Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door nolversteeg
hallo Meteovrienden,

Ik ben van plan de UV en IR sensor aan te schaffen. Nu is De Davis VP2 ISS geschikt voor komplete installatie in het vrije veld. Ik zit in de woningbouw en heb de regenmeter los van de temp/hum sensor, welke in een meteohut zitten,tesamen met de schotels van davis . Nu wil ik de UV/IR sensoren bij de windsnelheid en richting plaatsen omdat deze in de tuin teveel schaduw hebben van omliggende obstakels,dit is op het dak aan de schoorsteen +/- 10 mtr. de communicatie kan niet via de anemometer zender.

Dus iemand een oplossing voor deze opstelling,zodat ik geen kabels aan de IR/UV sensor heb maar BV via een extra zender.

Groeten Nol Versteeg
www.nolversteeg.nl
Door weerstationhoogeloon
Hallo Nol,

volgens mij gaat het niet met een losse zender zoals de anemometerkit. De enigste manier is de UV/Solar sensoren te verlengen met kabels naar de ISS. Kijk maar eens hoe dit weerstation het heeft opgelost:
(http://www.weerstation-houten.nl/pages/info/davis.php).

Het signaal wat uit de UV-sensor en de Solar-sensor komt, is verschillend van de andere signalen:

UV Output: 0 to 2.5VDC
Solar Output: 0 to +3VDC
Rain Collector: Digital Reedcontact
Wind Speed: Digital Reedcontact
Wind Direction: Resistance 20kohm
Temperature Platinum wire: 10kohm

Dus elke te meten grootheid heeft verschillende output-signalen die in de ISS worden verwerkt op een meetingang die er voor geschikt is gemaakt.
Zo ver ik heb kunnen zien op de site van Davis is er geen transmitter die als input 0 - 2.5VDC heeft en een die als input 0 - 3VDC heeft.

gr. Remie
Door SpeedyGJ
Toch heeft hij 2 transmitters hangen, de 1 voor de windmeter en de andere voor de UV/Solar. Vraag me af hoe hij dat heeft gedaan.
Door nolversteeg
hallo Vrienden,

Hier was ik al bang voor maar als er touwen aan de sensoren moeten komen gaat het feest niet door .Als ik een datalogger aanschaf en deze kan gebruiken is er misschien weer een mogelijkheid: datalogger op het dak met UV/solar en wind. beneden de ISS met temp Hum en de vrijgekomen remote winddir en speed gebruiken voor de regenmeter.

als deze operationeel te krijgen zijn moet het alleen nog werken met Weather link.

Ik ga maandag eens contact opnemen met de verkopers van deze zaken en kijken of zij hier een oplossing voor hebben. het mag iets kosten maar dan moet het wel zonder draad zodat ik nog een beetje in de tuin kan rondlopen.

Groeten Nol

overigens Speedy het kan ook een repeater zijn .of een extra temp sensor
Door nolversteeg
hallo vrienden ,

ff gelezen het extra kastje is een repeater.

"Met behulp van een vergelijkbare constructie wordt ook de temperatuur van de Rietplas gemeten. Ook daar wordt de temperatuur circa 15 cm onder het wateroppervlak gemeten. In verband met de afstand wordt het signaal met een repeater versterkt. Dit is het bovenste kastje op de mast van de windvaan"

groeten Nol
Door tinuz97
SpeedyGJ schrijft:
Toch heeft hij 2 transmitters hangen, de 1 voor de windmeter en de andere voor de UV/Solar. Vraag me af hoe hij dat heeft gedaan.

De Davis Vantage Plus versie is tevens voorzien van een UV-sensor en een solar sensor. Deze worden normaliter op de ISS gemonteerd maar in verband met de omliggende bebouwing zijn deze boven op de mast van de windmeter bevestigd. Helaas is het niet mogelijk om de gegevensoverdracht van deze sensoren draadloos te laten plaatsvinden en zijn deze dus door middel van een lange (UTP-) kabel met de ISS verbonden. Deze zendt de gegevens wel draadloos naar het display. Met behulp van de gemeten solarenergie wordt, met de formules van het KNMI handboek, het aantal zonuren per dag berekend.

Op zijn site......is niet voor de uv-solar..

Wat me wel verbaast is utp kabel....kan dat ook ja?
Ik wil dit van de zomer namelijk ook doen,maar de originele davis kabel is belachelijk duur,utp kan ik voor niks krijgen :laugh:
Door gerrit32
Bij het herplaatsen van mijn windsensor heb ik de solar ook bovenin de mast gezet omdat ik op bepaalde momenten een beetje last heb van andere huizen.
Alles aangesloten op twee transmitters. In de transmitter zit de aansluiting voor solar.

Helaas bij het instellen kwam ik erachter dat er op de console niet gekozen kan worden om solar op een andere manier in te lezen dan via de ISS.
De solar zit dus weer op de ISS.

Groet,
Gerard
Door nolversteeg
Hallo meedenkers.

Dat vermoeden was al duidelijk omdat ik dit geprobeerd heb met de regenmete. Dan blijft er niets over dan een ISS transmitter op de kop te tikken.om deze te gebruiken voor de solar/UV en wind en de transmitterkit te gebruiken voor de regenmeter ,ik weet dat deze maar voor 1 applicatie te gebruiken is dus dat is even proberen. want draden hoe kort dan ook wil ik van af.

groeten Nol
Door tinuz97
nolversteeg schrijft:
Hallo meedenkers.

Dat vermoeden was al duidelijk omdat ik dit geprobeerd heb met de regenmete. Dan blijft er niets over dan een ISS transmitter op de kop te tikken.om deze te gebruiken voor de solar/UV en wind en de transmitterkit te gebruiken voor de regenmeter ,ik weet dat deze maar voor 1 applicatie te gebruiken is dus dat is even proberen. want draden hoe kort dan ook wil ik van af.

groeten Nol

Dat is slim ja...
Laat je even weten of het gelukt is? ook wel interesse in..
Door nolversteeg
halla meteovrienden ,

De vraag is uitgezet bij de dealer van Davis, en nu even wachten of hier antwoord op komt, er is een was een spare board voor de ISS maar is niet meer leverbaar, hier is een replacement voor gekomen, de prijs en of deze leverbaar is zal afhangen van het antwoord van de dealer.

groeten Nol