Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door meteozwolle
Hallo collega's,

in het kader van: je bent nooit te oud om te leren .....

kunnen jullie mij (en vast wel andere collega's) wat tips geven over het onderhoud aan het davis vp2 weerstation ?

wat zijn de werkzaamheden die jullie doen en hoe vaak ?

- batterij vervangen ?
- controleren of regenmeter niet verstopt zit
- schoonmaken weerhut

met andere woorden: wat MOET je periodiek doen, wat is verstandig om te doen en hoe pakken jullie dit aan ?

groet en heel veel dank voor jullie reactie,

marcel
meteozwolle
Door SpeedyGJ
Iedereen leert wel weer eens wat bij net als ik ;)

2X in het jaar haal ik de boel van het dak af voor een schoonmaak beurt. Als eerste pak ik de windmeter aan, cupjes schoon maken etc.
Vervolgens pak ik de regenmeter aan, haal het kantelbakje eraf en deze schoon maken, vooral waar de regen wordt opgevangen.
Daarna de schroeven los maken van de weerhut, ik heb ze genummerd om te voorkomen dat ik in de war raak, ik maak de schotels dan 1 voor 1 in warm water schoon, daarna met koud water afspoelen zodat de warmte niet blijft hangen.
Ook haal ik het kapje van de temp/hun even eraf om te kijken of alles nog in orde is.
Dan de onderkant van de regenmeter bekijken of er geen spinnennesten zitten, dit is bij mij altijd het geval geweest.
Daarna alles weer terug plaatsen en done :)

1 ding: Haal de cupjes van de windmeter eraf en maar de reed voorzichtig met een wattenstaafje schoon, dit voorkomt uitval van de snelheid.
Die tip wil ik mee nemen, die kreeg ik gister door :)

Batterijen vervangen zodra de console het aangeeft :)
Door bgr
Wat de batterij betreft volg ik ook wat de console aangeeft. Ik heb VP2 pas vanaf juni 2011 en daarvoor vanaf 2003 een VP1.
Qua onderhoud is er geen verschil tussen de VP's.
Windcups heb ik nog nooit schoon gemaakt. Ik moet dan een mast van 10m. naar beneden halen en dat is een aardige klus. Ik heb de windcups van de VP2 bovenin zitten en die van de VP1 zit op 7m. Die van de VP1 draait dus nog steeds prima zonder enige schoonmaakbeurt.
Bij mij is de regenmeter het grootste probleem. Deze staat in principe op de grond op een paar tegels met daarop een rooster. Daar kan dus veel ongedierte inkomen en dat zijn dan meestal oorwormen! Eens per 2 maanden nakijken is wel nodig.
Ander probleem is het zendstation. Deze staat op de weerhut en daar kan ook heel gemakkelijk ongedierte in komen. Is slecht af te sluiten. Dient ook 1x per 3mnd te worden opengemaakt en nagekeken. In de winter zit hij helemaal vol met winter slapende lieve heersbeestjes en die kruipen werkelijk overal tussen en op de printplaat.
Zo zie je maar, dat ieder station zijn eigen problemen heeft afhankelijk van de opstelling.

Groeten
Bert Gr.
Door Josje
Allemaal zeer bruikbare tips!Ook ik zal ze "proberen"in acht te nemen.
Indien het kan,kijk ik altijd naar de productiedatum van de batterijen.
Als ik deze in mijn station plaats noteer ik altijd met een stift de datum op de batterij wanneer ik ze erin heb gezet.De reden is dat ik altijd kan zien hoelang ze meegaan(of niet..)
Door weerstationhoogeloon
Hallo VP2 gebruikers,

Op de site van Davis is deze pagina http://www.davisnet.com/support/maintenance.asp gewijd het onderhoud van de diverse sensoren.

Ik doe 2x jaarlijks "groot onderhoud" zoals de meeste hier in dit topic ook doen en met dezelfde acties. Op eventuele vuiligheid in de regenmeter wordt vaker gecontroleerd. Dit bevalt me goed.

gr. Remie