Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Jaap van Bergeijk
Mijn Davis VP2 is met een IP data logger verbonden met mijn netwerk. Er is een vast adres ingegeven nl. 192.168.2.108 en de TCP port is 22222. Dit alles werk prima mits ik niet met een andere computer inlogt op het weer station. Want dan is de computer die de weer gegevens ophaalt en op internet zet, de VP2 kwijt. Ik wil graag naast WatherLink (hier werk ik mee. ), op een andere computer Weather Display draaien.
Op de tweede computer kan ik ook WeatherLink ook niet opstarten, dan is de eerste computer de verbinding met het weerstation ook kwijt.
Ik heb voor een IP verbinding gekozen om met twee computers in te loggen met de VP2.
Maar het werkt bij mij niet. Weet iemand een oplossing. Mijn Engels is niet zo goed dat ik op de site van de fabrikant een oplossing kan zoeken.
Wie kan mij helpen?

Met vriendelijke groet,
Jaap van Bergeijk

http://www.jvanbergeijk.nl/weer_zuiland.html
Bijlagen
weerstation-4260b0793a2f680e172f4e4f0e765aab.jpg
weerstation-4260b0793a2f680e172f4e4f0e765aab.jpg (10.35 KiB) 3012 keer bekeken
Door wvdkuil
Helaas had ik met sommige weerprogramma's dat probleem ook. Met b.v. meteohub ging het goed, die blokkeert de ip-datalogger niet, andere programma's willen de ip-logger helemaal voor zichzelf. Sommige blokkeren zo goed dat zelfs het opladen naar de http://www.weatherlink.com/ website niet meer werkt. N.b. die website gebruik ik altijd om te controleren of de ip-verbinding nog wel werkt. Verder is het geen mooie site maar wel handig. en 1 keer per dag een samenvattend mailtje wat ze aan je sturen is ook handig.

Om dat blokkeren op te heffen en het gebruiken van meerdere weerprogramma's tegelijk mogelijk te maken is een programma als VirtualVP ( http://www.softwx.com/weather/virtualvp.html ) de beste oplossing. Op 1 pc kan je dan tot 8 programma's dezelfde gegevens van de datalogger laten gebruiken. En ook dan wordt de IP-poort bij mij niet geblokkeerd zodat het opladen naar http://www.weatherlink.com/ gewoon doorgaat.

Het is NIET noodzakelijk dat de twee of meer programma's op dezelfde pc draaien. Er worden 4 com-poorten beschikbaar gesteld maar ook 4 ip poorten die dan of intern in de pc of extern door een andere pc gebruikt kunnen worden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Groeten Wim
Door Jaap van Bergeijk
Ik krijg het niet voorelkaar om met Weather Display mijn Davis VP2 uit te lezen. Ik heb VirtualVP geinstalleerd en WeatherLink draait op de zelfde PC als VirtualVP in die laat ik lezen op IP 127.0.0.1 dit gaat redelijk goed al slaat hij nogaleens een minuut over. Een rechtstreekse verbinding met 192.168.2.108 is stabieler.
Maar nu het plobleem Weather Display wil geen gegevens inlezen, niet van de VirtualVp, maar ook niet rechtstreeks via 192.168.2.108. Ik schakelde dan tijdelijk Weatherlink uit. Weather Display heeft 1 keer verbinding gehad met de Davis VP2 met ik krijg het niet meer aan de praat. Wie heeft er nog een idee.

Met vriendelijke groet,

Jaap van Bergeijk
Door Jaap van Bergeijk
Nog even voor de duidelijkheid WeatherLink draaid wel goed op de tweede PC via 192.168.2.49 Weather Displey geeft in het scherm boven de tijd get woord test aan.
Dit is de comnicatie melding:
increase time 7
getting missed data 20111220095900 20111220100000
increase time 8
getting missed data 20111220100000 20111220100100
increase time 9
getting missed data 20111220100100 20111220100200
Kan iemand hier is mee.

Jaap van Bergeijk
Door wvdkuil
Goede morgen,
Kun je misschien even dit plaatje vergelijken met jouw situatie.
Er zijn verschillende ip adressen in het spel.
1. ip datalogger (normaal met poort 22222). Die moet worden gelezen door Virtual VP.
2. De ip poorten die VP dan aan andere programma's aanbiedt. Localhost of 127.0.0.1 met een poortnummer voor ieder programma verschillend wat indezxelfde pc draait. Voor de veiligheid iets anders dan 22222.
Dus moet de input poort voor weatherlink (draait bij jou op dezelfde pc als VP) iets zijn als 127.0.0.1:5555
3. Het ip adres van VP voor weatherprogramma's op een andere pc is het externe IP adres van de eerste pc met een juist poortnummer.

Ik heb een screenshot van een testopstelling bijgesloten, wellicht maakt dat het iets duidelijker.
Belangrijk: Kontroleer vooral of ieder ipadres:poortnummer maar 1 keer wordt gebruikt.
Groeten, Wim
Door wvdkuil
En hierbij de screenshot. ik moest het iets meer overelkaar leggen omdat een plaatje voor dit forum niet groter dan 800 pix mag zijn.
Hopelijk is het duidelijk.
Groeten, Wim
Bijlagen
desktop800pix.jpg
desktop800pix.jpg (77 KiB) 3012 keer bekeken
Door Jaap van Bergeijk
Bedankt Wim voor de reactie.
Ik dacht dat ik de IP adressen goed heb.
Ook omdat op de computer waar WeatherDisplay niet wil werken, op deze computer werkt wel WeatherLink met de zelfde IP instellingen.
Ik krijg het gevoel dat ik bepaalde instellingen in WeatherDisplay niet goed instel.
Het programma is nieuw voor me en er zijn ook zoveel instellingen.
Grroetjes Jaap