Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Dewi
Ik heb enkele vragen over de VP2 met uv en solar.

1: Bij mijn huidige station moet er in iedere sensor, neerslag, wind, temp/lv en uv een paar batterijen geplaatst worden.
Nou dacht ik dat de windmeter van Davis wel batterijen nodig had maar de andere sensoren niet. Deze zouden de spanning via het ISS krijgen. Klopt dit.

2: Is het mogelijk om het ISS via een adaptor te voeden / maakt er iemand gebruik van een adaptor.

3: Via de datalogger wordt het display van de Davis met een pc verbonden, op de pc draait Weatherlink. Wanneer ik ipv een pc een Meteohub gebruik kan ik dan ook gebruik maken van de Weatherlink software.

Harrie
Door jeroenzwart
Harrie,

1. dit klopt niet: een Davis weerstation werkt als volgt (ISS-station of ander station). Elke sensor wordt verbonden met een transmitter (wit kastje met antenne). Bij het ISS-station kunnen in totaal 6 sensoren op de transmitter zitten, bij andere stations is dat 1 of 2 sensoren. De transmitter werkt op een batterij en eventueel een zonnepaneeltje. Elke transmitter heeft echter een batterij nodig om de nacht te kunnen overbruggen.
2. dit is mogelijk: in principe kan iedere transmitter middels een adapter gevoed worden. Volgens mij kan Davis daarvoor een adapter leveren, maar wellicht goedkoper is daarvoor een universele adapter in de elektronica zaak te kopem.
3. volgens mij kan dat, maar dan moet je je data doorsturen naar een PC via het netwerk. Ik ken echter de ins en outs niet van een Meteohub, dus wellicht dat iemand anders je die vraag beter kan beantwoorden.

Groet en succes verder,

Jeroen
Door icefox
1) In de standaard configuratie word alleen de ISS gevoed met een batterij en zonnecel. De wind sensor is per draad verbonden. Wanneer de windmeter draadloos word verbonden is deze ook weer voorzien van batterij en zonnecel.

2) Het is mogelijk de ISS met een voeding te verbinden. De aansluiting zit op het mainboard. Al vraag ik me af waarom je dit zou willen, de batterij/zonnecel/condensator combie zorgt er voor dat de batterij lang mee gaat.

3) Zover mij bekend is het niet mogelijk Weatherlink te koppelen aan Meteohub.
Door AenG
2) De batterij gaat inderdaad lang mee. Wil je de ISS toch aan een voeding hangen dan heb je deze nodig (en een 220v aansluiting!).

http://www.weerstationkopen.nl/6625eu-n ... ts_id/1705

3) Weatherlink werk inderdaad niet samen met een Meoteohub. Je hebt de weatherlink-software helemaal niet nodig (alleen de interface). De console koppel je gelijk aan een meteohub waarop de meteohub-software werkt.
Ga je met een weatherenvoy werken, dan heb je de weatherlink-software éénmalig nodig om de envoy te configureren.

Meteohub-informatie
http://wiki.meteohub.de/Main_Page

Dit is volgens mij op dit moment de meest gebruikte Meteohub
http://shop.varia-store.com/product_inf ... IX-1D.html

gr Geert
Door Dewi
2) Het is mogelijk de ISS met een voeding te verbinden. De aansluiting zit op het mainboard. Al vraag ik me af waarom je dit zou willen, de batterij/zonnecel/condensator combie zorgt er voor dat de batterij lang mee gaat.

Ik kwam juist op het idee een netvoeding te gebruiken omdat ik hier op het forum nogal uiteenlopende verhalen tegen kwam betreffende de levensduur van de batterij in het iss.

Ik zie op internet dat een lithium batterij ongeveer 9 euro kost. Wanneer er ieder jaar 1 nodig is bespaar je met een adaptor op langere termijn veel.
Door Weerstation Kaatsheuvel
Spreek je jezelf niet tegen?Antwoord
Al vraag ik me af waarom je dit zou willen, de batterij/zonnecel/condensator combie zorgt er voor dat de batterij lang mee gaat :)

.Dan zeg je dit? Wanneer er ieder jaar 1 nodig is bespaar je met een adaptor op langere termijn veel.
Groet,
Hans
Door Dewi
Nee Hans, ik spreek mezelf niet tegen .
Ik heb me voor ik deze vragen stelde door een aardig deel van dit forum geworsteld en regelmatige lees ik dat de batterijen van het iss binnen een jaar vervangen moeten worden.
Anderen spreken over een levensduur van 2.5 jaar.

