurlijk.

dus gewoon testen en dan zie je het snel genoeg.

Tenminste , Zo zal ik het doen.

Mvg,

Martijn
Door SpeedyGJ
Ik heb zelf de VP2 en heb al 1 en ander wat gedaan.

Vorig jaar hing die windmeter aan het gemeentebord op 150m afstand. Tussen deze afstand moest het eerst door een hele groep bomen en daarna nog eens door een tuinhuis. Beneden had ik geen bereik dus moest ik de console voor het raam zetten met de antenne naar buiten gericht, op deze manier had ik 70 tot 100% bereik :)

Vorig jaar ook nog dit station ook nog op 50m afstand gehad, bereik was rond de 90% :)