Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door weerzal
Ik heb het volgende probleem.
Mijn 24 uurs ventilator van de davis vp2 draait niet.
Na een snelle check gisterenavond is de ventilator gewoon los en zien alle aansluitingen en printplaatjes er goed uit.
Helaas is het in het donker lastig meten of het zonnepaneeltje en de batterijen nog intact zijn.

Heeft iemand dit ook al een keer gehad en kan het misschien te maken hebben met het weinige daglicht en de kou dat er gewoon te weinig spanning overblijft om de ventilator aan te slingeren?

Helaas zal ik pas zaterdag kunnen meten gezien mijn werktijden.
Maar tips zijn alvast van harte welkom.

Groet Rob.
Door reitsma1960
weerzal schrijft:
Na een snelle check gisterenavond is de ventilator gewoon los en zien alle aansluitingen en printplaatjes er goed uit.
Helaas is het in het donker lastig meten of het zonnepaneeltje en de batterijen nog intact zijn.

Heeft iemand dit ook al een keer gehad en kan het misschien te maken hebben met het weinige daglicht en de kou dat er gewoon te weinig spanning overblijft om de ventilator aan te slingeren?

Groet Rob.

Hoi Rob,

Hij draait bij mij ook niet altijd. Alleen wanneer de batterij goed opgeladen is door met name zonlicht draait hij. Wanneer het koud is hoeft hij toch ook niet de draaien om te koelen?
Met name tijdens de zomerperiode heb je hier (de koeling door de fan) wat aan. Bij winterdagen of koud weer draait hij bij mij ook niet.
Tijdens zomerdagen met veel zon kan hij een hele dag tot `s avonds laat draaien.
In deze periode met koud weer dus niet.

Oebel
Door teesee64
reitsma1960 schrijft:
weerzal schrijft:

Groet Rob.

Hoi Rob,

Hij draait bij mij ook niet altijd. Alleen wanneer de batterij goed opgeladen is door met name zonlicht draait hij. Wanneer het koud is hoeft hij toch ook niet de draaien om te koelen?
Met name tijdens de zomerperiode heb je hier (de koeling door de fan) wat aan. Bij winterdagen of koud weer draait hij bij mij ook niet.
Tijdens zomerdagen met veel zon kan hij een hele dag tot `s avonds laat draaien.

Oebel

Klopt dit wel wat je zegt?

Er zit namelijk geen batterij/accu in voor de ventilator. De ventilator draait alleen op de zonnecel. Wanneer er dus niet voldoende licht is, draait de ventilator ook niet. Het is daarmee ook uitgesloten dat de ventilator 's avonds laat nog draait ;-)

En ook bij windstil (koud) weer kan de ventilator nuttig zijn.

Groet,
Theo
Door weerzal
teesee64 schrijft:
reitsma1960 schrijft:
weerzal schrijft:

Groet Rob.

Hoi Rob,

Oebel

Er zit namelijk geen batterij/accu in voor de ventilator. De ventilator draait alleen op de zonnecel. Wanneer er dus niet voldoende licht is, draait de ventilator ook niet. Het is daarmee ook uitgesloten dat de ventilator 's avonds laat nog draait ;-)

Groet,
Theo

in principe draait de ventilator op de zonnecel overdag en snachts op de ingebouwde mini accu's met een lagere snelheid de zonnecel laat dus overdag de accu's op en laat de ventilator draaien.

Groet Rob.
Door weerzal
@Oebel,

Oke dan is de kans dus aanwezig dat hij niet kapot is maar inderdaad te weinig stroom heeft.
Dat geeft deze burger moed.

Groet Rob.

En zie zojuist dat dit onderwerp ruim een jaar gelden ook aangesneden is.
Zal proberen te volgende keer nog beter te zoeken op het forum.

[url][/url]http://www.hetweeractueel.nl/forum/davis-weerstations/22208-davis-24-hour-fan-aspirated-staat-stil
Door reitsma1960
teesee64 schrijft:

Groet,
Theo

Hoi Theo,

Bij mij zitten er 2 batterijen in. Die zie je niet (is niet de batterij in de ISS), zitten weggebouwd in de ventilator unit.

ISS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . solar panel
Fan secondary power . . . . . . . . . . . . 1 or 2 - 1.2 Volt NiCad C-cells

Op een warme zomeravond draait mijn fan er nog lustig op los. De batterijen worden opgeladen door de zonnecel en hebben dan voldoende spanning om tot laat in de avond door te draaien.
Bij koud weer draait mijn ventilator vrijwel nooit.

Oebel
Door Josje
Rob,
Is je ventilatortje niet vuil?
Het kan zijn dat de schoepjes de zijkant raken,waardoor hij niet meer draait.
(denk aan de computerventilator)
Door pb2rdf
Er zijn twee fan versies voor de VP2, zie website Davis
Een 24uurs versie, met twee ingebouwde NiCd cellen van elk 1,2V
De andere draait alleen op de zonnecel, dus geen licht, of weinig licht : geen draaiende ventilator
Is ook als optie beschikbaar om later een VP2 met ventilator uit te breiden.

Maar het kan geen kwaad om het geheel eens een keer met lauw water schoon te maken.
Wees voorzichtig met de temp/hum sensor en vloeibaar vocht.

En de ventilator wordt gebruikt om een luchtstroom langs de temp/hum sensor te genereren, om geen verkilling of verwarming van de kolom lucht in de weerhut te laten ontstaan.
Door de ventilator wordt er continu lucht van buiten de weerhut aangevoerd, waardoor je elke verwarming, verkilling van de lucht sneller kan meten.

grtn, Peter
Door Snarf2000
Ik heb toevallig een uur geleden de solar versie besteld bij Dick.
(Samen met een nieuwe anemometer)

Hoe zit het dan in in de winter met de ventilator.
Is het zinvol om deze te monteren of toch maar afwachten totdat het weer warmer wordt.

Er wordt ook advies gegeven om de ventilator elke 2 jaar te vervangen.
Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
Dus eigenlijk, hoe lang gaat hij werkelijk mee.

Je zou bv kunnen overwegen om de ventilator te demonteren in de herfst om deze in het voorjaar weer te plaatsen tijdens een onderhoud momentje.
Zo gaat de ventilator ook langer mee.
Een nieuwe ventilator kost ook weer ruim 50 euro.
(Nederlander he')

Frans