Ik ben dus toch wel benieuwd hoe lang een batterij gemiddeld meegaat of volgens Davis hoort te gaan. Ik heb dit wel voor het display gevonden maar niet voor het iss.

Er wordt nl ook een batterijpack aangeboden voor 35 Euro. Hierbij wordt aangegeven dat je dan 4 jaar lang geen batterijen hoeft te vervangen van je iss.
Wanneer de gemiddelde batterij 2.5 jaar mee zou gaan begrijp ik het (Financiële) voordeel van deze packs niet.

Voor 30 Euro heb je een adaptor, die gezien de prijs (je koopt ze ook voor de helft) nog langer mee zou moeten gaan. 230 volt zit vlak in de buurt.

Groet,
Harrie
Door Plaat
Goedemorgen Harrie,
Ik heb zelf ook deze gedachten overwogen van een netadaptor voor de ISS. Mijn ervaring is dat de batterij in de ISS (Vantage-Pro) en nu in de Vantage-Vue ongeveer 9-12 maanden meegaat. Ik heb bij Conrad een batterijlader gekocht voor 2 van deze batterijen zodat er altijd 1 geladen klaar ligt. De kosten van aanschaf netadaptor voor de ISS en continue stroomgebruik wegen m.i. niet op tegen de aanschaf van de batterijlader met (gratis) 2e batterij.
Ook het mogelijke risico van bliksem c.q. spanningspieken via de ISS naar de adaptor en het lichtnet wil ik hiermee uitsluiten.
Mochten er nog andere vragen zijn dan lees ik het wel.

Met de WEER-groeten uit het hoge noorden (Friesland)
Leo
Door Dewi
Plaat schrijft:
Ik heb bij Conrad een batterijlader gekocht voor 2 van deze batterijen zodat er altijd 1 geladen klaar ligt. De kosten van aanschaf netadaptor voor de ISS en continue stroomgebruik wegen m.i. niet op tegen de aanschaf van de batterijlader met (gratis) 2e batterij.

Dat kan natuurlijk ook. Wat stroomverbruik betreft zal dat elkaar niet zoveel uitmaken. Ik denk dat die kosten te verwaarlozen zijn. Dat is voor mij ook niet de reden om een adaptor te gebruiken.

Ook het mogelijke risico van bliksem c.q. spanningspieken via de ISS naar de adaptor en het lichtnet wil ik hiermee uitsluiten.

Daar heb je natuurlijk wel een punt. Om te voorkomen dat het hele iss kapot slaat had ik de volgende oplossing in gedachten.

De grootste kans op blikseminslag is via de windmeter.
Aangezien ik ook de temperatuur op 5 cm hoogte wil meten heb ik een extra temperatuur station nodig. Ik wil dan de windmeter los koppelen van het iss en bij het extra temperatuur station aansluiten.
De vraag is natuurlijk of bij een voltreffer alles in de buurt niet kapot is maar ik heb iig een galvanische scheiding van windmeter en iss.

Volgens de sheets van Davis is een dergelijke aansluiting mogelijk. Heeft hier iemand ervaring mee.
Door jeroenzwart
Dewi schrijft:
Aangezien ik ook de temperatuur op 5 cm hoogte wil meten heb ik een extra temperatuur station nodig. Ik wil dan de windmeter los koppelen van het iss en bij het extra temperatuur station aansluiten.
(..)
Volgens de sheets van Davis is een dergelijke aansluiting mogelijk. Heeft hier iemand ervaring mee.

Als je geen Envoy8x bezit, zal dit niet gaan! De normale Davis Envoy (of Console) kan maar één ISS-station verwerken, of een station waarop uitsluitend de windmeter is aangesloten. De windmeter samen met een temperatuursensor zal alleen werken indien je deze aanmerkt als ISS-station en dan heb je een Envoy8x nodig, waarop je meerdere ISS-stations kunt aansluiten. Ik overweeg zelf een Envoy8x aan te schaffen, maar ben er nog niet over uit. Ik heb begrepen dat de huidige softwarepakketten er nog niet zomaar mee overweg kunnen...

Groet, Jeroen