Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Tonky
Hoi,

Ik zit te overwegen om over te stappen op de Davis (6153 Wireless VP2 with Fan)
Er zijn vast wel gebruikers die ervaring hebben met die versie.

Mijn vragen zijn:
Kan de temperatuursensor (met fan) in de volle zon worden geplaatst of zijn er dan toch nog afwijkingen in de (juiste) temperatuur?

Zijn er op dit moment nog problemen met de USB datalogger, of is dat probleem ondertussen opgelost?

En heeft de IP datalogger nog belangrijke voordelen/nadelen t.o.v. de USB of seriële versie?
Ik heb al wel het nodige gelezen zoals de FAQ op de site van Davis, maar gebruikerservaringen zeggen vaak toch meer.

Mochten er nog andere tips of wetenswaardigheden zijn, ik sta er voor open.

Alvast bedankt voor de reacties. :)
Door weermaarssen
Hallo Tonny

De Tempsensor moet juist in de volle zon aangezien de fan gevoed wordt door een zonnecollector. Ik heb geen ervaring met de usb datalogger aangezien ik serieel werk.

Succes met de speurtocht
Groet Louis
Door Tonky
Louis, alvast bedankt voor je reactie, dat is eigenlijk ook wel logisch. :blush:
Heb jij (of een ander) e.e.a. nog gecontroleerd/getest of er afwijkingen zijn?
Door SpeedyGJ
Ik vraag me toch wel eens af of het wel veel nut heeft.
Als er geen luchtdoorstroom is dan zou de warmte er toch enigsinds blijven omdat de fan dan gewoon de warme lucht blaast die erop dat moment aanwezig is.

Als je geen luchtdoorstroom hebt dan zou je zelfs boven op dak nog betere metingen krijgen, dit had ik iig wel.

Nu heb ik vooral bij NW wind dat de temp omhoog schiet omdat er minder wind in komt, zodra het weer naar het westen of noorden gaat daalt de temp weer omdat er dan weer meer wind aanwezig is.

Kortom ik vraag me echt af of het enig sinds nut heeft om hier geld aan te besteden.
Door jeroenzwart
Ik heb al jaren een VP2 plus met fan. Deze hangt in de volle zon en geeft geen afwijkingen. De enige afwijkingen die ik meet hebben te maken met de sensoropstelling op een hoogte van 6 m, waardoor ik 's nachts bij helder weer en weinig wind te hoge temperaturen meet en overdag bij zonnig weer en weinig wind iets te lage temperaturen (dit blijkt uit vergelijkingen met Volkel en Arcen). Vooral dit laatste geeft aan dat de fan zijn werk goed doet en de sensor bloot stelt aan de echte luchttemperatuur. Ik heb voorheen (5 tot 10 jaar geleden) een Oregon Scientific gehad, waarbij de sensor (zonder ventilatie) ook in de volle zon was opgesteld. De afwijking bedroeg aanvankelijk soms meer dan 10 graden! Heb vervolgens allerlei maatregelen getroffen om de zon bij de sensor weg te houden, maar ik bleef afwijkingen van enkele graden meten. In de patio die ik toen had (geheel beschutte ruimte) meette ik de schaduw toen lagere temperaturen! Een vrije opstelling van de sensor blijft voor de metingen het beste, aangezien opstakels voor warmtestraling en luwte kunnen zorgen die je meting kunnen beinvloeden. Ik zou dus altijd aanraden: gebruik ofwel een professionele weerhut of een sensor met stralingsschild die door een ventilator van verse lucht wordt voorzien. En als je het mij vraagt: het extra geld voor de fan is het absoluut waard. Vraag je maar eens af wat het kost om een professionele weerhut aan te schaffen of zelf te bouwen :silly:
Overigens wat de datalogger betreft: ik had aanvankelijk de originele usb-versie. Resultaat steeds data-uitval. Ik heb nu een converter (die door Davis geleverd kan worden) ertussen zitten, zodat hij op een seriele poort is aangesloten. Sinsdien probleemloze data-uitlezing :)
Succes met je keuze...
Door Mike
Ook hier een VP2 met fan, en goede resultaten, zodra de zon gaat schijnen begint de fan te draaien en krijg je een (extra) luchtdoorstorming, valt de wind geheel weg en schijnt het zonnetje dan heb je toch een luchtdoorstroming.

Een test als het zonnetje schijnt is zo gedaan, even iets op het zonnepaneeltje leggen (fan stopt dan met draaien) en dan kijken of de temp snel oploppt, dit doet hij hier iig, niet heel snel maar tis wel duidelijk zichtbaar, dus ik zou hem iig met fan kopen.

Ik heb dus een fan die alleen draaid als het zonnetje schijnt, koop je hem al ingebouwd dan is dit de 24u versie, die draaid altijd 24/7.

Heb daarnaast de usb datalogger, dit heeft wat problemen gegeven met de driver, maar daarna werkt het probleemloos.
Door JPC
Tenzij je een volkomen vrije opstelling hebt als het KNMI, kan je met een passieve weerhut toe. Maar in onze tuinen wordt de wind meestal belemmerd. Er vindt daardoor opwarming plaats in de weerhut. Dus meet je een te hoge temperatuur. De geventileerde weerhut van davis zit slim in elkaar. De diverse luchtstromingen zorgen ervoor dat er geen warmte opbouw in de hut kan plaats vinden. Deze is fundamenteel anders dan de fan die je later in een passieve davis hut kan zetten. Zo’n hut meet dus de werkelijk aanwezige lucht temperatuur. Is deze te hoog, dan meet je helaas toch nog te hoog.
(De plaatsing van de watermeter bovenop de weerhut zorgt er, volgens mij, ook voor dat er iets minder warmte van boven in de weerhut komt.)
Zelf heb ik geen davis, maar wel een schotelhut gemaakt geïnspireerd op die van davis.
Hier een vergelijking, overdag, van een passieve (de Gamma tuinlamp) en mijn actieve weerhut.

Bruin=passief, Rood=actief, (blauw=Schiphol, zwart=De Bilt)
Afbeelding
Door AenG
Ik ben het helemaal met Hans eens. Heb je een besloten tuin dan zou ik een actieve weerhut aanbevelen. Heb je meetmogelijkheden in het vrije veld dan maakt het niet zoveel uit. Het KNMI meet tenslotte ook niet actief.

gr Geert
Door Tonky
Jeroen, bedankt voor je uitgebreide verhaal, zelf denk ik ook dat de fan zijn geld wel waard is, maar ervaringen van gebruikers zijn veel waard.